این ماجرا گذشت تا اینکه دوباره فروش فیلمها به جایگاه سابق بازگشت و از تعداد تماشاکنندگان کاسته شد. هرچند تلویزیون ایران هم متعهد بود که فیلمها را به صورت مجانی تبلیغ کند و تا حدودی هم این کار را انجام داد ولی تاثیر چشمگیری بر تعداد سینماروها نگذاشت. از این رو دوباره تبلیغات فیلمها از یک شبکه ماهوارهای پخش شد، با این تفاوت که همه دستاندرکاران فیلم مدعیاند که بدون اجازه آنان این کار شده است. معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در این باره گفت که «بهتازگی تعدادی از تهیهکنندگان سینما با بنده تماس گرفتهاند و گفتهاند که شبکه جم بدون اطلاع آنان، تیزر فیلمهایشان را پخش میکند که این موضوع با اعتراض تهیهکنندگان ما روبهرو شده است.» و از آنجا که تیزرهای تبلیغاتی پخش شده از کیفیت مناسب برخوردار نیست (ظاهرا نسخه اصلی ارسال نشده است)، حتی یکی از تهیهکنندگان نسبت به پخش تبلیغات فیلم خود معترض شده و گفته است که «واقعا از اصل قضیه مطلع نیستم که چگونه مسوولان شبکه جم به تیزر فیلم « بارکد » دسترسی پیدا کردهاند و با این کیفیت نازل دارند آن را پخش میکنند! این تیزرها در مقایسه با تیزرهای خوشآبورنگی که ساختیم و کیفیت بالایی دارند، به فیلم من ضربه میزنند» و در واقع این نحوه اظهارنظر، نوعی پیشگیری عاقلانه از احضار شدن است.
یکی دیگر گفته است که: «من در جریان این مساله نیستم. ظاهرا به نظر میرسد مسوولان «جم» در شبکههای مجازی هر تیزر فیلمی به دستشان رسیده، دارند پخش میکنند! اما بااینحال، از هر حرکتی که بر رونق فیلمهای سینمایی تاثیرگذار باشد، استقبال میکنم.»
ولی یکی دیگر از آنان به نکته جالبی اشاره میکند و در پاسخ به این پرسش که در یکماه گذشته تلویزیون ایران تیزرهای تبلیغی فیلمها را منتشر کرده است چه نظری دارد، میگوید که: «یکی از مهمترین دلایل این است که رسانه ملی تماشاگر ندارد. علت آن هم واضح است. چون در مدت پخش تیزرها (در سیما)، فروش فیلمها زیاد نشد، اما در کمتر از ۲۴ ساعت از پخش آگهی فیلمها (در ماهواره)، فروش فیلمها افزایش یافت. دیگر اینکه وقتی تیزرها پخش میشوند آنقدر کوتاه هستند که به عبارت دقیقتر، قابل رویت نیستند و مخاطب نمیفهمد موضوع فیلم چیست! از سوی دیگر، من که به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وفادارم و خانواده بنده جزو السابقون انقلاب اسلامی هستند، باید بگویم واقعا مایه خجالت است که گفته میشود در سینمای ایران فیلمهایی ساخته میشوند که قابل نمایش در تلویزیون نیستند! مگر رسانه ملی و وزارت ارشاد نماینده دو کشور متفاوت هستند؟! دیگر اینکه تعدادی از فیلمهای سینمایی با قوانین صداوسیما منطبق هستند، منتها به دلیل اینکه گفته میشود برخی از بازیگران آن در رسانه ملی ممنوعالتصویر هستند، تلویزیون فقط در صورت ممیزی تصاویر آنان، قادر به پخش آنها خواهد بود! واقعا آدم درمیماند که چه بگوید. آخر آن بازیگران، نقش اصلی فیلم را بر عهده دارند و جزو سیاهلشکرها نیستند و در صورت حذفشان، فقط تصاویر طبیعت و درودیوار باقی میماند!! حالا به نظر شما چنین تصمیماتی ناشی از بیخردی نیست؟!»
نکته اساسی در این میان چیست؟ فاقد کارایی و اثرگذاری رسانه رسمی در جلب اعتماد مخاطب مهمترین نکته است. حداقل در مورد کالاهای فرهنگی این رسانه فاقد اثرگذاری است، هرچند به نظر میرسد که در مورد سایر کالاها هم همینطور باشد. این یک واقعیت روشن است و دستاندرکاران این رسانه به احتمال زیاد آن را میدانند، ولی اکنون که به دلیل این تبلیغات نتیجه روشنتر شده باید از شبکههای ماهوارهای تشکر کنند که این واقعیت را آشکار کرده است. تا وقتی که رسانه ملی در فضای غیررقابتی نفس میکشد، وضعی از این بهتر نخواهد داشت که قطعا بدتر نیز خواهد شد. در جریان حوادث اخیر در ترکیه و فرانسه، این رسانه به کلی از دایره خبرگیری مردم خارج شد. در واقع صرف هزینه برای این رسانه با وضع موجود نوعی اتلاف منابع است.
نکته بسیار مهم دیگر این است که با توسعه فناوری، امکان مواجهه سنتی با آنها از میان رفته است. دستاندرکاران رسانهای کشور بهتر است که دور برخوردهای قضایی با این امور را یک بار برای همیشه خط بکشند. گرچه ما نمیدانیم که تبلیغات اخیر چگونه در شبکههای ماهوارهای پخش شده است، ولی از دو حال خارج نیست. یا آنکه به شیوههای غیررسمی پرداختی صورت میگیرد و این شبکهها تبلیغات را پخش میکنند، یا آنکه بدون اجازه و با اهداف مشخص خودشان تبلیغ میکنند. البته برای اقدام اخیر نیز میتوان توجیهات عقلایی نیز آورد. زیرا کافی است مدتی مجانی تبلیغ کرد سپس و در ادامه به طریقی این پول را دریافت کرد. ضمن اینکه نشان دادن ناکارآمدی صداوسیما نیز هدف مهمی میتواند باشد. ولی نکته مهم این است که در هر دو صورت نمیتوان با سفارشدهندگان آگهی یا صاحبان فیلم برخوردی کرد، زیرا در حالت اول پیدا کردن مستندات بسیار سخت است اگر نگوییم محال است، و در حالت دوم نیز دستاندرکاران فیلمها مرتکب تخلفی نشدهاند. این رویداد نشان داد که بهجای این برخوردهای ناموجه و ناکارآمد که جز اتلاف وقت چیز دیگری نیست، باید سیاست رسانهای کشور تغییر کند. این مساله نشان داد که رسانه ملی یکی از علل و موانع نسبی رشد اقتصادی نیز هست، زیرا به دلیل ضعف مخاطب و اثرگذاری تبلیغات آن ناکارآمد است و حتی ممکن است مقرونبهصرفه باشد که فیلمسازان از تبلیغ مجانی فیلم خود در صداوسیما نیز جلوگیری کنند. چون تبلیغ در چنین رسانهای ممکن است ضدتبلیغ شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگری که از حضور در شبکه «جم» پیشمان شد
- سخنان محمود گبرلو درباره برنامههای تلویزیون/ صداوسیما مانند شبکه «جم» شده است
- ادامه حواشی حضور کارمند شبکه جم در «پایتخت»/ حذف نام بازیگر از تیتراژ + عکس
- بازی همکارِ زنِ شبکه جِم در «پایتخت ۵»
- عزتالله ضرغامی: رابعه اسکویی دچار سوءتفاهم شده بود
- انتقاد روزنامه جوان از نقش شبکه جم در شهرت بازیگران ترکیهای در ایران
- مهدی مظلومی از جم جدا شد/ به ایران برمیگردم، حتی اگر اجازه کار نداشته باشم
- شیوه جدید شبکه «جم» برای تبلیغ فیلمهای ایرانی/«جم» با تاکتیک جدید آمد
- واکنش عوامل فیلم مهران مدیری به پخش تیزرهای این فیلم از شبکه GEM
- اختصاصی سینماسینما/ GEM که سرابی بود و بس!/ هنرمندانی که بازگشت به ایران را ترجیح دادند
- سخنگوی وزارت خارجه: از دولت ترکیه پیگیر موضوع کشتهشدن رییس شبکه جم هستیم
- نوشته بهنوش بختیاری درباره مدیر شبکه «جم»/ پشت رفته از دنیا حرف نزنید
- تازهترین جزئیات از قتل مدیر شبکه جم + عکس
- افخمی: قبلا سریال های آبرومندی مثل «برگ ریزان» از جم پخش می شد
- درخواست روزنامه کیهان برای برخورد با سینماگران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد