سینماسینما، احسان مفیدی
مستند بلند «پروژه ازدواج»، ساختهی عطیه عطارزاده و حسام اسلامی
عشق ورزیدن و فرایند قانونی آن، یعنی ازدواج، یکی از بدیهیترین حقوق انسانی به شمار میآید، آنقدر بدیهی که تصور منع یک انسان از آن را تقریباً همه غیراخلاقی میدانند، اما همین بدیهیترین اگر بخواهد در یک آسایشگاه مددجویان دچار اختلالات روانی صورت بگیرد تبدیل به مسئلهی پیچیدهای خواهد شد، چنان پیچیده که در نهایت هم نتوان پاسخ مشخصی برایش یافت.
هم حسام اسلامی و هم عطیه عطارزاده، که کارگردانی و تهیهکنندگی مشترک مستند «پروژه ازدواج» را بر عهده داشتهاند، آثار درخور تحسینی در حوزهی مستندهای اجتماعی داشتهاند و این نشان از دغدغهمندی آنهاست، و روی خوشی که سیمرغ بلورین جشنواره فجر به مستند «متهمین دایره بیستم» اسلامی نشان داده، نشان از موفقیت او در این حوزه است.
از جهت دیگر، چنان که عطارزاده خود در فیلم روایت میکند، تبعات ازدواج برای یک فرد دچار به اختلال روانی، مسئلهی شخصی فیلمساز نیز بوده است. عطارزاده ضمن روایت داستان ساکنان «سرای احسان» داستان زندگی خود و شوهرش را، جسورانه و با صداقت برایمان تعریف میکند تا بدانیم او هم رنج این مددجوها را از نزدیکترین نقطهی ممکن لمس کرده و بفهمیم که اگر موضعی نسبت به «پروژه ازدواج» دارد، آن را از عمق وجود حس کرده است.
در این مستند چند چیز از طریق همراهی با سوژهها، پزشکان، مشاورین، مدیر مرکز و حتی رفتن سراغ خانوادهی مددجویان فهمیده میشود: ازدواج برای کسی که مهجور است و نیاز به قیم دارد، هر چند اخلاقی و انسانی مینماید و حقی است که به نظر قابل تضییع نیست اما موانع جدی و محکم پزشکی، اخلاقی و حقوقی هم وجود دارد که تا راه حل مناسبی برایشان پیدا نشود، پروژه راه به جایی نخواهد برد.
مستند را روایت اول شخص عطارزاده پیش میبرد اما این باعث نشده که نوع نگاه او به مسئله پیشی بگیرد، هرچند به نظر میرسد که نگاه خود او هم در میانهی راه دچار تحول میشود. نوع نگاه متفاوت دو کارگردان باعث ایجاد تعدیل در سوگیری نسبت به موضع مستند شده است، حسن دیگر اینکه بانوان و آقایان مددجو هر کدام راحتتر با جنس موافق خود بودهاند و او را به خصوصیترین مناسبات زندگیشان راه دادهاند.
رفت و آمد مستمر و رفاقت مستندسازها با «سرای احسان» باعث شده تا آنها چنان مورد وثوق مددجو و پزشکان قرار گیرند که هم، سیف الله، مددجویی که عاشق سحر است، آنها را به بهشت برینش، که همان گلخانهی مجموعه باشد راه دهد، و هم پزشکان به جلسهی مشاوره دربارهی امکان یا عدم امکان پروژهی ازدواج. واقعیت این پذیرش آنجا عیان میشود که مخالفتهای جدی و صریح اطباء در جلسه، با اقامهی دلایل محکم از طرف هر کدام بسیار طبیعی و باورپذیر از کار درآمده است و مددجوها هم آنقدر شفاف هستند که بفهمی این دو را به عنوان شاهدی بر عشقشان پذیرفتهاند.
مستند «پروژهی ازدواج» در زمانی بالغ بر دو سال ساخته شده و در جشنوارههای معتبر داخلی به نمایش درآمده است و از آنجا که توانسته به خوبی از سرمایهگذار خارجی بهره برد، در جشنوارههای خارجی نیز دیده شده که ماحصل آن به جز نگاه تماشاگران بین المللی، جایزهی «نسل آینده» و «کتابخانهی ملی فرانسه» از سی و نهمین جشنوارهی «ژان روش» فرانسه است.
به زعم نگارنده اینکه در پایان مستند چه روی میدهد و عشق به سرانجام میرسد یا نه، مسئلهی مهمی نیست، اصولاً کارکرد مستند این نیست. مستند باید سوال ایجاد کند، شاخکها را حساس کند و جامعه را یاد مسئولیتهای از یاد رفتهاش بیاندازد، کاری که به نظر میرسد مستند «پروژهی ازدواج» خوب از عهدهاش برآمده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- پربینندهترین مستند «اکران حقیقت» کدام فیلم است؟
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- نامزدهای بخش ملی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- جایزه بهترین فیلم بین الملل جشنواره اتریشی برای «سایههای بیخورشید»
- پنج فیلم برتر روز سوم جشنواره سینماحقیقت از نگاه تماشاگران اعلام شد
- پرفروشترینهای روز دوم جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- پرونده یک قتل با چند روایت/ دنبال اثبات گزینهای برای ترور رزمآرا نبودیم
- «متهمین دایره بیستم» برگزیده وین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد
- سر فیلم بازمانده می گفتند چرا ارتش اسرائیل حجاب ندارد؟
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- «حافظه»؛ جایی در میان دیوارها
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- کامکارها ۱۲ اسفند روی صحنه میروند
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد