فرقی نمیکند مراسم تشییع، خاکسپاری، ختم، سالگرد فوت یا حتی جشن و جشنواره باشد؛ در هر مراسمی که حضور داشته باشید و احیانا چند هنرمند نیز باشند، شاهد رفتارهای عجیب و غیرقابل تصوری از برخی به اصطلاح هنردوستان خواهید بود.
به گزارش سینماسینما، به تازگی مراسم ختم و خاکسپاری جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلوزیون را پشت سر گذاشتیم، مراسمی که ۱۷ فروردینماه درست بعد از تعطیلات نوروز در محوطه تالار وحدت برگزار شد و جمعیت بسیاری از مردم و هنر دوستان از ساعتها قبل از شروع برنامه در این مکان حاضر شدند.
مراسم تشییع جمشید مشایخی با تمهیداتی که از پیش اندیشیده شده بود مانند انتقال پیکر این مرحوم از ساعتی پیش از شروع مراسم، بستن داربستهایی برای هدایت مردم و حضار و… باعث شد تاخیری در آغاز این مراسم ایجاد نشود و نسبت به دیگر رویدادها و چنین مراسمهایی با نظم بهتری برگزار شود.
با این حال به دلیل ازدحام جمعیت در محوطه تالار وحدت شاهد برخی درگیریها و مشاجرات لفظی و فیزیکی حین اجرای مراسم و یا حتی پیش از آغاز آن بودیم که گاهی شدت میگرفت و با حضور ماموران یا پادرمیانی مردم شرایط آرام میشد. البته این اتفاقات به دلیل جمعیت بسیاری که به صورت فشرده در کنار هم قرار گرفته بودند و حتی امکان تردد نیز بین آنها به سختی صورت میگرفت، چندان دور از انتظار نیست و شاید در هر جای دیگر یا مراسم دیگری بود همین اتفاق میافتاد و حتی گاهی به گفته برخی از حاضران در این مراسم، چنین برخوردهایی باعث میشود حواس مردم پرت شده و درست در همان لحظه از وسایل مردم سرقت و دزدی صورت میگیرد.

مراسم تشییع عزتالله انتظامی

مراسم تشییع ناصر ملک مطیعی

مراسم تشییع خسرو شکیبایی

مراسم تشییع مرتضی پاشایی
اما برای برخی رفتارها هیچ توجیهی نمیتوان پیدا کرد، از سلفی گرفتن سرخوشانه حاضرین با هنرمندانی که در این مراسمها شرکت میکنند، تهیه فیلم و عکس به هر قیمتی و در هر شرایطی از روی درخت و دیوار گرفته تا لحظه خاکسپاری و درون قبر و هر آنچه در حال وقوع است تا حتی رزرو کردن جا برای نشستن و ایستادن در جایگاهی بهتر … و اینها تنها گوشهای از اتفاقاتی است که در این گونه مراسم رخ میدهد.
همانطور که در تصاویر مشخص است، ازدحام جمعیت، بسته شدن خیابانهای اطراف محل برگزاری این مراسم، هجوم جمعیت برای تهیه عکس و فیلم اتفاقی نیست که محدود به زمان یا دوره خاصی باشد و این ازدحام جمعیت گاهی باعث شده است به طور مثال در مراسم تشییع خسرو شکیبایی که در سال ۸۷ برگزار شد، پروین سلیمانی، اصغر بیچاره و عزتالله انتظامی وضعیت حالی نامناسبی پیدا کردند و از مراسم خارج شدند و حتی جایگاه ویژهای برای هنرمندان درنظر گرفته شده بود که با هجوم جمعیت، هنرمندان از آن جایگاه خارج شدند.
نادر مشایخی فرزند جمشید مشایخی به تازگی در گفتوگویی به بحث سلفی گرفتن با هنرمندان اشاره کرده و گفته است: مردم آنقدر مهربان هستند که حتی از شهرستانها با اتوبوس آمده بودند. اما در روز تشییع پیکر پدرم در خیابان حافظ سه، چهار جوان آمدند و از من خواستند تا با آنها عکس سلفی بگیرم و دوستانی که همراه من بودند گفتند ایشان سوگوار است و آن جوانها در پاسخ گفتند تنها آقا نادر سوگوار نیست بلکه همه ما هم در غم از دست دادن استاد بزرگمان هستیم.

دیوار قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) و حضور مردم برای خاکسپاری جمشید مشایخی
میگویند ایرانیان مردمانی احساسی هستند و برای همدردی کردن با دیگر اعضای جامعه که دچار مشکل و پیشآمدی میشوند، همیشه پیشگام هستند اما همین ویژگی گاه باعث دردسر هم شده است به طور مثال در مراسم خاکسپاری جمشید مشایخی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا، هجوم مردمی که در این مراسم حضور پیدا کرده بودند و ازدحامشان در اطراف مزار این هنرمند باعث ایجاد مشکلاتی شد تا حدی که فشار جمعیت ممکن بود منجر به فرو ریختن دیواره مزار شود یا به افرادی که در ردیفهای اول ایستاده بوده صدمه وارد شود.
در زمان تشییع پیکر خسرو شکیبایی، پرویز پرستویی که مدیریت و اجرای این مراسم را برعهده داشت؛ قبل از شروع برنامه بارها از حاضران خواست به دلیل تراکم جمعیت اجازه بدهند آمبولانس حامل پیکر خسرو شکیبایی وارد محوطه تالار وحدت شود.
این ازدحام جمعیت و اصرار برخی افراد برای عکاسی و تهیه فیلم با گوشیهای موبایلشان یا دوربینهایشان در این گونه مراسم تا جایی پیش میرود که انتقال پیکر این هنرمندان تا مزارشان به سختی صورت گیرد و یا در زمان خاکسپاری جمشید مشایخی خانواده این هنرمند خواهش کردند کسی این لحظه را ثبت نکند و آنها راضی نیستند که فیلم یا تصویری از این شرایط در جایی منتشر شود.
بالا رفتن از درختها و هر سطح مرتفعی برای داشتن دید بهتر و تسلط بر هر آنچه که در حال وقوع بود هم از دیگر رفتارهای عجیب برخی از حاضران بود. در بین اهالی رسانه و مخصوصاً عکاسان رسانهها و خبرگزاریها این امر عادی است که بخواهند برای داشتن کادر بهتر و یا ثبت تصویر بهتری در مکانهای خاصی قرار بگیرند اما با این حال رعایت اخلاق حرفهای از اصول اولیه کار خبر است.
با این حال دیدن افرادی که به هر ترفندی متوسل میشوند تا به خواستهشان که میتواند تنها شهرت پیدا کردن و دیده شدن در فضای مجازی باشد، اتفاق خوشایندی نیست.
یکی دیگر از اتفاقات رخ داده در این چنین مراسمی تخریب مزار برخی از هنرمندان است. در واقع به دلیل تجمع و تراکم جمعیت و بیتوجهیشان به محیط اطراف، برخی قبور و مزار هنرمندان و حتی فضای سبزی که در این قطعه از بهشت زهرا وجود دارد، دچار آسیب و شکستگی شود. البته بر اساس پیگیریهای ایسنا سازمان بهشت زهرا درصدد ترمیم آنها برآمده است و به زودی به حالت اول خود برمیگردند.
با این حال اظهار همدردی، استقبال و حضور پرشور مردم در چنین مراسمی باید نظم بهتری پیدا کند و از طرف دیگر تنها با فرهنگسازی، آموزش و در نظر گرفتن تمهیداتی پیش از برگزاری این مراسم است که میتوان جلوی این اتفاقات را گرفت.
با این وجود مواجه شدن با چنین رفتارهایی تنها از طرف مردم عادی که به هر دلیل در چنین مراسمی شرکت میکنند، نیست و گاهی شاهد هستیم که خود اهالی هنر یا رسانهها نیز رفتارهای عجیب و خلاف عرفی از خود نشان میدهند.
واکنشها یا حتی پوششهایی که اصلاً متناسب با فضایی که در آن قرار دارند نیست. از لبخندها و خندههای بیجا و سرخوشانه و سرگرم شدن به امضا دادن و سلفی گرفتن با طرفدارانشان تا پوششهای عجیب و خارج از عرف از نمونههای این رفتارها است.
در نهایت باید گفت که چنین رفتارهایی محدود به یک مراسم خاصی نبوده و بارها در شرایط مختلف شاهد این اتفاقات بودهایم و برای جلوگیری از همهگیر شدن و ادامه پیدا کردن این نوع رفتارهای عجیب و خارج از عرف نیاز به فرهنگسازی و همچنین بررسیهای کارشناسانه و جامعهشناسانه داریم تا شاید بتوان جلوی آنها را گرفت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش موزیکال «رابین هود» ۲ / گزارش تصویری
- نمایش موزیکال «رابین هود» ۱/ گزارش تصویری
- پیکر هادی مرزبان به خانه ابدی بدرقه شد؛ آخرین حضور کارگردان تئاتر در تالار وحدت
- نمایش موزیکال «رابین هود» روی صحنه تالار وحدت
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- فرهاد فخرالدینی با منظومه سیمرغ روی صحنه تالار وحدت
- «مالی سویینی» به تالار وحدت میرود
- ارکستر ملی ایران در واپسین روزهای سال روی صحنه میرود
- نمایش موزیکال «کورالاین» به تالار وحدت میآید
- «همراه با خاطرهها»/ برگزیده آثار مجید انتظامی در تالار وحدت
- اول هفتهی پرفروش «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ ساختارشکنی جواب داد
- «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار» با حضور بازیگران جدید در تالار وحدت/ آغاز بلیتفروشی از امروز + تیزر
- پیکرهای داریوش مهرجویی و همسرش از تالار وحدت تشییع میشود
- آتیلا پسیانی به خانه ابدی بدرقه شد
- اجرای گروه موسیقی خاطره سازها در تالار وحدت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





