روزنامه جوان در یادداشتی نوشت: در روزهایی که جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور عراق، همهپرسی استقلال کردستان عراق را محکوم و مرزهای خود را با کردستان عراق بسته است، حضور یک فیلمساز ایرانی در جشنواره فیلم «سلیمانیه» کردستان، خبرساز شده است.
دومین جشنواره فیلم بینالمللی «سلیمانیه» در اقلیم کردستان آغاز شد و «رضا درمیشیان» کارگردان ایرانی یکی از دو داور بخش فیلم کوتاه این جشنواره شده است. جشنواره فیلم سلیمانیه با حمایت دولت محلی کردستان عراق برگزار میشود و گفته شدهاست هزینههای آن از سوی تجار و سرمایهداران کرد تأمین میشود. در نشست خبری این جشنواره نیز صرفاً از پرچم اقلیم کردستان استفاده شدهاست و خبری از پرچم عراق نیست. جشنواره سلیمانیه در دو بخش رقابتی «سینمای جهان» (بینالملل) شامل: آثار بلند سینمایی و کوتاه؛ مستند، انیمیشن و تجربی و بخش رقابتی «سینمای کردی» (ملی) شامل: آثار بلند سینمایی و کوتاه؛ مستند، انیمیشن و تجربی و همچنین برپایی سمینارهای آکادمیک از جمله: «هویت کردی»، «تأثیر فرم روی سینمای ملی»، «فرق بین قصه فیلم مستند و داستانی»، «بازار بینالمللی فیلم» و. . . برگزار میشود. این جشنواره دارای چهار جایزه فرعی است که یکی از آنها جایزه شهید «پرچم» دختر جنگجوی کرد کوبانی است.از بخشهای مختلف جشنواره سلیمانیه مشخص است، این فستیوال فیلم بر جداسازی میان کردستان عراق از تمامیت ملی این کشور تأکید دارد.
در این شرایط و برخلاف مصالح ملی ایران که همراهی با دولت و ملت عراق است، «درمیشیان» کارگردان فیلمهایی مانند «بغض»، «عصبانی نیستم» و «لانتوری» داوری بخش فیلم کوتاه این جشنواره را به همراه دلشاد مصطفی کارگردان کرد و «سهیم عمر خلیفه» از بلژیک بر عهده گرفته است. احتمالاً مدیران جشنواره سلیمانیه عراق در انتخاب رضا درمیشیان برای داوری این جشنواره، نگاهی به محتوای فیلم «عصبانی نیستم» داشتهاند. قهرمان این فیلم که به تازگی و با سیاستهای سازمان سینمایی از توقیف درآمده، یک جوان کرد است که در سال ۸۸ به خاطر مشارکت در اغتشاشات بعد از انتخابات ریاست جمهوری آن سال، از دانشگاه اخراج شده و درگیر عقاید سرسختانه سیاسی است. حضور فیلمساز ایرانی در جشنوارهای که اهداف برگزاری آن بر خلاف منافع ملی ایران است و بحث تمامیت ارضی یک کشور را هدف گرفته، مسئلهای است که میشود آن را فراتر از یک حضور سینمایی تحلیل کرد. چند سالی است اعتراض به حاکمیت و گرفتن پز اپوزیسیونی به بخشی از الزامات خودهنرمندپنداری تبدیل شده، اما رفتار ضد منافع ملی گویا نوع جدیدی از این رفتار است که در حال مد شدن است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- انگار این همهی جهنمی باشد که در دلِ این دنیای بیرحم به قاب درآمده/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- سیلی سرخ/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- توضیحات داریوش مهرجویی دربارهی ویدیوی دوم و ماجراهای نمایش فیلم «لامینور»
- چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمیکنید؟/ یادداشت علیرضا داودنژاد
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- «مجبوریم» بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره وزول شد
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- ویدئویی از داریوش مهرجویی در سالروز تولدش
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم