سینماسینما، علی پاکزاد – سیدجمال ساداتیان عضو هیات انتخاب فیلمهای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: «فیلمی در این دوره از جشنواره نبود که من را متعجب کند. فیلمهایی هم که انتخاب نشدند آن کیفیتی را که لازم بود نداشتند. فیلمی که بخواهد من را دو دل کند و از نبود آنها پشیمان باشم واقعا دیده نشد.»
به گزارش سینماسینما،اسامی فیلمهای سی و ششمین دوره جشنواره به تازگی اعلام شده است. جمال ساداتیان یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره سی وششم بود. او نزدیکی فیلمها از لحاظ ژانر را یکی از مسائل مهمی دانست که کار را برای هیات انتخاب سخت کرده بود.
ساداتیان درباره نحوه انتخاب فیلمها گفت: «فیلمهایی که برای حضور در جشنواره فجر معرفی میشوند، ثمره یک سال تلاش و تفکر کارگردانان ما است. ما انتظار داشتیم و تمایل بسیار زیادی داشتیم تمام فیلمهایی که قرار بود حضور پیدا کنند فرم جشنواره را پر میکردند و در این رویداد مهم حضور پیدا میکردند. به هر حال همه این فیلمهایی که حضور پیدا کردهاند به عقیده من قابل قبول بودهاند. قطعا نسبت به یک سال گذشته پیشرفت محسوسی داشتهایم. سعی کردهایم که از تمام حوزهها و گونههای سینمایی در جشنواره فیلم داشته باشیم.»
او ادامه داد: «فیلمهای طنز، اجتماعی و دفاع مقدس همه گونههای سینمایی در جشنواره سی و ششم حضور دارند. استانداردهای لازم در بین این فیلمها به خوبی به چشم می خورد. البته فیلم هایی که بیرون ماندند نیز بسیار مطلوب بودند، اما امکان اینکه همه فیلمها در جشنواره حضور پیدا کنند وجود نداشت.»
ساداتیان درباره فیلم فرزاد موتمن با نام «سراسر شب » گفت: «بعضی فیلمها فاصله بسیاری با بقیه داشتند. فیلم آقای موتمن البته با فاصله کمی مجوز حضور در بخش مسابقه را از دست داد. بسیاری ازفیلمها از لحاظ موضوعی و داستانی شبیه هم بودند که باز هم این موضوع کار ما را بسیار سخت میکرد. ببینید معدل یک فرد ۱۸ است و فرد دیگری که معدل ۱۸٫۵ را کسب می کند قطعا موفقتر خواهد بود. البته معدل ۱۸ هم بسیار خوب است. بسیاری از فیلمها به هم نزدیک بودند. انتخاب ۲۲ فیلم بسیار مشکل بوده است. باز هم می گویم کارهای شبیه هم بسیار زیاد بود.»
عضو هیات انتخاب جشنواره سی وششم درباره فیلم اولی ها گفت: «فیلم «جن زیبا» اصلا نمایش داده نشد. یعنی اعضای هیات انتخاب اصلا این فیلم را ندیدند. ظاهرا آماده نبوده است. اکنون در بین ۲۰ فیلم بلند داستانی سه فیلم اولی حضور دارند. بسیاری از فیلم اولیها معتقد بودند که می توانند و تمایل دارند که با فیلمسازان برجسته و با تجربه رقابت کنند، به همین دلیل هم این شرایط فراهم شد که آنها بتوانند در شرایط مساوی با کارگردانان بزرگ به رقابت بپردازند. اکنون نیز کل ثمره یک ساله سینمای ایران قرار است که در جشنواره حضور پیدا کند. حالا این فیلمها میتوانند برای فیلم اولیها باشند یا برای سینماگران باتجربه! خوشبختانه امسال سه کارگردان اولی در این جمع حضور دارند. بحث سهمیه نیست موضوع کیفیت است که این سه فیلم شایسته حضور بودند.»
ساداتیان گفت: «به هر حال فیلمی در این دوره نبود که من را متعجب کند. فیلمهایی هم که انتخاب نشدند آن کیفیتی را که لازم بود نداشتند. فیلمی که بخواهد من را دو دل کند و از نبود آنها پشیمان باشم واقعا دیده نشد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- فیلمبرداری «خاطرات بندباز» به پایان رسید
- «شبگرد» آماده نمایش شد + عکس
- پایان فیلمبرداری «شبگرد» موتمن
- «شبگرد» در روزهای پایانی فیلمبرداری/ انتشار اولین تصاویر
- جمال ساداتیان: بسیاری از فیلمهایی که در صف اکران هستند باید به شبکه نمایشخانگی بروند/ تجربه موفق اکران آنلاین
- امیرحسین فتحی به «شبگرد» پیوست
- پانتهآ پناهیها به «شبگرد» پیوست
- فیلم جدید موتمن در مرحله پیشتولید/ امیر آقایی بازیگر «شبگرد» شد
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





