به گزارش سینماسینما، این هنرمند به انگیزه بزرگداشت رویا تیموریان در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر دربارهی این هنرمند به گفتوگو پرداخت.
حسن فتحی نیز مانند رویا تیموریان پیشینهای تئاتری دارد و سابقه آشنایی او با این بازیگر به صحنه تئاتر برمیگردد.
این کارگردان با یادآوری آن دوره گفت: تقریبا نزدیک بیست سال است که افتخار آشنایی با خانم تیموریان را دارم. قبل از اینکه با ایشان در حوزه سریال همکاری کنم، زمانی که کار تئاتر میکردم، از نزدیک شاهد هنرنمایی ایشان در صحنه تئاتر بودم. او در نمایشهایی بسیار مشهور با هنرمندانی بسیار معروف همکاری داشت و همواره روی صحنه تئاتر میدرخشید.
فتحی با اشاره به سرآغاز همکاریاش با رویا تیموریان در مجموعه «شب دهم» که یکی از نقشآفرینیهای به یادماندنی تیموریان را رقم زد، یادآور شد: وقتی که در این مجموعه در نسبتی نزدیکتر با ایشان قرار گرفتم، با سه وجه از شخصیت او آشنا شدم؛ در وهله اول رویا تیموریان به عنوان بازیگر که در این وجه فردی را دیدم که چون از فضای تئاتر وارد سینما و تلویزیون شده و پله پله رشد کرده بود، از نظم و انضباطی خاص برخوردار بود. این ویژگی برای من کارگردان بسیار جالب توجه و حائز اهمیت بود.
کارگردان سریال «شهرزاد» اضافه کرد: طی چند همکاری که با ایشان داشتم، هرگز ندیدم رویا تیموریان بدون آمادگی سر صحنه حاضر شود. او همواره آماده سر صحنه میآید و به عنوان بازیگر نه تنها با کارگردان و با دیگر بازیگران همراه و همدل است، بلکه روابطی بسیار انسانی و دوستانه با عوامل پشت صحنه دارد. او از جمله بازیگرانی است که به خوبی میداند عوامل پشت صحنه یک اثر نقش بسیار مهمی در موفقیت بازیگر در مقابل دوربین دارند و این چنین است که همواره قدردان زحمات همکاران پشت دوربین است.
فتحی با اشاره به دیگر ویژگی رویا تیموریان ادامه داد: ایشان دوست و همنشینی خوب،انسانی اهل فرهنگ و مطالعه و به عنوان درست کلمه آرتیست است. در فضای تئاتر، سینما یا تلویزیون ممکن است کسانی به عنوان بازیگر یا کارگردان فعال باشند، اما آرتیست نباشند چراکه شاخصه آرتیست بودن این است که شما در تمام صحنههای زندگی وجه آرتستیک آن هنرمند را ببینید چه در نشست و برخاستهای دوستانه ، یا روابط معمولی و روزمره در خانه، در باجه بانک یا در گذر از کوچه و خیابان، یا حتی هنگام خرید از بقالی محله.
کارگردان فیلمهای «پستچی سه بار در نمیزند»، «کیفر» و «ازدواج به سبک ایرانی» افزود: من در تمام این موقعیتها همان رویا تیموریان آرتیست را دیدهام که در مواجهه با مشکلات دوستان و همکارانش همان اندازه هنرمند است که روی صحنه تئاتر یا جلوی دوربین میدرخشد.
او در توضیح ویژگی سوم رویا تیموریان خاطر نشان کرد: وجه سوم او رویا تیموریان مادر است؛ کسی که به خوبی دو فرزند خود را بزرگ کرده و همواره در کنار احساس مسئولیتش به عنوان یک بازیگر ، به عنوان یک مادر نسبت به فرزندانش احساس مسئولیت دارد. این وجه همواره برایم جالب و جذاب است. از این منظر رویا تیموریان برای بسیاری از خانمهای جوان علاقهمند به بازیگری هم به عنوان یک بازیگر سرمشق است، هم آرتیستی که در جنبههای مختلف زندگی وجه آرتیستیک خود را حفظ میکند، هم به عنوان بانویی که پیش از آنکه روی صحنه یا مقابل دوربین بازیگری قدرتمند باشد، میکوشد انسانی نیک، دوستی همدل و شهروندی با فرهنگ و مادری فداکار باشد و رویا تیموریان همیشه این گونه بوده، هست و خواهد بود.
حسن فتحی که در کارنامه هنریاش سابقه ساخت مجموعههای دیگری چون «پهلوانان نمیمیرند»،«میوه ممنوعه»،«مدار صفر درجه»،«زمانه» و … را دارد، در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: از میان خیل بازیگران زنی که طی این سالها با آنها همکاری داشتهام، اگر بخواهم پنج بازیگر را که بر خود من تاثیر خیلی خوبی داشتهاند، معرفی کنم کسانی که از آنان یاد گرفتهام یا دوستان خوبی که بودنشان پشت صحنه آرامش بخش بوده است و جلوی دوربین هم خوب درخشیدهاند، قطعا یکی از آنان رویا تیموریان خواهد بود.
رویا تیموریان بازیگر تئاتر، سینما وتلویزیون و استاد دانشگاه متولد اسفند ۱۳۳۸ است. او در تئاتر با هنرمندانی چون دکتر علی رفیعی، رکنالدین خسروی و … همکاری داشته و از جمله نقش آفرینیهای او در سینما به فیلمهای شیفتگی،برف، چه خوبه برگشتی، دلتنگی های عاشقانه، ابرهای ارغوانی، گزارش یک جشن، پستچی سه بار در نمیزند، زادبوم، روی خط صفر ، سنتوری، گوشواره،شهر آشوب، بید مجنون، کافه ستاره، تیک، قارچ سمی، زندان زنان و … و مجموعههای تلویزیونی نفس گرم، شمسالعماره، مدار صفر درجه، محاکمه، رعنا و … اشاره کرد.
از جمله مهمترین جوایزی که در این سالها به دست آورده به عناوین زیر میتوان اشاره کرد:
تندیس زرین نقش اول زن برای فیلم زندان زنان در جشن خانه سینما، کاندیدا نقش دوم زن برای فیلم مرد بارانی در جشنواره فیلم فجر، کاندیدا نقش دوم زن برای فیلم مرد بارانی در جشن خانه سینما ، کاندیدا نقش دوم زن برای فیلم تیک در جشن خانه سینما، کاندیدا نقش دوم زن برای فیلم قارچ سمی در جشن خانه سینما، کاندیدا نقش اول زن برای فیلم کافه ستاره در جشن خانه سینما، کاندیدا نقش اول زن برای فیلم گوشواره درجشنواره فیلم فجر، کاندیدا نقش اول زن برای فیلم شیفتگی در جشنواره فیلم فجر.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- ادای دین «هوک» به سیستان و بلوچستان/ اولین تصویر از فیلم حسین ریگی منتشر شد
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- راد و تیموریان در صدر آرا/ منتخبین انتخابات هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر مشخص شدند
- چوب دستِ هریپاتر یا عصای موسی/ نگاهی به فیلم «شادروان»
- سرنوشت نامعلوم آخرین فیلم حسن فتحی/ آیا «مست عشق» بالاخره اکران میشود؟
- نسخه ویژه نابینایان سریال «جیران» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- هزینه این شکستها را چه کسی حساب میکند؟/ سال ۱۴۰۰، سال ناکامی سریالهای شبکه نمایش خانگی
- مریلا زارعی؛ واقعیترین مهدعلیا
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند