بهروز شعیبی کارگردان فیلم “سیانور” با تقدیم فیلمش به وزیر فرهنگ و ارشاد در واکنش به داوریهای جشنواره فجر گفت: ما برای جشنواره فجر فیلم نمیسازیم چون جشنواره به تخم مرغ شانسی تبدیل شده که معلوم نیست در هر دوره چه چیزی از آن بیرون می آید.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان شامگاه ۲۱ بهمن در نشست پرسش و پاسخ فیلمش در کاخ جشنواره افزود: هنوز کم تجربهام و به نتایج جشنواره فجر دلبستگی دارم اما واکنش تماشاگران و مطبوعات در این چند روزه مثبت بود. ضمن اینکه به نظرات داوران احترام میگذاریم و مهمترین دلیل احترامم این است که در زمان وزیری این فیلم را ساختهام که در تمام مراحل تحقیق ما نام ایشان در منابع تحقیقاتی فیلمنامه آمده بود.
شعیبی با اشاره به فعالیتهای سیاسی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه ۵۰ متذکر شد: امشب میتوانم فیلمم را به ایشان تقدیم کنم چون خوشبختانه داوران جشنواره کاری کردند که جای هیچ شک و شبههای باقی نماند.
وی در واکنش به اینکه فیلمش در داوریها نادیده گرفته شده است، ادامه داد: افتخار میکنم فیلمم در جشنواره بوده، مورد داوری قرار گرفته و به همه دوستانم تبریک میگویم که کاندیدای دریافت جایزه نشدیم!
شعیبی که در فیلمش به حوادث دهه ۵۰ ، گروهک مجاهدین و شهیدان مجید شریف واقفی و مرتضی صمدیه لباف پرداخته است، درباره انتخاب این موضوع و اسامی واقعی در این فیلم توضیح داد: دهه ۵۰ مقطعی بحرانی و مغفول در نزد عموم مردم است و بخشهایی از انقلاب در این دهه مورد بیتوجهی قرار گرفته است. تمام اتفاقاتی که تلویزیون درباره این دهه خاص نشان میدهد، به بعضی افراد و مقاطع خاص مربوط میشود درحالیکه انقلاب ثمره فعالیت گروههای بسیاری است و اکنون زمان آن است که نسل من از احتیاط بیمورد، سودجویی یا ریاکاری بی مورد بپرهیزیم و بکوشیم با واقعیت جامعه روبرو شویم.
او با اشاره به برخی نظرات مبنی بر حذف اسامی واقعی در این فیلم توضیح داد: ما به این پیشنهاد اعتنا نکردیم چون معتقدیم کارمان درست است.
شعیبی با تقدیم فیلمش به علی جنتی وزیر فرهنگ درباره این موضوع گفت: در آن سالها آقای جنتی فعالیت زیادی داشته است. البته جزو گروهک مجاهدین نبوده ولی در گروه های اسلامی فعالیتهای زیادی داشته است و وقتی برای ساخت این فیلم تاریخ را مطالعه میکردم، بارها به اسم ایشان برخوردم و خوشحالم این فیلم در زمان مسوولیت ایشان ساخته شده و صادقانه و بدون ریاکاری فیلمم را به ایشان و همرزمانشان تقدیم می کنم.
در ادامه این نشست سید محمود رضوی تهیه کننده فیلم درباره نادیده گرفته شدن این فیلم در داوری های جشنواره فجر گفت: پیش از برگزاری این نشست، خبرنگاری این پرسش را از من پرسید و از آنجاکه دبیر جشنواره نزدیک ما بود، گفتم از آقای دبیر بپرسید و دبیر جشنواره هم توضیح داد که این فیلم داوری شده است.
وی افزود: به هر حال نمی توانیم فیلمسازی را پیدا کنیم که جشنواره برایش مهم نباشد چون همه ما دوست داریم فیلممان دیده و داوری شود. از سوی دیگر جشنواره را با تمام قواعدش می پذیریم و همان روز اولی که دواران معرفی شدند به بهروز شعیبی گفتم هرچند همه از دوستان ما هستند، اما از این ترکیب، کاندیدایی برای ما در نمیآید.
این تهیه کننده درباره حمایت مالی وزارت اطلاعات از فیلم «سیانور» گفت: ما و وزارتخانه این شایعه را تکذیب کردیم. البته به دلیل موضوع فیلم که محدوده آن فراتر از وزارت ارشاد بود، وزارت اطلاعات از نظر محتوایی نظارت داشت اما این به معنای حضور ناظر نبود بلکه مشاور امنیتی و محتوایی داشتیم.
رضوی در پاسخ به این پرسش که چرا اعتراضتان را نسبت به داوری های جشنواره با صدای بلندتری مطرح نمیکنید، گفت: اعتراضمان همین قدر و سابقه آن هم مشهود است که نمونه اش فیلم «خیابان های ناآرام» است که ۶ سال است توقیف است و اگر از دیوار صدا در آمد، از ما هم درآمد.
همچنین مسعود احمدیان نویسنده فیلمنامه نیز تاکید کرد: تنها حرف «سیانور» این است که اجازه ندهیم دیگران به جای ما فکر کنند و تصمیم بگیرند چون همه آموزه های دینی ما مبتنی بر تعقل و تفکر است.
وی ضمن گرامیداشت یاد تمام چریک های مسلمان ادامه داد: امیدوارم آیندگان برای عقایدشان هرگز نیازمند اسلحه و سیانور نشوند.
بهنوش طباطبایی، هانیه توسلی، حامد کمیلی، پدرام شریفی بازیگران این فیلم همراه با محمد معتمدی خواننده تیتراژ انتهایی فیلم، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، ظریف طراح صحنه و لباس از دیگر حاضران در این نسشت بودند و هر یک توضیحاتی درباره همکاری خود در این پروژه بیان کردند.
هانیه توسلی از بازی مهدی هاشمی در این اثر ابراز شگفتی کرد.
حمیدرضا مدقق مدیریت این جلسه را برعهده داشت و منتقد آن نیز حسین سلطان محمدی بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تازهترین ساخته پرویز شهبازی روی میز تدوین
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





