منتقد آمریکایی گفت دولت آمریکا نسبت به فرهنگهای خارجی آغوش بازی ندارد و آنها را نمیپذیرد.
به گزارش سینماسینما، جاناتان رزنبام منتقد مطرح سینما در عرصه بینالمللی که به همت مدرسه ملی سینما به ایران آمده است، از موزه سینمای ایران بازدید کرد.
او در این بازدید درباره شناخت و تعریف خود از سینمای ایران گفت: فیلمهای خوب، قواعد خودشان را دارند و من بر اساس همان قواعد، آثار را میسنجم نه بر اساس قواعد خودم. البته این کار همیشه امکان پذیر نیست اما این ایدهآل کار من است.
این منتقد آمریکایی اظهار کرد: به نظر من سینمای ایران، یکی از انسانگراترین سینماهای دنیا است از این رو، من ارزش بسیاری برای آن قائل هستم.
رزنبام به کارگردانهای ایران و فیلمهای مورد علاقه خود اشاره کرد و افزود: من تمام فیلمهای ایران را ندیدهام و تنها بخشی از آثار را دیدهام. از میان تمام آثاری که دیدهام فیلمی که بیشتر از همه آن را دوست دارم، «خانه سیاه» ساخته فروغ فرخزاد است. همچنین فیلمهای عباس کیارستمی، ابراهیم گلستان، فیلم «مغولها» به کارگردانی پرویز کیمیاوی که اولین فیلم موج نوی سینمای ایران است، از فیلمها و سینماگران مورد علاقه من هستند.
جاناتان رزنبام در ادامه، درباره موزه سینما گفت: این بازدید تجربه بسیار جالبی بود، از موزه سینما اطلاعات خوبی درباره سالهای نخست سینمای ایران کسب کردم که برایم مهم بود. همچنین از دیدن فیلمهای «حاجی آقا آکتور سینما» و «دختر لر» نیز لذت بردم.
این منتقد آمریکایی با انتقاد از سیاستهای دولت آمریکا در زمینه ارتباطهای دوجانبه با دیگر کشورها، درباره همکاریهای سینمایی ایران و آمریکا توضیح داد: به نظر من مخاطبان آمریکایی، فیلمهای ایرانی را ندیدهاند البته منتقدانی در این زمینه تلاش کردهاند، اما میتوانم بگویم فیلمهایی که از ایران دیدهاند، بیشتر آثار اصغر فرهادی است. دولت آمریکا نسبت به فرهنگهای خارجی آغوش بازی ندارد و آنها را نمیپذیرد که این مشکل از دولت آمریکا و دولتهای قبلی است.
پس از بازدید جاناتان رزنبام از موزه سینما، او در نشستی صمیمی با علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینمای ایران پیرامون مسائل و موضوعات مختلف سینمای ایران و جهان گفتوگو کرد.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- مسترکلاس منتقد «شیکاگو ریدر» منتشر شد/ بررسی موضوع «نقد در سینمای مستند»
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





