فیلم سینمایی «مثل ماهی روی ماه» ساخته دُرناز حاجیها جایزه بهترین فیلم بیست و دومین جشنواره فیلم ترانسیلوانیا در کشور رومانی را دریافت کرد.
به گزارش سینماسینما، جایزه بهترین فیلم جشنواره ترانسیلوانیا به فیلم «مثل ماهی رو ماه» از درناز حاجیها رسید که بنا بر اعلام سایت جشنواره این نخستین بار در طول دوران برگزاری این رویداد است که جایزه اول جشنواره به فیلمی از یک کارگردان زن میرسد.
این کارگردان جوان پس از دریافت جایزه ۱۰ هزار یورویی جشنواره ترانسیلوانیا گفت: فکر میکنم چه یک کودک پنج ساله باشید یا یک مرد بالغ در پنجاه سالگی، فشار برای انجام کارهایی که نمیخواهید انجام دهید وحشتناک است. خوشحالم که هیات داوران پیام این فیلم را درک کردند.
هیات داوران جشنواره از اصالت ایده پشت طرح و هوشمندی در برخورد با مسائل حساس مربوط به والدین این فیلم تقدیر کردند و سپیدار تاری بازیگر اصلی این فیلم نیز جایزه بهترین بازیگر جشنواره را به خود اختصاص داد.
فیلم «مثل ماهی رو ماه» که با عنوان «زن، مرد، بچه» نیز شناخته میشود، سال گذشته در بخش رقابتی پروکسیمای پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم کارلووی واری نیز حضور داشت. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: هاله و شوهرش امیر باید با شرایط سختی کنار بیایند: پسر چهارساله آنها ایلیا ناگهان صحبت نمیکند. واضح است که هیچ دلیل فیزیولوژیکی وجود ندارد، بنابراین آنها به یک روان درمانگر مراجعه میکنند که راه حل اساسی ارائه میدهد. مادر ایلیا که تا به حال از او مراقبت کرده است، قرار است کنار بنشیند در حالی که پدر وظیفه مراقبت از کودک را بر عهده می گیرد. این تغییر در نظم تثبیت شده، خانواده را وارد یک مارپیچ رو به پایین تنش و پرخاشگری میکند و دیدن راهی برای خروج از آن بسیار دشوار است.
بیست و دومین جشنواره فیلم ترانسیلوانیا از ۹ تا ۱۸ ژوئن (۱۹ تا ۲۸ خرداد) در رومانی برگزار شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- حسن پورشیرازی بهترین بازیگر جشنواره ترانسیلوانیا شد
- ۱۱ ایرانی در بخش استعدادهای برلین
- دو پروژه ایرانی در مارکت آسیایی جشنواره بوسان
- کارگردان ایرانی با فیلمنامه «شفاف» برنده جایزه چهل هزار یورو از رویدادی ایتالیایی شد
- برگزاری مراسم بزرگداشت فدریکو فلینی در جشنواره ترانسیلوانیا با رعایت فاصله اجتماعی
- نمایش «کاغذ پارهها» در جشنواره بینالمللی ترانسیلوانیا رومانی
- راهیابی سه فیلم از ایران به جشنواره ترانسیلوانیا
- اختصاصی سینماسینما/ پذیرش پروژه یک کارگردان جوان ایرانی در بخش تولید مشترک جشنواره روتردام هلند
- به شیوه مارلون/ نگاهی به فیلم کوتاه مارلون
- در حق فیلم کوتاه، کوتاهی نشود!/ میزگردی با حضور کارگردانان فیلم های کوتاه
- «مارلونی» که نمیخواست «براندو» باشد/ درباره دو فیلم کوتاه «مارلون» و «هشتگ ساعت چهار»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





