سینماسینما، رضا حسینی
فعال، هنرمند و فیلمساز چینی، آی ویوی، میگوید: «ظلم و بیعدالتی بیپایان و بیزمان است؛ و ما را تسخیر میکند و ضمیرمان را متاثر، تا روزی که عدالت اجرا شود.»
چه خوب که یک سال پیش از نودمین سالگرد تولد غلامرضا تختی ملقب به جهانپهلوان، یک فیلم داستانی دیدنی با عنوان «غلامرضا تختی» (بهرام توکلی/ ۱۳۹۷) و همین مستند «شهسوار» (علی شاهمحمدی/ ۱۳۹۷) درباره این کشتیگیر نامی- که در تالار مشاهیر فیلا جای دارد- ساخته شد تا نسلهای جوانتر هم بیشتر درباره او و چرایی محبوبیت و بزرگیاش بدانند. (بماند که در گیشه آلوده به کمدیهای باسمهای و حالوروز نزار مردمان این سرزمین، فیلم تماشایی توکلی با وجود پتانسیلهایش در گیشه شکست خورد و فقط رقمی حدود یک میلیارد و ۹۰۶ میلیون تومان فروخت؛ انگار این فیلم هم به سرنوشت سوژهاش دچار شد و قربانی بیعدالتی حاکم بر دنیای پیرامونش.)
بههرحال، «شهسوار» با وجود سوژه فوقالعادهاش، مستند قابل قبولی نیست. جالب اینکه سازندهاش در گفتوگو با «ایسنا» اشاره کرده: «تفاوت این مستند با دیگر فیلمهایی با این موضوع، یک پژوهش پنج ساله است.» خب، اگر واقعا چنین اتفاقی هم روی داده باشد، این مستند بازتابی از آن نیست. در واقع «شهسوار» نهفقط چندان اطلاعات تازهای در اختیار تماشاگرانش قرار نمیدهد (که اگر اینطور بود، راوی با لحنی ذوقزده- مثل نمونهای که در فیلم دیده میشود- اشاره میکرد که این نخستین دفعه است که چنین سندی در معرض دیدگان عمومی قرار گرفته)، بلکه اصلا از سطح حرفها و تصاویر و رویهمرفته یک رویکرد کلی نسبت به سوژهاش هم فراتر نمیرود. شاهمحمدی در گفتوگوی مورد اشاره به این موضوع هم پرداخته که «شهسوار» تا رسیدن به فرم نهاییاش که در حال اکران در گروه سینمایی هنر و تجربه است، پنج بار تدوین شده است؛ و از بد حادثه، نسخهای که برای نگارش این نقد در اختیار نگارنده قرار گرفت، از نسخههای ابتدایی و همانی است که در جشنواره سینما حقیقت روی پرده رفت. بااینحال، به نظر نمیرسد نسخه در حال اکران نیز با توجه به رویکرد کارگردان و نقصهای متعددی که در ادامه میخوانید، راه نجاتی در تدوین حتی چندباره داشته باشد. (البته که با حذف هر یک از موارد زیر میتوان به نسخه بهتری رسید.)
فیلم بر اساس نقل خاطرات دوستان تختی و اطلاعات راوی روی عکسها و ویدیوهای آرشیوی پیش میرود، اما منطق و دقت به جزئیات در چیدمان این مصالح به چشم نمیخورد و «شهسوار» دچار تشتت است و گاهی وقتها روایت بهوضوح از موضوعی به موضوع دیگر میپرد. علاوه بر این، متن راوی هم دچار ضدونقیضگویی است و نتیجهگیریهای عجیبی میکند؛ مثلا شنیده میشود: «سرانجام تختی بدون کسب نتیجه از این حرکت اعتصابی به تیم ملی بازمیگردد. نتیجه این اعتصاب برای تختی شکست در یک حرکت صنفی و نشاندهنده استعداد او در شکلدهی و رهبری حرکتهای جمعی است…» به این وضعیت اضافه کنید تکرار روایت یک اتفاق از زبان مصاحبهشوندههای متفاوت و حتی تعابیر و سوءبرداشتهای شخصی آنها را (و بماند که حتی عکسها و ویدیوهای آرشیوی هم تکراری استفاده شدهاند!)، یا منحرف شدن روایت از زندگی تختی بعد از اشاره به جبهه ملی و ایستادگی در برابر انگلیس که ناگهان بیانیه مصدق پخش و تصویرش بر مجله «تایم» نمایش داده میشود. اما جدا از صحنهها و توضیحهای اضافهای که احتمالا بخشی از آنها در نسخه اکران اصلاح شده، سازنده «شهسوار» در بخش بازسازی واقعیت نیز بد عمل کرده است و گفتوگوهای ساختگی با بازیگر نقش تختی حسابی توی ذوق میزنند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- ضدقهرمان محصول ناامیدی نویسنده از انسانها است
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران