روزنامه شرق، روز سهشنبه، ۱۹ دی، همزمان با اولین سالگرد درگذشت مرحوم آیتالله هاشمیرفسنجانی، مصاحبهای با «منوچهر محمدی»، تهیهکننده سینمای ایران که فیلم تبلیغاتی سال ۸۴ مرحوم هاشمی را ساخته بود، با تیتر «خاطره هاشمی از بهشتی زاییده ذهن من است»، منتشر کرد. به گزارش سینماسینما، منوچهر محمدی در قسمتی از این مصاحبه، در جواب سؤال خبرنگار که پرسید: «در بخشهایی از فیلم، خاطرههایی از زبان آقای هاشمی گفته میشود. خاطرهای که از شهید بهشتی نقل میکنند هم بخشی از ساختار فیلم بود؟»، اینگونه پاسخ میدهد: «خاطره شهید بهشتی زاییده ذهن من است. فکر کردم فضای اتهامی را که آقای هاشمی با آن درگیر بودند چطور بیان کنم و این بخش به خاطرم رسید». متأسفانه این قسمت از مصاحبه با سوءاستفاده برخی افراد و سایتهای خبری مواجه شد. تا جایی که برخی حتی به جعل تیتر پرداخته و به جای «زاییده ذهن من»، از «زاییده تخیل من» استفاده کردند! در پی این اتفاق، آقای منوچهر محمدی در توضیحی به «شرق» گفتند: «اینکه از یک مصاحبه طولانی، چند کلمه از آن برگرفته شود و بهخاطر تسویهحساب سیاسی آن قسمت از مصاحبه را بزرگنمایی کنند، از اخلاقهای نادرستی است که جا دارد بهخاطر آن گریست، اما با توجه به شأن و مقام مرحوم آیتالله هاشمیرفسنجانی، احساس میکنم باید در مورد این قسمت از مصاحبه توضیحی ارائه کنم: واقعیت این است که متن فیلم تبلیغاتی آیتالله هاشمیرفسنجانی را من نوشتم. طبیعی است که وقتی متنی نوشته میشود ادبیات و کلام زاییده ذهن نویسنده آن است. نکته مهم که البته من باید در آن مصاحبه به آن اشاره میکردم این بود که در طول فرایند فیلمبرداری و ساخت این فیلم، در مواقعی و گاهی به میزان یک یا دو ساعت با شخص مرحوم هاشمیرفسنجانی صحبت میکردیم که طبعا ایشان هم گاهی از گذشتهها حرف میزدند و گاهی حتی درددل میکردند، از جمله اینکه این خاطره را البته نه با این ادبیات، بلکه با ادبیات خودشان برای ما تعریف کردند که آن زمان هم درباره شهید بهشتی حرفهایی زده میشد. بنده هم بهعنوان نویسنده متن آن فیلم، مفهوم آن خاطره را به این شکل روایت کردم، اما اصل خاطره درست و از طرف شخص مرحوم هاشمی نقل شده است». همچنین لازم به یادآوری است که مرحوم آیتالله هاشمیرفسنجانی در پیامی که در سال ۹۰ برای کنگره بزرگداشت شهید بهشتی نوشته بودند، این خاطره را مجددا نقل کردند. در این پیام اینگونه آمده است: «جای خالی آن همراه و همدل سالهای طولانی مبارزه و همکار سالهای پس از پیروزی، همیشه خالی است و این خلأ این روزها که بیاخلاقیهای سیاسی بعضیها برای مطامع زودگذر دنیوی به اوج رسیده، کاملا احساس میشود. هرچند تمام لحظههای پیش و پس از پیروزی انقلاب، سرشار از خاطرات تلخ و شیرین با ایشان است، اما خاطرهای را به یاد میآورم که روزی به ایشان گفتم: سید با اینهمه توهین و تهمت چه میکنی؟ هنوز آن لبخند معنادار و نگاه نافذش را با تمام وجود حس میکنم که با دست بر دوشم زد و گفت: آسیاب به نوبت».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- علی لاریجانی و شورای پروانهی نمایش/ این آسیاب به نوبت است
- مهر خبر داد: اکران فیلمها منوط به تأیید کمیته سه نفره/ پروانه نمایش کافی نیست؟
- واکنش منوچهر محمدی به منتفی شدن اکران «چپ، راست» و تاکید ارشاد بر اعمال اصلاحیهها
- همایون اسعدیان: «بوسیدن روی ماه» سختترین فیلمی است که من ساختم
- کاشان میزبان «قبله عالم» شد
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
- نشست بررسی مدیریت سامانه نمایش درخواستی برگزار شد/ بخش دوم
- نشست بررسی مدیریت سامانه نمایش درخواستی برگزار شد
- منوچهر محمدی: تخیل مهمترین راه برای برون رفت از دایره بسته فیلمهای تکراری و تلخ است
- پایان فیلمبرداری «خورشید آن ماه»، اولین ساخته ستاره اسکندری + عکس
- انصراف اسعدیان از کارگردانی «ناجورها»
- پیشنهاد منوچهر محمدی برای رفع مشکلات سینماها/ کمیته بحران تشکیل شود
- ویدئویی از صحبتهای منوچهر محمدی در گفتوگو با جیرانی درباره توقف صدور مجوز ساخت سریال شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





