کیهان که از ابتدا موضع تندی علیه «فروشنده» در پیش گرفته بود این بار در نوشتاری به انتخاب این فیلم برای نمایندگی ایران در اسکار ۲۰۱۷ واکنش نشان داده است.
به گزارش سینماسینما، در متن این یادداشت آمده است:
محصول مشترک فرانسه و قطر، نماینده ایران در اسکار شد!
طبق معمول هر سال، این بار هم گروهی با عنوان «هیئت انتخاب فیلم ایرانی» در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شد و پس از سروصداهای بسیار، روز گذشته سخنگوی این اسکار، فیلم «فروشنده» را به عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم آمریکایی اسکار معرفی کرد.
این در حالی است که هیئت مذکور، هنوز مشخص نکرده که نسبت سینمای ایران با مراسم اسکار چیست و چرا باید یک نهاد دولتی در ایران، برای محفلی که قبلا با تجلیل از یک فیلم ضد ایرانی، دشمنی خود با کشور ما را اثبات کرده بود، کار کنند و با هیاهوی بسیار، فیلمی را برای آنها انتخاب نمایند؟!
همچنین این فیلم در شرایطی انتخاب شده که علاوه بر محتوای منفی و نمایش تصویری غیرواقعی و ناامن از کشور و مردم ایران، به گفته بسیاری از کارشناسان سینما و حتی برخی از منتقدان رسانههای شبه روشنفکری، یکی از ضعیفترین آثار اصغر فرهادی محسوب میشود.
…اما سادهانگاری گروه موسوم به «هیئت انتخاب فیلم ایرانی» آنجاست که فیلمی را به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی کردهاند که اساسا یک فیلم ایرانی محسوب نمیشود. چرا که فیلم «فروشنده» محصول شرکت ممنتوی فرانسه (وابسته به اتحادیه اروپا) و با سرمایهگذاری انستیتوی فیلم دوحه (وابسته به خاندان پادشاهی قطر) است. یعنی اگر اعضای محترم این هیئت اندکی درباره قوانین و مقررات اسکار مطالعه میکردند میفهمیدند که از نظر آکادمی اسکار، شرکت تولیدکننده یک فیلم، ملیت آن را تعیین میکند نه کارگردان و بازیگران.
نکته قابل تامل این است که هیئت مذکور، پیش از این هم تجربه مشابه ناموفقی در این زمینه داشتند و فیلم قبلی اصغر فرهادی با نام «گذشته» که یک فیلم فرانسوی- ایتالیایی بود را به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی کردند و در نهایت هم هیچ نتیجهای نداشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد عصر ایران از کیهان : بازیگر زن بدچهره یعنی چی ؟/زن خوش چهره نقدهایش قابل پذیرش است ؟
- کیهان : بازیگر زن بدچهره چرا بعد از سالها همکاری با رسانه ملی ناگهان آن را حکومتی یافته ؟
- وقتی فروش فیلم فرهادی دستاویزی برای حمله جریانهای سیاسی می شود
- ادعای روزنامه کیهان: حکم توقیف اموال تهیهکننده «کلاه قرمزی» دست ماست
- واکنش مدیرکل دفتر نمایش خانگی به یادداشت روزنامه کیهان
- کیهان دست از سر صداوسیما بر نمیدارد/ دستور بعدی، اخراج مشاهیر دو تابعیتی
- کیهان به صف منتقدان برنامههای رشیدپور و ضیا پیوست/ استفاده از اسپانسر به چه قیمتی؟
- کیهان پاسخ پست اینستاگرامی مهراب قاسمخانی را داد
- واکنش کیهان به پست اینستاگرامی حمید فرخنژاد/ درباره عکس با اختلاسگران توضیح دهید
- کیهان به توییت داروغهزاده واکنش نشان داد/ چرا لیلا حاتمی خود تکذیب نمیکند؟
- توییت ابراهیم داروغهزاده در واکنش به حمله کیهان به لیلا حاتمی
- انتقاد روزنامه کیهان ازمحسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان به خاطر تلاش برای شرکت فیلمهای اکران نشده در جشن خانه سینما
- کنایه کیهان به هنرمندانی که مراسم افطار رییسجمهور را تحریم کردند
- روزنامه کیهان: چگونه فیلمسازی که حکم قضایی دارد با سری افراشته در جامعه میچرخد؟!
- حمله کیهان به پرویز پرستویی: مگر تو نبودی که فردی راکه خانواده اش بهایی اند اسلام شناس دانستی ؟
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
با سلام
به نظر بنده محتوای فیلمهای فرهادی خصوصا در سالیان اخیر فاقد رنگ و بوی ایرانیست، احساس میکنم فیلمساز برای سینمای غرب فیلم میسازد و هدفش جلب رضایت منتقدان و جشنواره های خارجیست و در نهایت کسب جایزه.
با تشکر