فرهاد توحیدی دبیر پنجمین جشنواره فیلم سبز توضیحاتی را درباره به تعویق افتادن جوایز برگزیدگان این جشنواره ارائه داد.
پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز اردیبهشت ماه گذشته بعد از ۱۰ سال وقفه برگزار شد و کوشش کرد تا از طریق سینما توجه مخاطبان را نسبت به مشکلات مختلف محیط زیستی جلب کند و با استفاده از ابزار هنر و سینما ، مسئولیت شهروندی را متذکر شود. زیرا علی رغم اینکه دولت ها برنامه هایی برای حفظ محیط زیست دارند اگر مردم احساس مسئولیت نکنند آنها به تنهایی کاری از پیش نخواهند برد.
با توجه به این که ایران با مشکلات محیط زیستی زیادی دست و پنجه نرم می کند جای جشنواره فیلم سبز در میان جشنواره ها در کشور خالی بود.
از آنجا که تقریبا همه ی ایران درگیر بحران کم آبی است مضمون جشنواره نیزبحران آب انتخاب شد و جشنواره کوشش کرد تا علاوه بر نمایش فیلم هایی که با این مضمون ساخته شده بودند با برگزاری کارگاه های تخصصی، افکار عمومی را نسبت به این موضوع حساس کنند.
جشنواره فیلم سبز با دریافت ۱۵۰۰ فیلم از ایران و ۴۱ فیلم از کشورهای دیگر به شکل آبرومندی برگزار شد .به ویژه استقبال خوب و گرم فیلمسازان ایرانی در بخشهای مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه بر رونق جشنواره افزود.
ستاد اجرایی همواره بر این نکته تاءکید داشت که جشنواره بی شک مرهون سینماگران عزیزی است که فیلم هایشان را به این جشنواره ارسال کردند .زیرا برگزاری جشنواره فیلم سبز بدون آثار دوستان سینماگر امکان ناپذیر بود.
برای برگزارکنندگان جشنواره بعد از ۲ ماه شرمندگی بزرگی باقی مانده است زیرا علی رغم قولی که جشنواره برای پرداخت جوایز به برندگان داده شد تا به امروز نتوانسته اند به تعهدات خود عمل کنند.
برخلاف تصور رایج جشنواره فقط از کمکهای معنوی سازمان حفاظت محیط زیست بهره مند بود،و ریالی از این سازمان برای برگزاری جشنواره هزینه نشد.سوگمندانه باید گفت سازمان حفاظت محیط زیست علیرغم شعارهایی که داده می شود برای اجرای وظایف سنگین خود نیز با کمبود منابع مالی روبروست،و مظلومانه بار انتقادات را به جان می خرد.
در حالی که دولت خود را دولت محیط زیستی می خواند،مراکز صنعتی دولتی یا نیمه دولتی،بنگاه های اقتصادی دولتی ،موءسسات مالی و به طریق اولی بخش خصوصی یا حاضر نیستند دیناری برای گسترش فرهنگ زیست محیطی هزینه کنند،یا توقع دارند که سازمان حفاظت محیط زیست در قبال کمک به جشنواره سازمان از تخلفات آنها چشم پوشی کند.طبیعی ترین نتیجه ی چنین رویکردی بروز مشکلات مالی برای جشنواره است.
پرداخت جوایز برگزیدگان جشنواره هم علی رغم تفاهماتی که با دستگاه های دیگر داشتیم مشمول این قاعده شدو تا امروز با تاخیر مواجهه شده است.
برگزار کنندگان جشنواره فیلم سبز خود را وامدار برگزیدگان و متعهد به پرداخت جوایز می دانند. تمام تلاش ها معطوف بر این است تا منابع مالی را از طریق حامیان مالی تامین کنند و تعهدات خود را اجرا کنند.این مهم قطعا به زودی انجام خواهد شد.
در این زمینه تفاهمات خوبی در روزهای اخیر انجام شده و امیدواریم تا در آینده بسیار نزدیک این تفاهمات به نتیجه رسیده و با برگزاری مراسم کوچکی جوایز برگزیدگان جشنواره در حوزه سینما و تجسمی اهدا شود.امیدواریم دوستان بر ما ببخشایند ،وهمچنان که تا امروز با سعه ی صدر ،کوتاهی ما را تحمل کردند، با شکیبایی در روزهای آینده با برگزار کنندگان جشنواره برای برداشتن گام آخرهمراهی فرمایند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- فرهاد توحیدی درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ مستندهای چالشبرانگیز، صریح و جریانساز نمایش داده شوند
- فرهاد توحیدی در گفتگو با موزه سینما: نوشتن برای من عشق، دغدغه و لذت است
- پایان اختلافات طرفهای ایرانی و ترک «مست عشق»/ میانجیگری سرکنسولگری ایران در استانبول
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- الهام کردا بازیگر جدید «بدون قرار قبلی» شد
- برگزیدگان جشنواره فیلم زمین معرفی شدند
- صابر ابر بازیگر «بدون قرار قبلی» شد
- بهروز غریبپور: دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیطزیست باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





