شهاب پاک نگر در بی قانون نوشت :اخیرا هنرمند، خواننده، بازیگر، کارشناس، مجری و ورزشکار کشورمان (چیزی رو از قلم ننداختم که؟!)، جناب آقای علی انصاریان، مباحثی را مطرح کردند که از نظر خیلیها جنبه نژاد پرستی داشت. جریان هم از این قرار بود که گزارشگر تلویزیون افغانستان به مساله سانسور در کشور ما اشاره داشت و علی آقا هم رگ پهلوانیاش گل کرد و دید این یک توهین آشکار به ملت شریف ماست. لذا تصمیم گرفت در یک برنامه تلویزیونی از مام وطن دفاع کند. در ادامه ما میخواهیم بگوییم که چرا در ایران نژاد پرست نداریم و علی آقا انصاریان هرچی گفته، درست بوده:
الف) ما نه فقط نژاد پرست نیستیم بلکه خارجیها را خیلی هم دوست داریم. البته از نظر بعضیهایمان، خارجی یک تعریف خاص دارد. طرف باید بلوند، با چشمهای رنگی باشد. اگر قدش بلند بود که چه بهتر. خلاصه ما عاشق خارجیها هستیم ولی افغانستانی و عرب و چینی و این چیزها از نظرمان خارجی نیستند. بروند همان سوسمار و سوسکشان را بخورند با آن قیافهشان.
ب) ما نژاد پرست نیستیم بلکه واقعبینیم. به قول علی آقا انصاریان ما چیزهایی را دیدهایم که خیلیها ندیدهاند. نمونهاش همین فردوسی یا سعدی. دلار گران میشود همه میرویم حوالی فردوسی صف میکشیم آنرا بخریم و در عین حالی که درصف ایستادهایم، برای خرید میگوییم «تو آلمان شیر گرون شد، هیچ کس نرفت بخره، شیرها خراب شد، دولت قیمت رو درست کرد! اینا همه کار خودشونه».
ج) ایرانی جماعت به شوخ طبعی معروف است، برای همین در سریالها و فیلمهایمان با تمام فرهنگها شوخی میکنیم. همین مهران غفوریان عزیز، حداقل سی تا فیلم بازی کرده که در آن با گفتن «کَرداهه!» با زبان هندی شوخی کرده، یا کلی کاراکتر به اسم «جمعه» و «شنبه» در سریالهای طنزمان داشتیم و با افغانستانیها مزاح کردیم. حتی در اخبارمان هم وقتی میخواهیم از شرق آسیا نام ببریم با یک لطافت طنزگونه میگوییم «چشم بادامیها!». فقط در جریان باشید که ما صرفا شوخ طبعیم ولی کسی حق ندارد با ما شوخی کند.
د) ما نه فقط نژاد پرست نیستیم بلکه خیلی هم دلسوز و مهربانیم. برای همین وقتی میبینیم یک نفر دارد با یک تابعه کشور دیگر با نگاه نژادپرستانه برخورد میکند، نه فقط او را همراهی نمیکنیم بلکه لطف میکنیم و میگوییم «این بدبختا همهاش تو جنگ بودن، چی کارشون داری؟! این بدبختا رو خدا زده!» و بعد در حالی که از گفته خود دلشادیم، سیگارمان را روشن میکنیم و در افق محو میشویم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از مستند زندگی علی انصاریان
- هنرنمایی پس از مرگ!
- «قطع فوری»؛ نگاهی خیاموار به زندگی
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- به وصیت علی انصاریان عمل خواهیم کرد و افتتاحیه بانک زده ها را با تیم پرسپولیس خواهیم گرفت
- حمله عجیب طرفداران گروه موسیقی بی تی اس در فضای مجازی به یک فیلم اکران نشده
- علی انصاریان با بانک زده ها به سینما می آید
- بی مهری فوتبالیستها به مادر علی انصاریان زرشک زرین گرفت
- نخستین اکران جهانی «بعد از اتفاق» در یک جشنواره سوئیسی
- پشت صحنه حضور علی انصاریان در سریال «اسپینجر»
- «بانکزدهها» با موسیقی گروه مشهور کرهای «بیتیاس» آماده نمایش شد
- بانک زده ها آماده نمایش شد /رونمایی از پوستر این فیلم با تصویر جالبی از علی انصاریان
- «کولبرف» برنده چهار جایزه از جشنواره آمریکای جنوبی شد
- در اولین اکران؛ فیلمهاى کوتاه «هفت» با یاد علی انصاریان روی پرده رفتند
- مراحل فنی «بانکزدهها» تکمیل میشود/ رونمایی از لوگوی فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود






