سینماسینما، علی پاکزاد – حسین پاکدل بازیگر فیلم «پشت دیوار سکوت» معتقد است، معضل روزنامه نگاران در جامعه به اندازه موضوع ایدز خطرناک است و باید برای آن اهمیت زیادی قائل شد.
به گزارش سینماسینما، پاکدل چهره ای شناخته شده در سینما، تلویزیون و تئاتر است. او با دو فیلم در جشنواره سی و پنجم حضور پیدا کرد. پاکدل می گوید در فیلم «پشت دیوار سکوت» و «خانه کاغذی» به خوبی به این دو موضوع اشاره شده است.
بازیگر فیلم «پشت دیوار سکوت» درباره موضوع این فیلم گفت: «بازی در فیلم جوزانی، همکاری من با او لقب نمی گیرد. زیرا ما سالهای سال است که با هم رفیق هستیم. جوزانی یکی از بهترین کارگردانان سینمای ایران است. به این معنا که سینما را خوب می شناسند. عقیده دارم جوزانی حکیم سینمای ایران هستند. البته حضور من در این فیلم اولین همکاری من با آقای جوزانی بود. «زیر سقف دودی» اثر ارزشمندی بود که می توانست بیش از این موفق شود. اگر بخواهیم به موضوع فیلم رجوع کنیم ، متوجه می شویم که یک کارگردان یا یک بازیگر به عنوان هنرمند این وظیفه را دارند که به مسائل پیرامونی و اجتماعی خود بیش از حد دقت کنند. عموما فیلم هایی که سرمایه گذار خاص دارند همواره به دنبال سوژه هایی می روند که از لحاظ تجاری و اقتصادی موفق باشند. اما «زیر سقف دودی» فیلمی بود که با سرمایه گذاری شخصی ، به سراغ موضوعی رفت که اکنون در جامعه بیش از حد نیاز به توجه دارد.»
او ادامه داد:«بسیاری بعد از دیدن این فیلم اذعان داشتند که «پشت دیوار سکوت» سفارشی است؛ در صورتی که به هیچ وجه چنین موضوعی واقعیت ندارد و جوزانی این فیلم را شخصا تهیه کرده است. به هر حال مسائلی در سالهای قبل به وجود آمد که بسیاری از آن خبر ندارند. خون هایی وارد این مملکت شد که مستقیم وارد رگهای هموطنان ما شد. مگر می شود از ایدز و موضوعاتی شبیه به این گذشت.همه جای دنیا درباره چنین مسائلی صحبت می کنند . اما اکنون در سینمای ما مد است که زینت و امجالس باشید.»
پاکدل درباره حضور در سینما گفت: «حضور من در سینما فقط جنبه رفاقت دارد. یعنی همکاری با جوزانی هم به همین منوال شکل گرفت. با آقای صباغ زاده در فیلم «خانه کاغذی» و پیمان قاسم خانی در فیلم « خوب،بد،جلف » هم بر اساس رفاقتی که داشتیم همکاری کردم. تا به امروز هر همکاری که در سینما داشتم به دلیل رفاقت و رابطه ای که با دوستان داشته ام شکل گرفته است. اما کار اصلی من تئاتر است و به این حوزه علاقه زیادی دارم. به هر حال هزینه هایی که در تئاتر داریم را با بازی در سینما جبران می کنم. تئاتر جدی به هیچ وجه درآمد ندارد.»
بازیگر فیلم «خانه کاغذی» درباره حضور نیافتن این فیلم در جشنواره گفت: «جشنواره مقررات خاص خود را دارد. تمام سینمای ایران فقط در جشنواره خلاصه نمی شود. به هر حال مجاری دیگری هم وجود دارد. خانه سینما نیز جشن برگزار می کند. یعنی فیلمها تنها نمی مانند. البته حضور نداشتن این فیلم باعث می شود که به اندازه کافی دیده نشود. جشنواره را یک رویداد کاملا دولتی باید بدانیم. گاهی دیده می شود فیلمهایی در جشنواره مورد اهمیت قرار می گیرند که به هیچ وجه از ارزش کافی برخوردار نیستند؛ و فیلمی بیرون می ماند که یک شاهکار هنری است. البته چنین تصمیماتی از عهده مدیران جشنواره خارج است و از جای دیگری این دستورات ابلاغ می شود. «خانه کاغذی» فیلمی کاملا خوش ساخت و حرفه ای است. حساسیت های تینا پاکروان و کارگردانی مهدی صباغ زاده در این فیلم نمود بارزی داشت. این فیلم درباره روزنامه نگاران بود موضوعی که به اندازه ایدز برای ما در جامعه حائز اهمیت می تواند باشد. بیماری ایدز به جسم ضربه می زند اما معضل روزنامه نگاران روح را متلاشی می کند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- بزرگداشت پری صابری با سخنانی از ژاله آموزگار و حسین پاکدل
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- برزخ بیپایان/ نگاهی به فیلم «بهشت تبهکاران»
- مسعود جعفریجوزانی: سینما بیش از هر هنر دیگری نیاز به بسترسازی دارد/ هر کدام از ما مانند اثر انگشت متفاوت هستیم
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل + تیزر
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- هیات داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد
- داوران آثار صحنهای جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
- «عطر مینو» آماده نمایش شد + عکس
- دو ستاره در یک آسمان/ «علمدار» موفق یا شکست خورده؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





