سینماسینما، رضا حسینی
فعال، هنرمند و فیلمساز چینی، آی ویوی، میگوید: «ظلم و بیعدالتی بیپایان و بیزمان است؛ و ما را تسخیر میکند و ضمیرمان را متاثر، تا روزی که عدالت اجرا شود.»
چه خوب که یک سال پیش از نودمین سالگرد تولد غلامرضا تختی ملقب به جهانپهلوان، یک فیلم داستانی دیدنی با عنوان «غلامرضا تختی» (بهرام توکلی/ ۱۳۹۷) و همین مستند «شهسوار» (علی شاهمحمدی/ ۱۳۹۷) درباره این کشتیگیر نامی- که در تالار مشاهیر فیلا جای دارد- ساخته شد تا نسلهای جوانتر هم بیشتر درباره او و چرایی محبوبیت و بزرگیاش بدانند. (بماند که در گیشه آلوده به کمدیهای باسمهای و حالوروز نزار مردمان این سرزمین، فیلم تماشایی توکلی با وجود پتانسیلهایش در گیشه شکست خورد و فقط رقمی حدود یک میلیارد و ۹۰۶ میلیون تومان فروخت؛ انگار این فیلم هم به سرنوشت سوژهاش دچار شد و قربانی بیعدالتی حاکم بر دنیای پیرامونش.)
بههرحال، «شهسوار» با وجود سوژه فوقالعادهاش، مستند قابل قبولی نیست. جالب اینکه سازندهاش در گفتوگو با «ایسنا» اشاره کرده: «تفاوت این مستند با دیگر فیلمهایی با این موضوع، یک پژوهش پنج ساله است.» خب، اگر واقعا چنین اتفاقی هم روی داده باشد، این مستند بازتابی از آن نیست. در واقع «شهسوار» نهفقط چندان اطلاعات تازهای در اختیار تماشاگرانش قرار نمیدهد (که اگر اینطور بود، راوی با لحنی ذوقزده- مثل نمونهای که در فیلم دیده میشود- اشاره میکرد که این نخستین دفعه است که چنین سندی در معرض دیدگان عمومی قرار گرفته)، بلکه اصلا از سطح حرفها و تصاویر و رویهمرفته یک رویکرد کلی نسبت به سوژهاش هم فراتر نمیرود. شاهمحمدی در گفتوگوی مورد اشاره به این موضوع هم پرداخته که «شهسوار» تا رسیدن به فرم نهاییاش که در حال اکران در گروه سینمایی هنر و تجربه است، پنج بار تدوین شده است؛ و از بد حادثه، نسخهای که برای نگارش این نقد در اختیار نگارنده قرار گرفت، از نسخههای ابتدایی و همانی است که در جشنواره سینما حقیقت روی پرده رفت. بااینحال، به نظر نمیرسد نسخه در حال اکران نیز با توجه به رویکرد کارگردان و نقصهای متعددی که در ادامه میخوانید، راه نجاتی در تدوین حتی چندباره داشته باشد. (البته که با حذف هر یک از موارد زیر میتوان به نسخه بهتری رسید.)
فیلم بر اساس نقل خاطرات دوستان تختی و اطلاعات راوی روی عکسها و ویدیوهای آرشیوی پیش میرود، اما منطق و دقت به جزئیات در چیدمان این مصالح به چشم نمیخورد و «شهسوار» دچار تشتت است و گاهی وقتها روایت بهوضوح از موضوعی به موضوع دیگر میپرد. علاوه بر این، متن راوی هم دچار ضدونقیضگویی است و نتیجهگیریهای عجیبی میکند؛ مثلا شنیده میشود: «سرانجام تختی بدون کسب نتیجه از این حرکت اعتصابی به تیم ملی بازمیگردد. نتیجه این اعتصاب برای تختی شکست در یک حرکت صنفی و نشاندهنده استعداد او در شکلدهی و رهبری حرکتهای جمعی است…» به این وضعیت اضافه کنید تکرار روایت یک اتفاق از زبان مصاحبهشوندههای متفاوت و حتی تعابیر و سوءبرداشتهای شخصی آنها را (و بماند که حتی عکسها و ویدیوهای آرشیوی هم تکراری استفاده شدهاند!)، یا منحرف شدن روایت از زندگی تختی بعد از اشاره به جبهه ملی و ایستادگی در برابر انگلیس که ناگهان بیانیه مصدق پخش و تصویرش بر مجله «تایم» نمایش داده میشود. اما جدا از صحنهها و توضیحهای اضافهای که احتمالا بخشی از آنها در نسخه اکران اصلاح شده، سازنده «شهسوار» در بخش بازسازی واقعیت نیز بد عمل کرده است و گفتوگوهای ساختگی با بازیگر نقش تختی حسابی توی ذوق میزنند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- ضدقهرمان محصول ناامیدی نویسنده از انسانها است
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار