شهرام مُکری، کارگردان سینما در واکنش به موضع گیریها مقابل صحبتهای سعید روستایی درباره مقوله دستیار کارگردانی بیان کرد که سینمای ایران بیشتر از شام شب به دستیار کارگردانش وابسته است.
به گزارش سینماسینما، شهرام مکری که در سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بخشی از نشست «روشهای جدید برای فیلمهای جدید» را برگزار کرد، درباره حاشیههای به وجود آمده درباره صحبتهای سعید روستایی درباره نقش دستیار کارگردانی گفت: «من فکر میکنم کل ماجرایی که از صحبتهای سعید روستایی در فضای مجازی بازتاب پیدا کرده، حاصل یک سوءتفاهم است، زیرا قبل و بعد حرفهای این کارگردان منعکس نشده است و روح حاکم بر کل آن جلسه در آن هویدا نیست.»
او ادامه داد: «قضاوت درباره این چند جمله کار دقیقی نیست. روستایی پس از صحبتهای کاوه سجادیحسینی که خود او نیز سابقه دستیاری را در کارنامه دارد به این دلیل که سوءتفاهمی پیش نیاید در توضیح تکمیلی صحبتهایش گفت منظور من کم کردن کار دستیاران در سینما نیست، بلکه منظور انتخاب مسیر فیلمسازی است.»
مکری توضیح داد: «در آن جلسه سعید روستایی درباره تفاوت ورود به سینمای بلند حرفهای از طریق ساختن فیلم کوتاه و دستیاری کارگردانی صحبت کرد که ۲ مسیر متفاوت از یکدیگرند و ساختن فیلم کوتاه به این دلیل که هویت کارگردان در آن وجود دارد، مسیر درستتری میتواند باشد؛ این موضوع تنها یک انتخاب است و به هیچ عنوان کم کردن ارزش و زحمت کار دستیاران نیست.»
کارگردان «ماهی و گربه» با تاکید بر نقش دستیاران کارگردان افزود: «سینمای ایران بیشتر از شام شب به دستیار کارگردانش وابسته است و من خودم نمیتوانم تصور کنم که بتوانم بدون دستیارم قدمی بردارم. این نکتهای است که سعید روستایی هم درباره نقش دستیاری در فیلم «ابد و یک روز» به آن اشاره و تاکید کرد.»
او در پایان گفت: «باز هم تاکید میکنم که این ماجرا سوتفاهمی بیش نیست و ما در سینمای ایران همان اندازه که فیلمسازان کوتاهی داریم که به سینمای بلند وارد شدهاند، دستیاران کارگردانی هم داریم که فیلمهای بلند موفقی ساختهاند اما شخصا بیشتر از این خوشحال میشدم که موضوع جلسات ما درباره فیلم کوتاه و جایگاه آن بیشتر از این حواشی مورد توجه دوستان در فضاهای مجازی قرار میگرفت.»
سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
منبع:خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- فیلم شهرام مکری به ۴ جشنواره خارجی میرود
- نماینده اسکار تاجیکستان به عربستان میرود/ نمایش فیلم شهرام مکری در جشنواره دریای سرخ
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» در راه سنگاپور
- «جنایت بیدقت»؛ طغیانِ زمان، تکرارِ تاریخ و رقصِ سرنوشت در سینمای شهرام مکری
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- جشنواره بوسان برگزیدگانش را شناخت/ سه جایزه برای سینماگران ایرانی
- جشنواره بوسان به فیلم شهرام مکری جایزه داد
- «خرگوش سیاه خرگوش سفید» راهی شیکاگو شد
- فیلم شهرام مکری در بخش رقابتی جشنواره بوسان
- پایان ساخت فیلم جدید شهرام مکری در تاجیکستان
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





