«در زمان کیارستمی: نوشتههایی درباره سینمای ایران» به قلم «گادفری چشایر» منتقد آمریکایی با جمعآوری کمک مردمی ۲۶ هزار دلاری از سراسر جهان در مراحل پایانی نگارش قرار دارد.
به گزارش سینماسینما، «گادفری چشایر» عضو انجمن ملی منتقدین سینمای آمریکا و رییس پیشین حلقه منتقدین نیویورک که با نشریاتی چون «نیویورک تایمز»، «ورایتی»، «فیلم کامنت»، «نیویورک پرس»، سایت «راجر ایبرت» و … نیز همکاری داشته است، اولین منتقد آمریکایی است که از چند دهه پیش به صورت گستردهای به سینمای پس از انقلاب ایران پرداخته است.
این منتقد سینمایی در دنبال کردن سینمای ایران تنها به نوشتن درباره سینما بسنده نکرده است و در جریان سفرهای متعدد خود به ایران، مطالعات فراوانی نیز درباره فرهنگ ایرانی داشته است.
وی هنگام دریافت جایزه نخل طلای کن و شیر نقرهای ونیز در کنار کیارستمی بوده است و همچنین به دعوت کیارستمی از محل ساخت سه گانه کوکر (خانه دوست کجاست؟ (۱۳۶۶) زندگی و دیگر هیچ (۱۳۷۰) و زیر درختان زیتون (۱۳۷۳)) بازدید کرد تا اولین خبرنگار آمریکایی نام گیرد که پس از انقلاب در تهران با اجاره خانه برای مدتی زندگی میکند.
«چشایر» چند سالی است مشغول نگارش کتابی جامع درباره سینمای ایران است و این کتاب در حال حاضر با جمع آوری بالغ بر ۲۶ هزار دلار کمکهای مردمی از طریق سایت «ایندیگوگو» در مراحل پایانی نگارش قرار دارد. تاکنون ۲۴۵ نفر مبالغ ۱ تا ۵۰۰ دلار را برای کمک به تکمیل و نگارش این کتاب کمک کردهاند.
«گادفری چشایر» امسال و در جریان برگزاری جشنواره جهانی فجر درباره این کتاب توضیح داد:
«این کتاب با عنوان «در زمان کیارستمی: نوشتههایی درباره سینمای ایران» ماحصل تجربه من از سینمای ایران طی این سالهاست که شامل سفرهایم به ایران و مقالاتی است که در طول مدت اقامتم در ایران نوشتم، مروری بر تاریخ سینمای ایران از ابتدا تا به امروز و بخش بزرگی ویژه سینمای کیارستمی نیز در کتاب خواهد آمد. همچنین بخشی نیز شامل مقالههایی است که درباره جنبههای گوناگون سینمای ایران و شخصیتها نوشتم، به عنوان مثال مصاحبهای با ابراهیم گلستان در انگلستان انجام دادهام و با وی درباره فروغ فرخزاد و خلق فیلم «خانه سیاه است» صحبت کردم و همچنین مصاحبهای با بهرام بیضائی و از این دست مقالات که فکر میکنم برای خوانندگان جذاب باشد. بخشی نیز به دیگر کارگردانان ایرانی اختصاص یافته و در کل کتاب حجیمی خواهد شد که شامل بخشهای متنوعی است.»
در وب سایت ویژهای که برای کتاب «در زمان کیارستمی: نوشتههایی درباره سینمای ایران» طراحی شده است بخشهای مختلف این کتاب این گونه معرفی شده است: سفر من با سینمای ایران (مرور شخصی گادفری چشایر از آشنایی دیرباز با ایران و فرهنگ فیلم چشمگیر آن؛ اولین برخورد (مقاله پیشگامانه گادفری چشایر که در سال ۱۹۹۳ که در مجله معتبر فیلم کامنت منتشر شد و سرآغاز مطالعه او درباره سینمای ایران شد)؛ در دوران انقلاب اسلامی (گزارشهایی درباره چندین سفر به ایران از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷)؛ داستان پسزمینه (تاریخ سینمای ایران از سال ۱۹۹۰ تا ساخت فیلم کلوزآپ کیارستمی)؛ استاد سینما (بررسی تفصیلی بسیاری از فیلمهایی که عباس کیارستمی را به یکی از تحسینشدهترین کارگردانان تاریخ بدل کرد و همچنین تعاملات گادفری چشایر با این کارگردان ایرانی)؛ کارگردانان و فیلمها (بررسی آثار هنرمندانی چون داریوش مهرجویی، محسن مخملباف، جعفر پناهی، اصغر فرهادی، محمد رسولاُف، مجید مجیدی، بهمن قبلادی و دیگران)؛ جنبههای سینمای ایران (گزارش و مقالاتی درباره موضوعات گوناگون از جمله ابراهیم گلستان و فیلم خانه سیاه است، پیشتازان سینما در ایران چون فریدون هویدا و فرخ غفاری، سنت سینمای ایران در فیلمهای کودکان) و غیره …
«گادفری چشایر» در بخشهایی از این کتاب درباره سینمای ایران مینویسد: «زمانی که برای اولین بار با فیلمهای ایرانی رو به رو شدم به شدت تحت تاثیر اخلاق و محبتی قرار گرفتم که در مرکز بسیاری از این فیلمها وجود دارد. این فیلمها تصویری بسیار متفاوت از ایرانیها در مقایسه با تصاویر خصمانه رسانههای خبری به ما نشان میدهد. من هنوز فکر میکنم فیلمهای ایرانی نه تنها میتواند موجب شود که آمریکاییها درباره عدم وجود ارزشهای انسانی در فیلمهایشان تفکر کنند بلکه میتواند به ایجاد نوعی از درک بیانجامد که برای پایان کشمکش میان ایران و آمریکا نیاز است، خطری که امروز بسیار واقعی به نظر میرسد.»
نسخه اصلی کتاب «در زمان کیارستمی: نوشتههایی درباره سینمای ایران» هماکنون در سایت «Www.Inthetimeofkiarostami.Com» به قیمت ۴۵ و ۳۰ دلار (نسخه چاپی) و ۱۵ دلار (نسخه الکترونیکی) پیش فروش میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





