سینماسینما، علی اصغر کشانی
مردی با موهای پُرپشت فرفری ریخته روی گوش با سبیل های کلفتِ شارب دارِ گوشه بلند که کناره هایش روی چاک دوطرف لبها خوابیده، با خط ریشهای چکمه ای پهن، ابروهای کم پشت، صدای پُرطنین و پخته و گیرا، با کت مشکی و پیراهن سفیدِ سینه چاک و کلاه مخملی و دستمال یزدی دور دست و شلوار دمپا گشاد و کفش پاشنه تخم مرغی سالهای سال شد شمایل مرد باوقار و جاهلِ تمام عیارِ بامعرفتِ شریفِ خوش غیرتِ فیلمهای فارسی. شد نماد لات چاله میدان، لوتی آبرو دارِ بزن بهادر، جاهل خراب و رفیق داش مشتیِ خانوادهِ دارِ دست به خیر. بهمن مفید آنقدر بخت و اقبال خوبی داشت که اولین حضورش روی پرده سینما در نقش جاهلِ صادقِ کتک خورِ خوش تعریفِ دری وری گویِ خالی بندِ ساده دل در فیلم قیصر، شد بهترین و محکمترین شروع و سیل پیشنهادها را برایش رقم زد؛ بی انصافی است اگر بخشی از موفقیت بی بدیل قیصر را بی ارتباط با چنین سکانس درآمیخته به طنزی که از ظرافتها و شعبده های فیلمهای درخشان فارسی است، ندانیم.
حضور ارزشمند بهمن مفید از نقشهای فرعی مثل رضا موتوری و طوقی تا رسیدن به نقشهای مکمل چون داش آکل و سه قاپ (پارتنر بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی، ایرج قادری، منوچهر وثوق و…) و در نهایت اعتماد استودیوها و علاقه مخاطب به سیراب شدن از حضور او در نقش اصلی که از اواسط سال ۱۳۵۱ با اکران ساحره، توبه و رضا هفت خط سرعت گرفت، از او که به صورت میانگین سالی ده فیلم در اکران داشت، هنرپیشه ای محبوب ساخت.
تنوع نقشهایش از جاهل بزن بهادر زیر بازارچه(زن، مکافات) و لوطی آبرودار(همخون) و بامرام(غریب، ولی نعمت، والده آقامصطفی) گرفته تا مرد حبس کشیده(مجازات، رفیق، رضا هفت خط، زن، کیفر، حیدر، غرور و تعصب، راز) و رقیب سرسخت(داش آکل، خانواده سرکارغضنفر) و رفیق شفیق(رضاموتوری، عموفوتبالی، رفیق، سه قاپ، مکافات، پاداش یک مرد) هر کدام از او چهره ای متفاوت به تماشاچیان شیفته و شیدای سینما عرضه کرد.
او که از همان ابتدا آنقدر درخشان ظاهر شد که جایزه سپاس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم داش آکل را دریافت کرد، پس از اندکی، اشتیاقِ بسیاری به شکستن شمایلش با هدف نزدیک شدن به نقشهای خاکستری و منفی، نشان داد: نقش قاچاقچی سابقه دار(مترس، راز)، معتاد ولگرد(پشت و خنجر)، دزد سابقه دار(باباگلی به جمالت، مجازات، خانم دلش موتور می خواد، رفاقت)، قماربازِ اَخاذ(رضا هفت خط)، آدمی فریب خورده(حسین آژدان، رفاقت)، فراری(رشید)، نامرد(رقاصه شهر، داش آکل)، مرد در پی انتقام(برادرکشی، کمین، شیربها، کیفر)، مرد بدبین(رفاقت) و جوان مال باخته(خانم دلش موتور می خواد) و خوشگذران(طوطی).
بهمن مفید که هیبت، هیأت و پرسونای جذابش، مناسب بسیاری از مشاغل مانند کلانترمحل(حسین آژدان)، راننده کامیون(ساحره، توبه)، مکانیک خوش اقبال(پخمه)، نوازنده دوره گردِ نابینا(نفس بریده)، لات اجیرشده(غول)، حاکم شهر(مرغ تخم طلا)، کارگر کارخانه(مشکی)، روستایی ساده دل(کلک نزن خوشگله)، نوچه و شاگرد مغازه(باباشمل، قلندر، طوقی) و رییس شرکت(رقیب) در متن اجتماع بود؛ بارها و بارها او را با وجوه دراماتیک درون متن هایی که برایش نگاشتند به یگانه بازیگری که نقشهایش برآمده از رنجها و مشقتها، آمال و آرزوها و زندگی روزمره عامه مردم با همه خطاها و لغزشها، تدبیرها و درستکاری ها و اشکها و لبخندهایشان بود، تبدیل کرد؛ نقش جاهل دست به خیر(فریادرس)، خلافکار توبه کرده(رفیق)، جاهلِ خانواده دارِ چشم پاک(جاهل و رقاصه)، مرد پاک طینتی که دچار سو ظن اطرافیانش است(نامحرم، حسین آژدان، غلام زنگی، حیدر، توبه، بیگانه، مروارید)، مرد بازگشته به آغوش خانواده(حسین آژدان، جاهل و رقاصه، رفاقت، زن) و همچنین در نقش جوان جنوبی مرتکب قتل غیر عمد(هجرت)، مرد نجات دهنده زنان از فساد(مردها و نامردها)، مرد فداکارِ رفیق(مروارید)، مرد ایستاده برابر آسیب به خانواده(والده آقامصطفی) و البته خواننده هیپی بی استعدادی که در انستیتو جاهلی تبدیل به جاهلی با تکنیک می شود(جوجه فکلی).
منش و خصلتهایی که آفریده، پیش خیلی از ایرانی ها به یادگار مانده است، وقتی در فیلمها نگران از دست رفتن رسوم مردی و مردانگی بود، زمانی که توبه می کرد و پایش می ایستاد، هنگامی که جانش را برای حفظ و ماندن شرافت به خطر می انداخت و وقتی که بی هیچ چشمداشتی دست افتاده می گرفت.
حالا او در مکانی همین نزدیکی ها آرمیده است، دور از هیاهو، دور از ممنوعیتها، بی کاری ها، امیدهای واهی و بن بستها، بهمن همین نزدیکی هاست، کنار ناصر خان، نزدیک فردین، کمی آنطرف تر از میری و مقداری با فاصله و دورتر از ایرج قادری؛ زیر سایه کاجِ افراشتهِ کهن سالی که سایه اش را از هیچکدام از هنرمندان دریغ نمی کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- بهمناسبت سالمرگ بهمن مفید/ جاهل جاودانه سینمای ایران
- پنجرهای تازه رو به دنیای آقای کارگردان/ مروری بر نمایشگاه عکس «غزل غزلهای کیمیایی»
- چرا کیارستمی جایزهی کوروساوا را به بهروز وثوقی اهدا کرد؟/ مرور یک خاطره از دو سینماگر
- تجلیل منتقد معروف بریتانیایی از فیلم «قیصر»/ فیلمی که اسکورسیزی و تارانتینو دوستش خواهند داشت
- واکنش بهروز وثوقی به انتشار اخباری درباره بازگشتش به ایران
- رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور: مانعی برای آمدن بهروز وثوقی به ایران نیست/ بستر برای بازگشت هنرمندان مهیا شده
- قسمت دوم همسفر پس از ۴۵ سال با حضور بازیگران اصلی ساخته می شود
- برشهای کوتاه/ تصاویری از نقشآفرینی بهروز وثوقی در فیلم طوقی
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش نهم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هشتم
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- روایت امیر حسن چهلتن از فردین، ناصر ملک مطیعی و بهروز وثوقی
- برشهای کوتاه/ ترانه «مرد تنها» با صدای فرهاد در فیلم «رضا موتوری»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
خدا رحمتشان بکند هنرمند خوبی بود خیلی خاطره داریم از ایشان