مستند «برای سما» به کارگردانی «واد الکاتب» موفق به کسب جایزه بهترین اثر از سی و پنجمین جوایز سالانه انجمن بینالملی مستند (IDA) شد.
به گزارش سینماسینما، مراسم اعطای جوایز سالانه انجمن بینالمللی مستند در لسآنجلس آمریکا برگزار شد و در نهایت مستند «برای سما» به کارگردانی «واد الکاتب» محصول مشترک سوریه و بریتانیا توانست جایزه بهترین فیلم این رویداد سینمایی را به خود اختصاص دهد و جایزه بهترین کارگردانی نیز به «استیون بوگنار» و «جولیا ریچرت» برای مستند «کارخانه آمریکایی» رسید.
«برای سما» پیش از این جایزه نخست جشنواره مستند هاتداکس کانادا و همچنین جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان سیو دومین جشنواره بینالمللی مستند آمستردام (ایدفا) را از آن خود کرده است. این فیلم روایتگر داستان مادری است که خاطرات خود را در جریان درگیریها در سوریه به صورت ویدئویی برای دخترش ثبت میکند.
«حامی» به کارگردانی «راسل لی جونز» و «فیلیپ بلاشه»، «آپولو ۱۱» به کارگردانی «تاد داگلاس میلر»، «سرزمین عسل» به کارگرانی «تامارا کوتِوسکا»، «لوبومیر استفانوف»، «خانواده نیمهشب» به کارگردانی «لوک لورنتزن»، «ملت تکفرزندی» به کارگردانی «نانفو وانگ» و «جیالینگ ژانگ»، «دریای سایهها» به کارگردانی «ریچارد لادکانی»، «بزرگترین مزرعه کوچک» به کارگردانی «جان چستر» و «لبه دموکراسی» به کارگردانی «پترا کاستا» دیگر نامزدهای بهترین مستند بلند جوایز انجمن بینالمللی مستند ۲۰۱۹ بودند.
در سایر بخشها «یادگرفتن اسکیتسواری در منطقه جنگی» به کارگردانی «کارول دایسینگر» به عنوان برنده جایزه بهترین مستند کوتاه انتخاب شد و جایزه بهترین مستند چندقسمتی نیز به «ترک ناکجاآباد» ساخته «دان رید» اعطاء شد که به موضوع اتهامات اخلاقی «مایکل جکسون» ستاره درگذشته موسیقی پاپ میپردازد.
امسال فیلم «سرزمین عسل» به کارگردانی «تامارا کوتوسکا» و «لوبومیر استفانوف» به عنوان برنده جایزه «پر لورنز» این رویداد سینمایی انتخاب شد. «سرزمین عسل» یا «هانی لند» نماینده سینمای مقدونیه در شاخه بهترین فیلم بینالمللی (فیلم خارجی) اسکار ۲۰۲۰ است.
جایزه یک عمر دستاورد سینمایی IDA نیز به «فریدا لی مک» اعطا شد که پیشتر با مستند «مایا لین: چشماندازی واضح و محکم» موفق به کسب اسکار بهترین مستند بلند شده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





