سینماسینما، احسان مفیدی
مستند بلند «پروژه ازدواج»، ساختهی عطیه عطارزاده و حسام اسلامی
عشق ورزیدن و فرایند قانونی آن، یعنی ازدواج، یکی از بدیهیترین حقوق انسانی به شمار میآید، آنقدر بدیهی که تصور منع یک انسان از آن را تقریباً همه غیراخلاقی میدانند، اما همین بدیهیترین اگر بخواهد در یک آسایشگاه مددجویان دچار اختلالات روانی صورت بگیرد تبدیل به مسئلهی پیچیدهای خواهد شد، چنان پیچیده که در نهایت هم نتوان پاسخ مشخصی برایش یافت.
هم حسام اسلامی و هم عطیه عطارزاده، که کارگردانی و تهیهکنندگی مشترک مستند «پروژه ازدواج» را بر عهده داشتهاند، آثار درخور تحسینی در حوزهی مستندهای اجتماعی داشتهاند و این نشان از دغدغهمندی آنهاست، و روی خوشی که سیمرغ بلورین جشنواره فجر به مستند «متهمین دایره بیستم» اسلامی نشان داده، نشان از موفقیت او در این حوزه است.
از جهت دیگر، چنان که عطارزاده خود در فیلم روایت میکند، تبعات ازدواج برای یک فرد دچار به اختلال روانی، مسئلهی شخصی فیلمساز نیز بوده است. عطارزاده ضمن روایت داستان ساکنان «سرای احسان» داستان زندگی خود و شوهرش را، جسورانه و با صداقت برایمان تعریف میکند تا بدانیم او هم رنج این مددجوها را از نزدیکترین نقطهی ممکن لمس کرده و بفهمیم که اگر موضعی نسبت به «پروژه ازدواج» دارد، آن را از عمق وجود حس کرده است.
در این مستند چند چیز از طریق همراهی با سوژهها، پزشکان، مشاورین، مدیر مرکز و حتی رفتن سراغ خانوادهی مددجویان فهمیده میشود: ازدواج برای کسی که مهجور است و نیاز به قیم دارد، هر چند اخلاقی و انسانی مینماید و حقی است که به نظر قابل تضییع نیست اما موانع جدی و محکم پزشکی، اخلاقی و حقوقی هم وجود دارد که تا راه حل مناسبی برایشان پیدا نشود، پروژه راه به جایی نخواهد برد.
مستند را روایت اول شخص عطارزاده پیش میبرد اما این باعث نشده که نوع نگاه او به مسئله پیشی بگیرد، هرچند به نظر میرسد که نگاه خود او هم در میانهی راه دچار تحول میشود. نوع نگاه متفاوت دو کارگردان باعث ایجاد تعدیل در سوگیری نسبت به موضع مستند شده است، حسن دیگر اینکه بانوان و آقایان مددجو هر کدام راحتتر با جنس موافق خود بودهاند و او را به خصوصیترین مناسبات زندگیشان راه دادهاند.
رفت و آمد مستمر و رفاقت مستندسازها با «سرای احسان» باعث شده تا آنها چنان مورد وثوق مددجو و پزشکان قرار گیرند که هم، سیف الله، مددجویی که عاشق سحر است، آنها را به بهشت برینش، که همان گلخانهی مجموعه باشد راه دهد، و هم پزشکان به جلسهی مشاوره دربارهی امکان یا عدم امکان پروژهی ازدواج. واقعیت این پذیرش آنجا عیان میشود که مخالفتهای جدی و صریح اطباء در جلسه، با اقامهی دلایل محکم از طرف هر کدام بسیار طبیعی و باورپذیر از کار درآمده است و مددجوها هم آنقدر شفاف هستند که بفهمی این دو را به عنوان شاهدی بر عشقشان پذیرفتهاند.
مستند «پروژهی ازدواج» در زمانی بالغ بر دو سال ساخته شده و در جشنوارههای معتبر داخلی به نمایش درآمده است و از آنجا که توانسته به خوبی از سرمایهگذار خارجی بهره برد، در جشنوارههای خارجی نیز دیده شده که ماحصل آن به جز نگاه تماشاگران بین المللی، جایزهی «نسل آینده» و «کتابخانهی ملی فرانسه» از سی و نهمین جشنوارهی «ژان روش» فرانسه است.
به زعم نگارنده اینکه در پایان مستند چه روی میدهد و عشق به سرانجام میرسد یا نه، مسئلهی مهمی نیست، اصولاً کارکرد مستند این نیست. مستند باید سوال ایجاد کند، شاخکها را حساس کند و جامعه را یاد مسئولیتهای از یاد رفتهاش بیاندازد، کاری که به نظر میرسد مستند «پروژهی ازدواج» خوب از عهدهاش برآمده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما/ حسام اسلامی: امیدوارم فیلمساز مستند برای عرضه فیلمش کمتر دچار چالش شود
- جایزه اژدههای نقرهای کراکف به «دربند» رسید
- جشنواره استانبول به سینمای ایران ۲ جایزه داد
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- پربینندهترین مستند «اکران حقیقت» کدام فیلم است؟
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- نامزدهای بخش ملی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- جایزه بهترین فیلم بین الملل جشنواره اتریشی برای «سایههای بیخورشید»
- پنج فیلم برتر روز سوم جشنواره سینماحقیقت از نگاه تماشاگران اعلام شد
- پرفروشترینهای روز دوم جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- پرونده یک قتل با چند روایت/ دنبال اثبات گزینهای برای ترور رزمآرا نبودیم
- «متهمین دایره بیستم» برگزیده وین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





