عبدالجواد موسوی_ آژانس شیشه ای برای ما فقط یک فیلم نبود. وقتی آن را در جشنواره فیلم فجر نشان می دادند ما نه به عنوان تماشاگر که به عنوان آرمانگرایان ستیهنده ای که می خواهند از هنرمندان مورد علاقه شان حمایت کنند به تماشای فیلم نشستیم.
هرجا که حاج کاظم رجز می خواند ما دندان هایمان را به هم می فشردیم. هرجا حاج کاظم گلایه می کرد ما با صدای بلند گریه می کردیم و هر وقت حاج کاظم با نماینده وزارت اطلاعات بحث می کرد می خواستیم پرده سینمارا پاره کنیم و گلوی مامور وزارت را نیز. مامور وزارت اطلاعات در نظر ما حافظ وضع موجود بود. او می خواست حاج کاظم را اخته کند.
او حاج کاظم را منفعل و سر بزیر می خواست تا مملکت داران بتوانند با خاطری آسوده مارا به سوی توسعه و سازندگی سوق دهند. البته مامور وزارت هم در سالن جشنواره طرفداران خودش را داشت. کسانی هم بودند که برای جملات قصار او سوت و کف می زدند اما به نظر می رسید آن روزها زور ما بیشتر بود یا حداقل صدایمان بلند تر.
از آن روزگاران خیلی نگذشت تا بفهمیم قهرمان فیلم ما حاج کاظم نبود. عباس بود. منتهی عباس نه صدایش را برای کسی کلفت می کرد نه مردم را به گروگان می گرفت و نه بلد بود برای ترویج آرمان هایش شعارهای مهیج سر دهد. عباس وقتی به جبهه می رفت یک تراکتور فکستنی داشت و یک قطعه زمین کشاورزی و حالا که از جنگ برگشته بود فقط همان یک قطعه زمین را داشت با ترکشی در گردن که زندگی اش را هرلحظه به مرگ نزدیک تر می کرد.
بزرگ تر که شدیم فهمیدیم عباس چه قدر پهلوان تر از حاج کاظم است. او با همه سادگی اش به مراتب از حاج کاظم بهتر می فهمید معنای امنیت و منافع ملی را. او نه منتی سر خدا داشت و نه مردم را به اسم شاهد گرفتن به گروگان گرفت. آن روزها وقتی حاج کاظم به مامور وزارت گفت: امنیت مرا عباس تامین می کند و نه بی بی سی، ما برای حاج کاظم کف زدیم و از این جواب دندان شکن دلمان غنج رفت اما بزرگ تر که شدیم فهمیدیم هم عباس مهم است و هم تصویری که بی بی سی از ما می خواهد به تصویر بکشد. بله بی بی سی امنیت مارا تامین نمی کند اما تیتری که بهانه دست بی بی سی و سی ان ان بدهد تا مارا در جهان آشوبگر و ستیزه جو معرفی کند هر چه هست معنایش انقلابی گری و آرمانخواهی نیست.
در خوشبینانه ترین صورت ماجراجویی هولناکی است که مردمان محروم و پابرهنه باید تاوانش را بدهند. بله این روزها که بزرگ تر شده ایم و منافع ملی برایمان اهمیت بیشتری یافته دیگر قهرمان ما حاج کاظم نیست اگرچه یادمان نمی رود که حاج کاظم با همه خطاهایش هر چه بود سوز داشت و دود نداشت اما دوستان شیفته تیترهای مهیج فقط دود دارند. بدجوری هم دود دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دشمنان متجدد داریوش مهرجویی و مرضیه برومند
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- وقتی سروش صحت روشنفکر میشود
- نسخه مرمتشده «سلطان» در سینماتک خانه هنرمندان روی پرده میرود
- آدمهای بد دلنشین و ذهنِ گوش به زنگِ هنرمند
- زنده تر از تو کسی نیست
- سینمای جنگ و سینمای دفاع مقدس نیاز به بازتعریف و بازنگری جدی دارد/ فراز و فرودهای سینمای دفاع مقدس
- خبرهایی از شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- اعلام اسامی ۴۰ فیلم منتخب در بخش مسابقه نقد، تحلیل و پژوهش شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- تکانههای یک ادعا/ اینبار، روایت منوچهر محمدی از «آژانس شیشهای»
- اصغر نقی زاده :در آژانس شیشه ای خودم بودم /حاتمی کیا خیلی مراقب بود من از خودم بیرون نیایم
- با غلطهایتان، از شاملو و کیارستمی، «قدیس» میسازید
- صادق زیباکلام: با حاتمیکیا اختلاف دیدگاه دارم اما خیلی از کارهایش را میپسندم
- روایت صفار هرندی از واکنش رهبر انقلاب به پایانبندی فیلم «آژانس شیشهای»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه