علی قربانی دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ گفت یکی از اهداف این جشنواره در راستای تولید آثار ۱۰۰ ثانیهای و کشف و حفظ استعدادهای جوان است.
نشست خبری دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ صبح دوشنبه ششم اسفندماه در تالار مهر حوزه هنری با حضور علی قربانی دبیر جشنواره، محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل سپهر سوره سینما و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره برگزار شد.
در ابتدای این نشست علی قربانی دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰، گفت: خدا را شاکریم که دوازدهمین دوره این جشنواره را آغاز میکنیم. یکسری از دغدغهها همچنان از دورههای قبل باقی است و باید بیان شوند. ما از سال ۸۲ که تصمیم گرفتیم این کار را آغاز کنیم فکر جدیدی پشت آن بود چرا که ابزارهای جدیدی در راه بود و ما به یک رسانه جدید و نو نیاز داشتیم تا خوراک مناسب برای آن فراهم کنیم.
وی ادامه داد: دوستان در حوزه هنری استان البرز کار را آغاز کردند و تا به اینجا رساندند. جشنواره برای ما یک بهانه برای تولید بیشتر است. تولید در ژانر فیلم کوتاه کوتاه، امروز مهمترین دغدغه ما است. چرا که اعتقاد داریم مهمترین کارکرد را در رسانههای جدید دارد و فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای در بخش سینما این مفهوم را دارا هستند. سینمای اخلاق به راحتی و به درستی توسط این ابزارهای مختلف به مخاطب ارائه میشود و تاثیر خود را هم میگذارد. هدف ما تولید بیشتر و به پخش رساندن آن و انتقال مفاهیم است. اسم جشنواره ما سینمای اخلاق است و همچنان معتقدیم جامعه ما نیازمند انتشار مفاهیم اخلاقی است.
دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ اذعان کرد: امروز سینمای ۱۰۰ ثانیهای میتواند به شکل دائمی در کنار مردم باشد و پیام را ارائه دهد و فرهنگسازی کند. ما پشتوانه غنی داریم و در هیچ دینی تا این اندازه پیام اخلاقی وجود ندارد. ما در طول سالها تلاش کردیم تا تولید اتفاق بیفتد و فیلمسازان فیلم کامل تولید کنند. از همین رو ما امروز یک فیلم با تمام مولفهها و مشخصههای سینما میخواهیم و قصد داریم از ابزارمان به درستی استفاده کنیم. میدانیم که تولید چنین آثاری هزینه بر و سخت است به همین جهت از بسیاری از ارگانها خواستیم تا ما را برای تولید همراهی کنند.
محمد زرویی نصراباد مدیرعامل سپهر سوره سینما نیز طی سخنانی گفت: نگاه ما به این است که اگر هنرمندی برگزیده میشود در ادامه همچنان حمایت حوزه هنری را با خود داشته باشد. جشنواره فیلم ۱۰۰ دوازدهمین دوره خود را با یکسال وقفه برگزار میکند که به دلیل محدودیتهای مالی ما را مجبور کرد تا آن را تبدیل به دوسالانه کنیم. در جشنواره امسال و در بخش ملی ۱۳۲۸ اثر ثبت نام کردند که ۸۰۳ اثر در بخش اصلی و ۵۲۵ اثر در بخش مسیر تجربه اثر به دست ما رسید که فیلم اولی هستند و مشخصا فیلم اولیها وقتی با گروه حرفهای رقابت میکنند شاید غنچه سوز شوند و ما بههمین دلیل این بخش را جدا کردیم تا استعدادها شناسایی شوند.
وی افزود: همچنین به همراهی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری حمایت از کالای ملی را امسال داریم که در این بخش ۱۱۰ اثر به دست ما رسید که در دو بخش اکران و مسابقه اصلی حضور خواهند داشت. آثاری که در بخش مسابقه حضور دارند قابل رقابت با سایر آثار بودند، اما فیلمهای حاضر در بخش اکران فیلمهایی هستند که آنچه را که ما برای رقابت در نظر داشتیم در خود نداشتند و به همین جهت در این بخش به نمایش در میآیند.
مدیرعامل سپهر سوره سینما بیان کرد: در بخش بینالملل نیز به دنبال این بودیم تا فیلمهای کوتاه کوتاه را در جشنواره داشته باشیم اما آنچه به آن در دنیا توجه میشود بیشتر فرم است تا محتوا و از همین رو بیشتر فیلمهایی که به دست ما رسید نیز فرم محور بود و با موضوع ۱۰۰ ثانیه یکسان نبودند.
وی در ادامه گفت: در بخش بینالملل تفاهم نامههایی امضا شد که آثار ایرانی در بسیاری از جشنوارهها به نمایش درآیند که این اتفاق افتاد و در جشنواره کن نیز ما حضور داشتیم و جشنواره فیلمهایی ۱۰۰ ثانیهای را آنجا معرفی کردیم که حاصل آن ارسال ۳ هزار فیلم از ۱۱۵ کشور است که به دستمان رسید.
قربانی همچنین در ادامه اظهار کرد: جشنواره فیلم صد مقدمهای برای سینمای بلند و حرفهای نیست و به خودی خود یک تولید و تخصص مستقل محسوب میشود. ایده پردازی و قصه در صد ثانیه کار بسیار دشواری است و بسیاری از حرفهایهای سینما نیز نمیتوانند این کار را انجام دهند. ما یکی از وظایفمان حفظ و شناسایی این استعدادهاست.
دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ به همت حوزه هنری و به دبیری علی قربانی طی روزهای ۸ تا ۱۰ اسفند در پردیس سینمایی آزادی تهران برگزار میشود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجید قناد دبیر جشنواره تئاتر کودکونوجوان شد
- آذرنگ دبیر یک جشنواره تئاتری شد
- همزمان با برگزاری جشنواره بینالمللی «فیلم ۱۰۰» / مجموعه «دیرین دیرین» بر پای خودمان ایستاده است نه دولت
- از رضا میرکریمی تا محمدحسین مهدویان/ داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- همزمان با برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰؛ کارگاه از «ایده تا فیلمنامه» در سینما آزادی برگزار میشود
- نخستین نمایش “این قانون گروه” در جشنواره فیلم ۱۰۰
- اعلام ۳۳ فیلم بخش مسابقهی بینالملل جشنوارهی ۱۰۰
- مهلت ارسال آثار به جشنواره «فیلم ۱۰۰» تمدید شد
- فرهنگ از دولت بینیاز نیست/تحول اقتصادی انیمیشن ایران تا ۵سال بعد
- فردا با نمایش فیلم در آزادی/ جشنواره بینالمللی فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای آغاز میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





