کارگردان فیلم رستاخیر گفت: برای اکران فیلمم ناامید نیستم اما مسایل حقوقی که شاید به عدم اکران احتمالی یک اثر بیانجامد، باید پیش از ساخت فیلم تعیین شود.
به گزارش سینماسینما، درباره جریان رو به رشد فیلمسازی و ساخت فیلم کوتاه در ایران، اظهار کرد: مهم ترین مولفه در فیلمسازی دو خصوصیت مهم است؛ یکی استفاده از صدا و دیگری استفاده از تصویر. در واقع هنرمندان با این دو خصیصه می توانند حرفشان را منتقل کنند. هنرمندانی که فیلم های بلند می سازند، کارشان سخت تر و پیچیده تر می شود اما این سختی با حصول نتیجه لذت بخش است. مهمترین عامل برای موفقیت، تسلط بر دو عنصر صدا و تصویر است.
وی با اشاره به هدف از بکارگیری امکانات جدید و تکنولوژی های امروزی در ساخت فیلم، به جی پلاس گفت: دنیای فناوری جدید آمده که کیفیت را ارتقا دهد، نه کمیّت را! اما شاهد آن هستیم که متاسفانه اکثر فیلمسازان جوان و گاهی فیلمسازان بدون تجربه، تصور معکوسی نسبت به این تکنولوژی دارند. آنها در واقع فکر می کنند تکنولوژی آمده که زمان را محدود کند؛ در حالی که اینطور نیست. تکنولوژی اگر درست استفاده نشود فرصت را می گیرد.
این کارگردان سینما تاکید کرد: تکنولوژی دیجیتال آمده تا یک هنرمندِ خلاق، دیگر محدودیت نداشته باشد و با خلاقیت خود و امکانی که تکنولوژی در اختیار او می گذارد، رویاها را به تصویر بکشد. یادمان باشد تکنولوژی فی نفسه خلاق نیست و این خود هنرمند است که باید با استفاده از ظرفیت های بی انتهای دیجیتال، خلاق باشد. در مقابل دیجیتال، نباید تسلیم شد و نباید خلاقیت خود را تحت الشعاع آن قرار داد.
درویش همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال اکران فیلم رستاخیز به جی پلاس گفت: حتما امیدی به اکران هست؛ بدون امید که نمی شود ادامه داد. مقوله رستاخیز شامل دو وجه است. در وجه اول تصمیمی است که دولت برای تعلیق نمایش این فیلم گرفته که باید بگویم سازندگان رستاخیز بر پایه اتکا و مطابقت این فیلم با قوانین کشور و مجوزهای قانونی در مرحله پروانه ساخت و نمایش در طول ده سال آن هم هماهنگ با ساختارهای قانونی، آن را ساخته اند و در مورد مسایل عرفی هم سعی کردیم تمام مناسبات و ساختارهای فرهنگی، فقهی و علمی در فیلم لحاظ شود. دولت بعد از یکسال دریافت مجوز نمایش، کسب جوایز متعدد داخلی و خارجی و همینطور کسب ۹ سیمرغ بلورین از جشنواره فجر، همچنان از اکران آن جلوگیری کرده و این در حالی است که در سال ۹۲ از “رستاخیر” رونمایی شد.
وی با بیان اینکه جدا از بحث های محتوایی، توقف نمایش فیلمش با وجود داشتن مجوزهای قانونی موجب وارد آمدن خساراتی به سازندگان آن شده است، توضیح داد: به هر حال بر اساس یک اعتماد متقابل و با مجوزهای دولتی این فیلم ساخته شده است. می بایست در ابتدا و قبل از جریان اکران فیلم، مسایل حقوقی منجر به عدم اکران احتمالی، مشخص شود. سرمایه گذاران این فیلم به ما و مجوزهای ما اعتماد کردند اما اکنون با این اتفاق ضرر کرده اند. متوقف شدن این فیلم تبعات زیان باری برای سازندگان آن داشت.
درویش با ابراز این عقیده که فیلمش مورد توجه و تایید علما و مسوولان کشور قرار گرفته است به جی پلاس گفت: با توجه به موارد فوق، معتقدم تصمیم دولت باید چشم انداز روشنی پیدا کند و تبعات حقوقی متقابل در نظر گرفته شود. بنابر توضیحاتی که ارایه کردم، اکران فیلم یک موضوعِ ثانوی قلمداد می شود. به هر حال تمام این مسایل در حال پی گیری است. سرمایه گذاران داخلی و خارجی از طریق مراکز مرتبط و ذی ربط و دوایر حقوقی جریان را دنبال می کنند.
سایت جماران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دلنوشته احمدرضا درویش برای ابوالفضل شاهکرم
- پیام تسلیت سینماگران و روزنامهنگاران خطاب به احمدرضا درویش
- احمد رضا درویش «درخشش» را می سازد
- فیلم «رستاخیز» از جشنواره چندین جایزه گرفت اما یک روزه از اکران پایین آمد! از این تناقض خنده دارتر داریم؟!
- اظهارات درویش درباره «رستاخیز»:مشکل فیلم فراتر از گمانهزنی رسانهای است
- «رستاخیز » در توقیف، «درویش» در سکوت/ گزارش تحلیلی روزنامه ایران
- «رستاخیز» مورد تحسین عربها/ فیلمی که در ایران اکران نشد، جایزه بزرگ جشنواره بغداد را گرفت
- حرف های مهم احمدرضا درویش: سینمای ایران در خانهها و خیابانهای سعادتآباد حبس شده است
- احمدرضا درویش و هارون یشایایی روی پوستر کیمیا برای شکیبایی چه نوشتند؟
- واکنش احمدرضا درویش به فیلم محمد رسول الله(ص)
- حاتمیکیا، درویش و سینایی به خانه هنرمندان میآیند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





