حسین مسافرآستانه که از سوی رییس سازمان سینمایی مسئول تدوین طرح «سینمایش» شده است درباره جزئیات آییننامه و اهداف این گروه جدید سینمایی توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، حسین مسافرآستانه مشاور رییس سازمان سینمایی با اشاره به طرح «سینمایش» و چگونگی اجرای آن گفت: با دستور بررسی و تدوین طرح «سینمایش» از سوی رییس سازمان سینمایی، جلساتی را با افراد مختلفی برای اجرایی شدن گروه «سینمایش» داشتم و امیدوارم هفته آینده جلسه عمومی را با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و تعدادی از کارشناسان سینما و تئاتر داشته باشیم تا با تدوین آیین نامه، مراحل بعدی اجرایی شدن این طرح را عملی کنیم.
وی با اشاره به اینکه «سینمایش» قرار است به عنوان جدیدترین گروه سینمایی در کشور فعالیت کند، توضیح داد: این گروه همانند گروه سینمایی «هنر و تجربه» که نزدیک به یک سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد و فیلم های خاصی را نمایش داده و فرصت جدیدی را برای اکران بسیاری از فیلم ها در کشور فراهم کرده است، پتانسیل جدیدی را در حوزه سینما فراهم میکند. گروه «سینمایش» با هدف نمایش فیلم های سینمایی که برگرفته از متون فاخر ادبیات نمایشی که امکان تولید داشته باشند، آغاز به کار می کند.
این مدیر سینمایی افزود: «سینمایش» با هدف تولید در سینما فعالیت خود را آغاز می کند و ما تعدادی از متون ادبی فاخر نمایشی را با حفظ ساختار نمایشی به صورت سینمایی ضبط میکنیم. چنین فعالیتی در حوزه سینما فایده های بسیاری دارد که از آن جمله می توان به این مساله اشاره کرد که با این طرح می توانیم ادبیات نمایشی را در قالب آثار سینمایی به مخاطبان عرضه کرده و ماندگاری آثار و امکان توجه و دیدن این ادبیات در سینما را برای بسیاری از افراد فراهم می کند، چرا که نمایشنامه ها معمولا توسط افراد خاص علاقه مند به این حوزه مورد مطالعه قرار می گیرد و مردم کمتر به سمت مطالعه ادبیات نمایشی می روند.
مسافرآستانه دیگر مزایای اجرای طرح «سینمایش» را اینگونه بیان کرد: با اجرای این طرح امکان ساخت فیلم هایی ارزشمند از نظر محتوایی در قالب سینمایی فراهم می شود که می تواند با هزینه ارزانتر اما با متون قوی تری ساخته شوند. معرفی ادبیات غنی نمایشی در قالب آثار سینمایی کمک بزرگی به حوزه تولید فیلم در سینما می کند و از طرف دیگر برای هنرهای نمایشی نیز فرصت ابراز وجود فراهم می کند. در واقع این طرح فرصتی را فراهم می آورد که متون نوشته شده و ارزشمند که بعد از اجرا بایگانی شده اند به صورت فیلم جلوی دوربین برده و این متون را ماندگارتر کرد. البته در این میان آثاری به مرحله تولید می رسد که واجد شرایط لازم برای تولید فیلم سینمایی باشند.
وی توضیح داد: قرار است کلیات مورد نظر در طرح «سینمایش» توسط تعدادی از کارگردانان سینما و تئاتر و نویسندگان ادبیات نمایشی تبدیل به یک گروه سینمایی شود و با تدوین آیین نامه روشن و شفاف، تولید در این زمینه آغاز شود.
مشاور رییس سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش که در این طرح بیشتر متون ادبیات نمایشی نویسندگان ایرانی استفاده می شود، یا خارجی توضیح داد: اولویت ما در این طرح با متون ایرانی است که از نظر محتوایی سنخیت بیشتری با فرهنگ ما دارد، اما به طور کلی مانع ساخت برخی از آثار خاص بین المللی نمی شویم.
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در سینما با آن مواجه هستیم این است که نویسندگان شاخص در حوزه سینما به تعداد انگشتان یک دست هستند که البته این نویسندگان نیز به دلیل سختی کاری که دارند، تنها سالی یک یا دو متن را می توانند به رشته تحریر درآورند ریرا فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی جزو کارهای بسیار سخت است و نویسنده نمی تواند تولید انبوه داشته باشد. از طرف دیگر ما با تولیدی از فیلم ها سر و کار داریم که کارگردان بدون رعایت اصول فیلمنامه نویسی و مبتنی بر کارگردانی خود موضوعاتی را دسته بندی کرده و تبدیل به فیلمنامه می کند و می نویسد. به همین دلیل با توجه به نظر بسیاری از کارشناسان سینمایی، سینمای ایران در این سال ها تحت تاثیر بسیاری از فیلمنامه ها جایگاه مناسبی را در جامعه پیدا نکرده و این نشان می دهد که جریان عمومی نگارش فیلمنامه در کشور پیشرفت چندانی نداشته اشت.
این مدیر سینمایی توضیح داد: با توجه به اینکه استحکام متون نمایشی در ایران و دنیا برای همه آشکار است، می تواند به کمک فیلمنامه نویسی در ایران آمده و هنر فیلمنامه نویسی را در سینما ارتقا دهد تا حوزه کارگردانی و فیلمنامه نویسی که دو حوزه تخصصی و جدا از یکدیگر است دسته بندی مشخصی داشته باشد، البته منظور من این نیست که هیچ کارگردانی نمی تواند فیلمنامه بنویسد اما جریان عمومی سینما باید تخصص های هر یک را به صورت روشن و شفاف بتواند ارائه دهد.
آستانه در پایان گفت: امیدوارم به زودی با تصویب آیین نامه «سینمایش»، تا یک ماه آینده اولین فیلم در این گروه به مرحله تولید رسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسافر آستانه: جشنواره «ستاره ناهید» با رویکرد پیوند ادبیات فارسی و نمایشنامه برگزار میشود
- معرفی آثار راه یافته به یک بخش و هیئت انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر فجر
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- توضیحات دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره ادعای داوری نشدن یک اثر
- افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره تئاتر فجر/ ارائه اسناد ۴۰ دوره جشنواره
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- برگزاری نشست شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- حسین مسافرآستانه: فراخوان «تئاتر فجر ۴۰» در بهار منتشر میشود
- مراسم اختتامیه سیونهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد/ معرفی برگزیدگان
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





