مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی گفت که هیچ بخشنامهای درباره ممنوعیت طراحی حرکت در تئاتر به او ابلاغ نشده است.
به گزارش سینماسینما، کاظم نظری که از روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند ماه رسما بر صندلی مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی نشسته است، اعلام کرد که در این مدت هیچ بخش نامهای درباره ممنوعیت حرکات موزون در تئاتر ندیده و درباره آنچه که در چند وقت اخیر مبنی بر ممنوعیت طراحی حرکت در تئاتر منتشر شده است، باید پیگیری کند.
او همچنین گفت که قصد دارد هنرمندانی را که در این مدت از تئاتر دور بودهاند، با صحنه آشتی دهد.
نظری، یکی از مهمترین برنامههای خود را توجه به خلق متون نمایشی ایرانی و پژوهش در تئاتر دانست.
این مدیر هنری شامگاه شنبه، ۲۱ اسفند ماه با حضور در برنامه «دیالوگ» رادیو نمایش با ایوب آقاخانی، مجری و کارشناس این برنامه به گفتگو نشست و درباره برنامههای خود توضیحاتی ارائه کرد و به پرسشهای مخاطبان که از طریق پیامک مطرح میشد، پاسخ داد.
نظری از توجه به تئاتر حرفهای در تهران به عنوان یکی از مهمترین برنامههای خود خبر داد ولی البته توضیح نداد که منظورش از تئاتر حرفهای چیست و تنها به بیان این نکته بسنده کرد که باید تئاتری که در قامت و وزن جمهوری اسلامی باشد، پدید آوریم و آثاری با فرهنگ خودمان بسازیم.
او تاکید کرد که در جستجوی ساز و کاری برای سر و سامان دادن به تئاتر حرفهای است و در این راستا میکوشد هنرمندانی را که از تئاتر دور ماندهاند، دعوت به کار کند و از این راه، زمینه را برای ایجاد عدالت فرهنگی که مورد تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، فراهم خواهد کرد تا بودجه تئاتر فقط به قشر خاصی محدود نشود.
او البته خاطرنشان کرد که گروههای نمایشی فقط به بودجه اداره کل تکیه نکنند بلکه خود نیز به دنبال اقتصاد کار خویش باشند.
نظری، توجه به تئاتر استانها را یکی از مهمترین اهداف خود برشمرد و در عین حال تاکید کرد که برای اجرایی شدن این برنامه قرار نیست اداره کل هنرهای نمایشی بودجه بدهد بلکه از طریق بخش استانی این اداره با ادارات ارشاد استانها، شهرداریها، استانداریها و … رایزنی خواهد کرد تا آنان نیز در تامین بودجه و تولید آثار نمایشی استانهای خود مشارکت داشته باشند.
مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در پاسخ به پرسشی درباره ممنوعیت طراحی حرکت که در چند وقت اخیر در فضای مجازی و توسط بعضی از طراحان حرکت مطرح شده است، توضیح داد: تا الان هیچ بخشنامهای در این باره ندیدهام و کسی درباره این موضوع صحبتی نکرده است و باید پییگیری کنم. در فضای مجازی مطالبی در این زمینه خواندهام که باید صحت و سقم آن معلوم شود.
او ادامه داد: باید دید طراحی حرکت به چه معناست . با دوستانی که سیاستگذار فرهنگی هستند، صحبت کنم ولی تاکنون از هیچ نهادی که البته نهاد بالادستی ما معاونت هنری است، در این باره صحبتی مطرح نشده است اما به هر حال ما چارچوب خودمان را داریم و اجازه تخطی از آن را نمیدهیم. ضمن اینکه تاکنون از حرکات موزونی که در راستای فرهنگمان بوده، حمایت کردهایم و آثار نمایشی متعددی در حوزه تئاتر دفاع مقدس، نمایشهای ملی ایرانی و … با بهرهگیری از حرکات موزون نمایشی اجرا شدهاند.
نظری تاکید کرد: طبیعتا هیچ سیاستگذار فرهنگی جلوی حرکات موزونی را که در آیینها و قومیتهای ما ریشه داشته باشد، نخواهد گرفت مگر اینکه با شرع ما مغایرت داشته باشد.
مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، توجه به تئاتر کودک و اهمیت دادن به خلق نمایشنامههای برآمده از فرهنگ ایرانی را از دیگر برنامههای خود برشمرد و افزود: تئاتر کودک برایم اهمیت دارد چون آینده تئاتر و آینده کشور است. همچنانکه ادبیات نمایشی و خلق متونی که متعلق به فرهنگ ما باشد، بسیار مهم است.
او از اصلاح ساختار اداری اداره کل هنرهای نمایشی هم به عنوان دیگر برنامه خود یاد و تاکید کرد شورای حمایت از آثار نمایشی باید چابک باشد.
کاظم نظری که در دو روز آغازین مدیریت خود به بازدید از چند تماشاخانه دولتی و خصوصی پرداخته، خبر داد که به زودی برنامههای خود را از طریق رسانهها اعلام خواهد کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی مدیر و داوران بخش عکس چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- کوروش سلیمانی هدایت مجموعه تئاتر شهر را به عهده گرفت
- اظهار نگرانی انجمن صنفی تماشاخانههای ایران از تقلیل ساختاری تئاتر کشور
- نامه سرگشاده یک کارگردان به وزیر ارشاد
- نشست شورای سیاستگذاری جشنواره «ستاره ناهید» برگزار شد
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- ایوب آقاخانی: تلاش جوانان برای پرکردن جای خالی بزرگان تئاتر جای تقدیر دارد
- «فصل خون» به تالار حافظ میرود/ آغاز بلیتفروشی
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار» با حضور بازیگران جدید در تالار وحدت/ آغاز بلیتفروشی از امروز + تیزر
- چرا فراخوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یزد اعلام نمیشود؟
- با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی؛ دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- انتشار فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامهنویسی «چهارراه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





