
محمد تاجیک : فیلم مجنون ساخته مهدی شا محمدی دوسال پیش در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و اتفاقا در همان سال هم عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر را کسب کرد.جشنواره ای که در چند سال اخیر به دلایل مختلفی باعث شد کمتر سینماگران مطرح و روزنامه نگاران و منتقدان با سابقه و معتبر در آن حضور پیدا کنند .
نگارنده نیز علی رغم آنکه می دانست این فیلم برگزیده جشنواره فجر است ولی تصورم این بود که چندان فیلم تاثیر گذاری نیست و جوایزی هم که گرفته به خاطر مسائل دیگری است .اگر چه در همان زمان جشنواره نیز فیلم هنگام نمایش در سالن مطبوعات با تشویق ممتد اهالی مطبوعات و رسانه مواجه شده بود ولی بازهم فکر نمی کردم فیلم مهمی باشد .ولی روزی که به تماشای این فیلم در موزه سینما رفتم تمام تصوراتم به هم ریخت .چند روز پیش پس از اینکه دیدارم با دوست عزیزی در موزه سینما تمام شد برای اینکه در ترافیک نمانم و آخر شب به خانه بروم تصمیم گرفتم به تماشای فیلمی در موزه سینما بروم . دوستی پیشنهاد داد به تماشای فیلم مجنون بروم و خیلی تصادفی به تماشای این فیلم رفتم .مجنون برای من فیلم غیر منتظره ای بود . در طول فیلم بارها گریه کردم و به نظرم حقش بود که بهترین فیلم جشنواره شود و متاسف شدم که چرا در زمان جشنواره فجر آن را ندیدم .سکانسهای بسیار زیبایی در فیلم مجنون وجود دارد مثل سکانسی که شهید زین الدین سوار بر هلی کوپتر و منور روشن به دست در پی کمک کردن به همرزمانش است ..یا سکانس دیگری که قرار است ابتدا عقب نشینی شود و اطرافیان و هم رزمان همراه شهید زین الدین ادامه دادن را عین خودکشی می دانند ولی بعد اتفاقاتی می افتد که همه آن همراهان شهید زین الدین ، می گویند : آقا مهدی زین الدین رو ما حساب کن.
مجنون فیلمی جذاب و خوش ساخت در معرفی یکی از قهرمانان کمتر شناخته شده جنگ است .قهرمانهایی که همیشه در حد اسم اتوبان ، از آنها ذکر شده است .فیلمی که تماشاگرانش را به وجد می آورد.
مهمترین ویژگی فیلم مجنون ودیگر آثار شاخص سینمای دفاع مقدس این است که پس از خروج تماشاگر از سینما ، این جور فیلمها ، تماشاگر را رها نمی کند و تازه این فیلم برای او شروع شده است .
فیلم مجنون را از یکسو می توان یک فیلم میهن پرستانه تمام عیار نامید .اتفاقا بعد از جنگ ۱۲ روزه اخیر ، اهمیت فیلمی مثل مجنون بسیار زیادتر شده است و شاید بخشی از این که در طول فیلم بسیار گریه کردم به خاطر همین شجاعت و جسارت رزمندگان در دفاع از میهن است.
مجنون فیلمی است که در آن از شعار خبری نیست بیانیه نمی دهد و تقدس گرایی در آن جایی ندارد .به قول منتقدی شخصیتهای فیلم اصلا وقت ندارند شعار بدهند .
اولین ساخته مهدی شامحمدی به معنای کلمه سینماست و به درستی دوست عزیزم رامتین شهبازی استاد دانشگاه و منتقد سینما درباره مجنون گفته که فیلمی است که باید آن را روی پرده سینما دید.
کشمکش بین عقل و دل مضمون اصلی بسیاری از فیلمهای مهم در تاریخ سینمای ایران و جهان بوده ، اما در مجنون ترکیبی متعادل از عقل و دل است .
منبع : سینما آفیس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





