جواد نورزبیگی تهیهکننده سینما معتقد است: اگر پژوهش در آثار سینمایی صورت بگیرد یک اثر با منطق تولید خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، جواد نوروزبیگی با بیان اینکه سینمای ایران نیازمند پژوهش است، گفت: طبیعی است که باید به مقوله پژوهش هنگام فیلمنامهنویسی توجه بیشتری شود تا اثری که قرار است ساخته شود، در مسیری درست پیش رود و قابل باور باشد.
وی با اشاره به لزوم توجه به پژوهش در آثار سینمایی نیز افزود: متاسفانه این اتفاق در آثار سینمایی کمتر میافتد، بعضا فیلمنامههایی را میبینیم که تخیل هستند، درصورتیکه تحقیق و پژوهش در فیلمنامه باعث میشود تا منطق در قصهها شکل بگیرد.
شخصا سعی میکنم فیلمنامههایی که برایم میآیند اگر فاقد این ویژگی باشند در پیشتولید و حین ساخت خلاءشان را جبران کنم. یعنی هر موضوع تخصصی که داشته باشد سعی میکنیم درباره آن تحقیق کنیم و مشاوره بگیریم.
نوروزبیگی در بخش دیگری از صحبتهایش تصریح کرد: اما متاسفانه تعداد زیادی از فیلمنامهها بدون تحقیق و پژوهش به نگارش در میآیند و این امر آسیبی جدی به اثر میرساند.
وی درباره اینکه آیا پژوهش تنها مربوط به حوزه فیلمنامهنویسی میشود نیز گفت: در زمان اجرا نیز میتوان به این موضوع پرداخت چرا که نتیجه فیلمنامه همان چیزی است که ما اجرا میکنیم، طبیعتاً اگر در زمان تولید و اجرا نیز به تحقیق و پژوهش اهمیت داده شود شاهد کار منسجمتری خواهیم بود. از همینرو حضور مشاوران لازم و ضروری به نظر میرسد چرا که کارگردان در همه حوزهها تخصص ندارد و نمیتواند روی تمامی موضوعات اشراف کامل داشته باشد. یک کارگردان در طول کار، در زمینه کار تخصصیاش یعنی همان کارگردانی متمرکز میشود اما این مشاوران هستند که میتوانند نظر تخصصی درباره هر سوژه و موضوعی را داشته باشد.
این تهیه کننده با تاکید بر اینکه اگر به موضوع پژوهش در آثار سینمایی اهمیت بیشتری داده شود میتوان شاهد آثار منسجمتر و تاثیرگذارتری بود، گفت: اثری که این مرحله را طی کرده باشد اثری با منطق میشود که جای هیچ سوالی را برای مخاطب باقی نمیگذارد و همه پاسخها در فیلم داده میشود.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واحد آموزش خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ «پارادایم اصلی در فیلمنامهنویسی»
- بزرگداشت احمد الستی در اختتامیه جایزه پژوهش سینمایی
- سیدجمال ساداتیان: شاخصهای پیشرفت را باید در پژوهش دنبال کنیم
- تغییر زمان برگزاری اختتامیه «جایزه پژوهش سال سینمایی»
- محمدهادی کریمی: پژوهش هراسی از آفات و آسیبهای نادیده و ناگفتههای سینمای ایران است
- مرتضی شایسته: اثر مثبت پژوهش در آثار سینمایی در بلندمدت به نفع سینماست
- آخرین آمار و ارقام جایزه پژوهش سال سینما
- ۱۰ اسفند، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جایزه پژوهش سال سینمایی
- مجید شیخ انصاری: هر پدیده فرهنگی برای رشد و توسعه نیاز به تحقیق و پژوهش دارد
- منوچهر محمدی: تخیل مهمترین راه برای برون رفت از دایره بسته فیلمهای تکراری و تلخ است
- دعوت از پژوهشگران حوزه سینما، برای حضور در چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران
- دبیر چهارمین دوره جایزه بینالمللی پژوهش سال سینمای ایران معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





