سینماسینما، سیدحسین رسولی
فیلم کوتاه «جان داد» ساخته سهیلا پورمحمدی، به نمایش درآمده در جشنواره فیلم کوتاه تهران
زیباییشناسی و معیارهای سینمای تجربی با سینمای تجاری متفاوت است. هنرمندان سینمای تجربی تلاش دارند مستقل باشند و آثاری کمهزینه تولید کنند. آنها به فرم و تکنیک هم توجه ویژهای دارند. به گفته آندری تارکوفسکی، کارگردان روس، تجربهگرایان در بین هنرمندانی بودند که گامهای نخست را برداشتهاند؛ یعنی وقتی سینما تازه شکل گرفته بود هنرمندانی چون سرگئی آیزنشتاین دست به تجربهگرایی زدند تا زبان این هنر جدید را کامل کنند. بنابراین او اعتقادی به سینمای تجربی در اکنون ندارد. در تئاتر هم چنین بوده و هنرمندانی مثل سوفوکل در ابتدای شکلگیری این هنر، دست به تجربهگرایی زدند تا این هنر را توسعه بدهند. «خودبودن» و «داشتن اصالت» از اصول اساسی سینمای تجربی است. اینگونه است که سینمای تجربی تبدیل به سینمای فردی هم میشود. فیلمهای تجربی معمولا دارای روایت غیر خطی هستند و شاعرانه روایت میشوند. از این نظر، فیلم کوتاه «جان داد» به نویسندگی و کارگردانی سهیلا پورمحمدی اثری تجربهگرایانه است و تلاش دارد با ایجاد فضایی شاعرانه به ذهن کودکی سوگوار نزدیک شود. زیگموند فروید، بنیانگذار روانکاوی، در مقاله «ماتم و ماخولیا» در سال ۱۹۱۷، دو پاسخ متفاوت درباره فقدان ارائه میدهد: ماتم و ماخولیا. فیلم «جان داد» هم درباره سوگواری و ماتم است. مرگ مادر که تاثیری عمیق روی دختر گذاشته و پدری که دست به سوگواری نزده و تلاش میکند به زندگی روزمره خود ادامه دهد.
شاعرانگی یک کودک در دوران ماتمزدگی
فیلم کوتاه «جان داد» به تهیهکنندگی جواد رمضانی در بخش مسابقه ملی سیوهشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران نمایش داده شد. این فیلم داستان دختر بچهای را روایت میکند که به تازگی مادرش را از دست داده و دچار فروپاشی احساسی شده، پس، تحمل دیدن مرگ جانداران دیگر را ندارد. پدر او یکی از ماهیگیران گیلانی است و با قایق به ماهیگیری میرود. او وقتی ماهیها را به خانه میآورد متوجه میشود که دخترش آنها را به دریا میاندازد. دختر میگوید باید ماهیها را نجات بدهیم چون در حال جان دادن هستند. این فیلم ترکیبی از انیمیشن و فیلم زنده است و فضایی به شدت شاعرانه خلق میکند. کارگردان تلاش میکند در بیشتر طول فیلم ماجرای اصلی را با تصاویر و فضاسازی روایت کند که شیوه جالبی برای بیان رنج و غم این دختربچه است. پدر خانواده پس از مرگ همسرش با رفتاری سرد و بی روح به زندگی خود ادامه میدهد و کار ماهیگیری را پی میگیرد ولی دخترش هر لحظه گریه میکند و تلاش دارد جان ماهیها را نجات بدهد. پدر هم با دیدن سوگواری دختر به شدت احساساتی میشود و ناگهان بغضش میترکد و به رود میزند. غم و رنج در این فیلم موج میزند و فضای بارانی و ابری هم آن را تشدید میکند اما به یک باره اتفاق عجیبی رخ میدهد. دختر در آب میافتد و باید باقی ماجرا را تماشا کنید. بنابراین، فضای فیلم به سوی فانتزی و قصههای جن و پری گرایش پیدا میکند که روایت جالب توجهی است. بزرگترین نقطه ضعف هم در فیلمنامه رقم میخورد زیرا به صورت خطی پیش میرود. نویسنده میتوانست مانند بسیاری از فیلمهای تجربی از روایت غیر خطی استفاده کند. فیلمبرداری آرمین یوسفزاده دیدنی است. او قابهای جذابی شکل داده که شبیه به تابلوهای نقاشی شدهاند. انیمیشنهای مسعود مرادی هم دیدنیاند که روی دیوار خانه نقش میبندند. در کل، این فیلم که با مشاوره مجید برزگر تولید شده دیدنی است و میتواند یکی از آثار خوب این دوره از جشنواره باشد زیرا هم اصالت دارد و هم کارگردان تلاش میکند خودش باشد و اثری از اقلیم گیلان را با زبانی جهانی و شاعرانه روایت کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- گلایههای کارگردان «جان داد» از ساز و کار انتخاب فیلمهای کوتاه در جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





