اینستاگرام با رونمایی از سرویس تازه خود، جنگی سخت را برای در اختیار گرفتن مخاطبان ویدیویی با یوتیوب و توییتر آغاز کرد؛ رقابتی که نشان میدهد غولهای اینترنت بیش از پیش به این باور مشترک دست یافتهاند که ویدیو محتوای برتر در آینده اینترنت است. در مقابل در ایران فضا به سمتی رفته که قرار است تولیدکنندگان ویدیو با مقررات کنترلی سخت با رویکرد انحصاری مواجه شوند که عرصه را بیش از پیش از دست تولیدکنندگان داخلی خارج میکند و به دست تولیدکنندگان خارجی میسپارد.
به گزارش سینما سینما ،مهدی خرمدل در تابناک نوشت :رشد سریع یوتیوب و افزایش چشمگیر درآمدهای این سرویس در کنار سرعت بالای توسعه و فراگیری شماری از سرویسهای VOD نظیر هولو و نتفلیکس باعث شده تا غولهای اینترنت سرمایه گذاری عمدهشان را بر حوزه ویدیو متمرکز کنند و اغلب تحلیل گران محتوا بر این موضوع صحه بگذارند که آینده اینترنت در اختیار محتوای ویدیویی است. در این شرایط یوتیوب به سمت توسعه کیفی محتوایش رفته و علاوه بر هزینه قابل توجه برای خرید محتوای باکیفیت از شماری از یوتیوبرها، عرضه فیلمهای سینمایی، مستندها و دیگر محتواها را نیز پی گرفته تا بخشی از بازار شرکتهایی چون هولو و نتفلیکس را نیز در اختیار داشته باشد.
با این حال شرکتهایی چون فیس بوک به دنبال پایان دادن به یکه تازی یوتیوب هستند و در همین راستا، اینستاگرام از سرویس تازهای رونمایی کرده که میتواند ضربه جدی به یوتیوب بزند و سهم قابل توجهی از بازار را از یوتیوب بگیرد. «اینستاگرام» در تازه ترین آپدیت خود یک ویژگی جدید به نام «IGTV» افزوده که حکم یک یوتیوب سازگارتر با ساختار گوشی تلفن همراه را دارد. اینستاگرام پیش از این امکان بارگذاری ویدیوهای ۱۵ ثانیهای را به یک دقیقه رسانده بود که بخشی از افزایش مخاطبان این شبکه اجتماعی و عبور از مرز یک میلیارد کاربر، متاثر از همین امکان بود.
اکنون در سرویس تازه اینستاگرام، میتوان تا یک ساعت ویدیو آپلود کرد و با توجه به اینکه این حجم آپلود با استفاده از گوشی موبایل با دشواریهایی همراه است، اینستاگرام امکان آپلود ویدیو را از طریق سیستم کامپیوتر برای سرویس تازهاش فراهم کرده است. این رویکرد اینستاگرام یعنی آغاز یک نبرد شدید با یوتیوب بر سر محتوایی که تا پیش از این عمدتاً بر روی یوتیوب و چند وب سایت کوچکتر از یوتیوب نظیر «ویمیو / Vimeo» بارگذاری میشد.
البته با توجه به اینکه یوتیوب به ازای هر هزار کلیک به صاحبِ ویدیو ۷ دلار میدهد و در واقع درآمدش را با کاربرانش شریک شده، همچنان دست بالاتر را به خصوص در تولید محتوای با کیفیت نسبت به اینستاگرام خواهد داشت؛ اما قدر مسلم آن است که اینستاگرام بخشی از سهم بازار را به خصوص درباره مخاطبان غیرحرفهای که صرفاً به دنبال به اشتراک گذاری ویدیوهایشان با دوستانشان هستند، خواهند گرفت.
در این شرایط احتمال میرود توییتر نیز مدت زمان ویدیوهای خود را افزایش دهد تا بتواند در این بستر با دیگر شبکههای اجتماعی رقابت کند. این رویکرد نشان میدهد رقابتی سنگین میان غولهای اینترنت بر سر محتوای ویدیویی وجود دارد و اگر روزی بیل گیتس تاکید کرد: «محتوا پادشاه است»، اکنون چنین به نظر میرسد که صاحبان بزرگترین هابهای محتوا در بستر اینترنت معتقدند: «ویدیو پادشاه است»
در این شرایط تولیدکنندگان محتوای داخلی هر روز با ابزارهای کنترلی تازهای مواجه میشوند که رقابت آنها را غولهای اینترنت دشوارتر میسازد و عرصه را برای بسترهای ویدیویی خارجی بازتر میسازد. تلاش برای به کنترل درآوردن کامل اختیار ویدیو توسط صداوسیما و همراهی برخی قانون گذاران با این رویکرد، عملاً تولید محتوا و عرضه آن را پیچیدهتر از قبل و چه بسا در برخی عرصهها ناممکن میسازد.
اگر مچموعه تلویزیون کشورمان توان تولید مداوم محتوای باکیفیت داشت، اکنون طیف وسیعی از مخاطبانش را تقدیم شبکههای ماهوارهای فارسی زبان نکرده بود. بنابراین شایسته نیست چنین مجموعهای کنترل صفر تا صد ویدیو در بستر اینترنت را داشته باشد و انتظار از نمایندگان این است که به جای قانون گذاری تازه در عرصه تولید محتوای ویدیویی، دست به مقررات زدایی بزنند و دست تولیدکنندگان محتوای ویدیویی و ارائه کنندگان بسترهای عرضه این محتوا را باز کنند.
اتفاقاتی که اکنون در عرصه ویدیو رخ میدهد، شبیه به رویدادهایی است که در دهه شصت توسط طیف مدیریتی بهشتی که از قضا از تلویزیون به سینما آمده بودند، رخ داد. تعطیلی ویدیوکلوپها و اساساً دستگاه ویدیو، مانع از استفاده عموم نشد، بلکه صرفاً به جای عرضه فیلمهای ایرانی در کنار فیلمهای خارجی در ویدیوکلوپها، صرفاً فیلمهای خارجی به صورت قاچاق وارد ایران میشد و طیف قابل توجهی از مردم این فیلمها را تماشا میکردند.
اکنون اگر در عرصه ویدیو اتفاق مشابهی رخ دهد، صرفاً محصول ایران در مقابل محصول غربی ضعیف میشود و در سالهای آینده ایران در حوزه ویدیو نیز مصرف کننده صرف خواهد بود. صداوسیما توان نظارت و کنترل شبکههای اجتماهی چون یوتیوب و اینستاگرام را ندارد و تجربه نشان داده فیلتر این شبکهها نیز مانع از دسترسی گسترده مخاطب ایرانی نیست؛ بنابراین باید پرسید تولیدکننده، عرضه کننده و بستر محتوای ویدیوییِ ایرانی، چه گناهی کرده که باید زیر تیغ نظارت دستگاهی برود که رقیب آنها در تولید محتوا است؟ اساساً در کجای دنیا یک مجموعه رقیب، ناظر بر محتوای تولیدی دیگر رقبا شده است؟!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- بازداشت عامل تهدید بازیگر مطرح زن به انتشار تصاویر خصوصیاش در اینستاگرام
- اینجا فقط قانون بقا حکمرانی میکند
- شهاب حسینی از اینستاگرام خداحافظی کرد
- میخوام دیده بشم، به هر قیمتی
- توضیحات داریوش باباییان درباره انتشار فیلم «خرس» در کانال یوتیوب شکوفا فیلم
- یوتیوب خانه جدید جشنوارههای جهانی/ ۲۰ جشنواره در یوتیوب گرد هم میآیند
- یادداشتی که میرکریمی درباره سردار سلیمانی نوشت و اینستاگرام آن را حذف کرد
- گزارشی از ایده جدید صداوسیما برای پول درآوردن به دلار: درآمد چراغ خاموش از یوتیوب!
- شکار دختران در اینستاگرام به بهانه انتخاب بازیگر
- واکنش ریحانه پارسا به انتقادات از تصاویر اخیر اینستاگرامش
- اعتراض عدهای از بازیگران سابق سینما و تلویزیون به شایعه تعطیلی اینستاگرام/طنز
- واکنش جالب تابناک به خبر تولید سریالهای اینستاگرامی دردنیا و طعنه و کنایه جالب به مدیران سینمایی
- عکسی متفاوت از الناز شاکردوست، خالی از تقلید و تعصب!
- دهنمکی «هاشمیها» را میسازد!؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟