جوان نوشت :در اوایل قسمت یکم سریال «ممنوعه»، چند دختر و پسر جوان را میبینیم که در ویلایی در شمال کشور مشغول بازی هستند؛ ورقهای بازی بین افراد پخش میشود، در این بخش حاکم که پسری از اعضای گروه است حکم میکند شماره ۳ و ۵ باید امشب باهم بخوابند!
این روزها حال و هوای فرهنگ به همان اندازه وخیم است که حال و هوای اقتصاد! محصولات فرهنگی بیش از پیش به سمت ابتذال میرود و مسئولان و مدیران وزارت ارشاد گویا در خواب عمیقی به سر میبرند. محصولات سینمایی در افزایش فضای اروتیک و دیالوگهای مبتذل از هم سبقت میگیرند و در شبکه نمایش خانگی، محصولات منتشر شده، سبک زندگی مبتذل را به مخاطبانشان ارائه میدهند و گویا دیگر هیچ نهادی هم متولی حفظ و صیانت از حریم خانواده نیست. در همین راستا سریال جدیدی از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است که سطح ابتذال در آن را شاید بتوان در نوع خود بیسابقه دانست. آنچه در ادامه میآید گزارشی است که رجانیوز درباره این سریال نوشته است:
«ممنوعه» نام سریال جدید نمایش خانگی است که تا به حال دو قسمت آن توزیع شده و قرار است قسمتهای بعدی این مجموعه نیز به صورت هفتهای به دست مخاطبانش برسد. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: «ممنوعه» داستان سه نسل را به صورت همزمان و پیوسته روایت میکند، از دغدغههای امروز جوانان تا آسیب مسائل روز خانوادگی و اجتماعی…
نکته قابل توجه این است که سازندگان این مجموعه با بیان این گزاره که دارند مسائل و آسیبهای اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهند، هر چه را دلشان میخواهد، برای فروش بیشتر به مبتذلترین شکل به تصویر میکشند. این ادعا زمانی روشنتر میشود که مدیر تولید این سریال در مصاحبه با روزنامه جامجم نکته قابل تأملی را به زبان میآورد، او در پاسخ به سؤالهای جام جم نسبت به جنسی و مبتذل بودن سریال پاسخهای متفاوتی میدهد و در آخر از خبرنگار جامجم میخواهد که درباره آنها خوب بنویسد و در ادامه میگوید: «برای اینکه این صنعت زنده بماند باید بفروشیم. هر قدر فروش بد باشد و پایینتر بیاید، این صنعت هم زمین خواهد خورد.»!
از همین جمله میشود فهمید که این حجم از ابتذال در سریال از کجا آب میخورد؛ تولیدکنندگان این مجموعه به دنبال افزایش مخاطب و فروش بیشتر هستند و چه چیزی جذابتر و بفروشتر از مدل سریالهای ترکیهای و مبتذل.
نکته جالب این است که مدیر تولید این سریال در پاسخ به این سؤال جام جم که این صحنه ترویج رابطه ضربدری و ابتذال است، میگوید: «خب مگر بعدش را دیدهایم؟! انجام کار را دیدهایم؟»!
گویا ابتذال از منظر مدیر تولید این سریال تنها به تصویر کشیدن رابطه جنسی است و بیان این مسائل و عادیسازی این مدل از زندگی ابتذال به حساب نمیآید!
در بخشهای دیگر قسمت اول این مجموعه شاهد استفاده متعدد از مواد مخدر و مشروبات الکلی هستیم. شاید بتوان قسمت اول این مجموعه را برپایه سکس، مواد مخدر و مشروبات الکلی تعریف کرد. استفاده از کلمات و حرکات اروتیک و بیبندوباری اعضای گروه به قدری زیاد است که به نظر میرسد این سریال بیش از بقیه آثار مبتذل ساخته شده از خط قرمزها عبور کرده است.
سؤالی که به ذهن متبادر میشود این است که وزارت ارشاد دقیقاً دارد چه کار میکند؟! و این سریال بر چه اساسی مجوز انتشار گرفته است؟ مگر وظیفه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ممانعت از تولید و انتشار محصولاتی نیست که واضحاً مصداق فساد و ترویج فحشا هستند؟ جالب است که با این حال، حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پشت صحنه این سریال مبتذل بازدید کرده و با عوامل آن به گفتوگو نشسته است. آنچه از ظاهر ماجرا برمیآید مدیران وزارت ارشاد در جریان کامل تولید این محصول ضدفرهنگی بودهاند و با این اوصاف بازهم جلوی انتشار آن را نگرفتهاند. باید پرسید اگر وزارت ارشاد متولی صیانت از فرهنگ ایرانی- اسلامی جامعه نباشد از چه نهادی باید چنین توقعی داشت؟ انتشار این محصولات مبتذل که مروج زندگی مدرن و بیقید و بند هستند، قطعاً صدماتی را به بدنه جامعه و قشر نوجوان و جوان وارد میکنند که شاید نتوان به این سادگیها آنها را ترمیم کرد.
«ممنوعه» نام سریال جدید نمایش خانگی است که تا به حال دو قسمت آن توزیع شده و قرار است قسمتهای بعدی این مجموعه نیز به صورت هفتهای به دست مخاطبانش برسد. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: «ممنوعه» داستان سه نسل را به صورت همزمان و پیوسته روایت میکند، از دغدغههای امروز جوانان تا آسیب مسائل روز خانوادگی و اجتماعی…
نکته قابل توجه این است که سازندگان این مجموعه با بیان این گزاره که دارند مسائل و آسیبهای اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهند، هر چه را دلشان میخواهد، برای فروش بیشتر به مبتذلترین شکل به تصویر میکشند. این ادعا زمانی روشنتر میشود که مدیر تولید این سریال در مصاحبه با روزنامه جامجم نکته قابل تأملی را به زبان میآورد، او در پاسخ به سؤالهای جام جم نسبت به جنسی و مبتذل بودن سریال پاسخهای متفاوتی میدهد و در آخر از خبرنگار جامجم میخواهد که درباره آنها خوب بنویسد و در ادامه میگوید: «برای اینکه این صنعت زنده بماند باید بفروشیم. هر قدر فروش بد باشد و پایینتر بیاید، این صنعت هم زمین خواهد خورد.»!
از همین جمله میشود فهمید که این حجم از ابتذال در سریال از کجا آب میخورد؛ تولیدکنندگان این مجموعه به دنبال افزایش مخاطب و فروش بیشتر هستند و چه چیزی جذابتر و بفروشتر از مدل سریالهای ترکیهای و مبتذل.
نکته جالب این است که مدیر تولید این سریال در پاسخ به این سؤال جام جم که این صحنه ترویج رابطه ضربدری و ابتذال است، میگوید: «خب مگر بعدش را دیدهایم؟! انجام کار را دیدهایم؟»!
گویا ابتذال از منظر مدیر تولید این سریال تنها به تصویر کشیدن رابطه جنسی است و بیان این مسائل و عادیسازی این مدل از زندگی ابتذال به حساب نمیآید!
در بخشهای دیگر قسمت اول این مجموعه شاهد استفاده متعدد از مواد مخدر و مشروبات الکلی هستیم. شاید بتوان قسمت اول این مجموعه را برپایه سکس، مواد مخدر و مشروبات الکلی تعریف کرد. استفاده از کلمات و حرکات اروتیک و بیبندوباری اعضای گروه به قدری زیاد است که به نظر میرسد این سریال بیش از بقیه آثار مبتذل ساخته شده از خط قرمزها عبور کرده است.
سؤالی که به ذهن متبادر میشود این است که وزارت ارشاد دقیقاً دارد چه کار میکند؟! و این سریال بر چه اساسی مجوز انتشار گرفته است؟ مگر وظیفه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ممانعت از تولید و انتشار محصولاتی نیست که واضحاً مصداق فساد و ترویج فحشا هستند؟ جالب است که با این حال، حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پشت صحنه این سریال مبتذل بازدید کرده و با عوامل آن به گفتوگو نشسته است. آنچه از ظاهر ماجرا برمیآید مدیران وزارت ارشاد در جریان کامل تولید این محصول ضدفرهنگی بودهاند و با این اوصاف بازهم جلوی انتشار آن را نگرفتهاند. باید پرسید اگر وزارت ارشاد متولی صیانت از فرهنگ ایرانی- اسلامی جامعه نباشد از چه نهادی باید چنین توقعی داشت؟ انتشار این محصولات مبتذل که مروج زندگی مدرن و بیقید و بند هستند، قطعاً صدماتی را به بدنه جامعه و قشر نوجوان و جوان وارد میکنند که شاید نتوان به این سادگیها آنها را ترمیم کرد.
منبع: روزنامه جوان
برچسبها: «ممنوعه»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود