عبدالجواد موسوی_ آژانس شیشه ای برای ما فقط یک فیلم نبود. وقتی آن را در جشنواره فیلم فجر نشان می دادند ما نه به عنوان تماشاگر که به عنوان آرمانگرایان ستیهنده ای که می خواهند از هنرمندان مورد علاقه شان حمایت کنند به تماشای فیلم نشستیم.
هرجا که حاج کاظم رجز می خواند ما دندان هایمان را به هم می فشردیم. هرجا حاج کاظم گلایه می کرد ما با صدای بلند گریه می کردیم و هر وقت حاج کاظم با نماینده وزارت اطلاعات بحث می کرد می خواستیم پرده سینمارا پاره کنیم و گلوی مامور وزارت را نیز. مامور وزارت اطلاعات در نظر ما حافظ وضع موجود بود. او می خواست حاج کاظم را اخته کند.
او حاج کاظم را منفعل و سر بزیر می خواست تا مملکت داران بتوانند با خاطری آسوده مارا به سوی توسعه و سازندگی سوق دهند. البته مامور وزارت هم در سالن جشنواره طرفداران خودش را داشت. کسانی هم بودند که برای جملات قصار او سوت و کف می زدند اما به نظر می رسید آن روزها زور ما بیشتر بود یا حداقل صدایمان بلند تر.
از آن روزگاران خیلی نگذشت تا بفهمیم قهرمان فیلم ما حاج کاظم نبود. عباس بود. منتهی عباس نه صدایش را برای کسی کلفت می کرد نه مردم را به گروگان می گرفت و نه بلد بود برای ترویج آرمان هایش شعارهای مهیج سر دهد. عباس وقتی به جبهه می رفت یک تراکتور فکستنی داشت و یک قطعه زمین کشاورزی و حالا که از جنگ برگشته بود فقط همان یک قطعه زمین را داشت با ترکشی در گردن که زندگی اش را هرلحظه به مرگ نزدیک تر می کرد.
بزرگ تر که شدیم فهمیدیم عباس چه قدر پهلوان تر از حاج کاظم است. او با همه سادگی اش به مراتب از حاج کاظم بهتر می فهمید معنای امنیت و منافع ملی را. او نه منتی سر خدا داشت و نه مردم را به اسم شاهد گرفتن به گروگان گرفت. آن روزها وقتی حاج کاظم به مامور وزارت گفت: امنیت مرا عباس تامین می کند و نه بی بی سی، ما برای حاج کاظم کف زدیم و از این جواب دندان شکن دلمان غنج رفت اما بزرگ تر که شدیم فهمیدیم هم عباس مهم است و هم تصویری که بی بی سی از ما می خواهد به تصویر بکشد. بله بی بی سی امنیت مارا تامین نمی کند اما تیتری که بهانه دست بی بی سی و سی ان ان بدهد تا مارا در جهان آشوبگر و ستیزه جو معرفی کند هر چه هست معنایش انقلابی گری و آرمانخواهی نیست.
در خوشبینانه ترین صورت ماجراجویی هولناکی است که مردمان محروم و پابرهنه باید تاوانش را بدهند. بله این روزها که بزرگ تر شده ایم و منافع ملی برایمان اهمیت بیشتری یافته دیگر قهرمان ما حاج کاظم نیست اگرچه یادمان نمی رود که حاج کاظم با همه خطاهایش هر چه بود سوز داشت و دود نداشت اما دوستان شیفته تیترهای مهیج فقط دود دارند. بدجوری هم دود دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دشمنان متجدد داریوش مهرجویی و مرضیه برومند
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- وقتی سروش صحت روشنفکر میشود
- نسخه مرمتشده «سلطان» در سینماتک خانه هنرمندان روی پرده میرود
- آدمهای بد دلنشین و ذهنِ گوش به زنگِ هنرمند
- زنده تر از تو کسی نیست
- سینمای جنگ و سینمای دفاع مقدس نیاز به بازتعریف و بازنگری جدی دارد/ فراز و فرودهای سینمای دفاع مقدس
- خبرهایی از شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- اعلام اسامی ۴۰ فیلم منتخب در بخش مسابقه نقد، تحلیل و پژوهش شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- تکانههای یک ادعا/ اینبار، روایت منوچهر محمدی از «آژانس شیشهای»
- اصغر نقی زاده :در آژانس شیشه ای خودم بودم /حاتمی کیا خیلی مراقب بود من از خودم بیرون نیایم
- با غلطهایتان، از شاملو و کیارستمی، «قدیس» میسازید
- صادق زیباکلام: با حاتمیکیا اختلاف دیدگاه دارم اما خیلی از کارهایش را میپسندم
- روایت صفار هرندی از واکنش رهبر انقلاب به پایانبندی فیلم «آژانس شیشهای»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران