به گزارش سینماسینما، محمدمهدی حیدریان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی عصر ۲۸ فروردین ماه با حضور در پردیس چارسو محل برگزاری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سخنانی گفت: در وهله اول به دوستان و دستاندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر تبریک میگویم که طی این سال ها جشنوارهای را برگزار کردند که هر سال بیش از سال گذشته طبق اهدافی که داشته به پیشرفت دست یافته است.
او با اشاره به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر به سمت نقطهای که در طراحی اولیه مدنظر بوده در حال حرکت است درباره ثبات مدیریت در این رویداد سینمایی بیان کرد: در پروژههای کلان ملی و بینالمللی مدیریت نقشی بیش از بقیه بخشها دارد و در حوزه فرهنگ ارزش و نقش مدیریت چند برابر شده و ثبات مدیریت در بخش فرهنگی و سینمایی میتواند کمک دوچندانی برای رسیدن به اهداف مدنظر جشنواره یا هر رویداد فرهنگی که برگزار میشود، باشد.
حیدریان درباره لزوم برنامه ریزی بلندمدت در عرصه فرهنگ عنوان کرد: فرهنگ در طول زمان متولد میشود، شکل میگیرد و تغییر میکند. هر رویداد و جشنوارهای که بخواهد نقش و سهمی در تغییر، اصلاح و یا بالابردن سطح فرهنگی ایفا کند، لاجرم به دلیل ذات فرهنگ باید مدت زمانی را با برنامهریزی سپری کند.
او اظهار کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر دو ویژگی مهم دارد یکی برنامه ثابت و اهداف مشخص است و دیگری حرکت برنامهریزی شده به سوی اهدافش.
رییس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه برنامههای جشنواره جهانی فیلم فجر از سال گذشته پررنگترشده است، بیان کرد: این رویداد در چارچوب برنامه جامع سینما حرکت کرده و در این مسیر بخشهایی که لازم بوده به جشنواره اضافه شده و بخشهایی هم پررنگتر از سالهای گذشته برگزار خواهد شد.
حیدریان نظر خود را درباره مدیریت جشنواره جهانی فیلم فجر در سالهای اخیر اینگونه بیان کرد: رضا میرکریمی از چهرههای شاخص و ارزشمند سینمای ایران است و در مدیریت هم از سال ۶۸ سابقه دارد. میرکریمی با سابقه مدیریتی به همراه وجاهت سینمایی توانسته جشنواره را با درک صحیح از اهدافی که مدنظر دارد، مدیریت کند و در بازدیدی که امروز داشتم دیدم که جشنواره جهانی فیلم فجر چند گام به جلو رفته و بیش از یکسال به اهداف خود نزدیکتر شده و تجربه و پختگی لازم را پیدا کرده است.
او ادامه داد: هزینهها در جشنواره جهانی فیلم فجر تبدیل به سرمایه شده و این موضوع از اهمیت ویژهای برخوردار است. هزینه کردن کار سختی نیست، تبدیل هزینه به سرمایه کار دشواری است که این کار دشوار در جشنواره جهانی فیلم فجر انجام شده است. جشنواره جهانی فیلم فجر جایگاه اصلی خود را تا حد زیادی پیدا کرده و این موضوع مرهون اهداف مشخص و حرکت به سوی آنهاست.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تمامی کشورهایی که میخواهند بینالمللی رفتار کنند باید بر بال فرهنگ سوار شوند و در چنین شرایطی اگر نتوانند در کشور خود مختصات فرهنگی مناسبی را ارایه کرده و یک تعبیر مقبول فرهنگی از خود داشته باشند، موفق نخواهند شد.
حیدریان افزود: تمام دنیا به دنبال این است که با فراهم کردن زمینه حضور فرهنگی در مجامع بینالمللی به اهداف خود در جهان و یا منطقهای که مدنظر آنهاست، برسد. ما هم اگر حرف بینالمللی داریم چارهای جز ایجاد شناخت فرهنگی مناسب از کشورمان در سایر کشورها نداریم. ما باید اطلاعات کامل و واضحی از خود به دیگر کشورها بدهیم و عصر حاضر دورهای نیست که بتوانیم حتی مدیریت داخلی خودمان را بدون حضور بینالمللی انجام دهیم.
او لازمه هر نوع توسعه و پیشرفتی را که در مدیریت داخلی متصور هستیم حضور همراه با توفیق در عرصه بینالمللی دانست و گفت: در حوزه صنعت و خدمات هم باید به این موضوع اهمیت داد و در حوزه فرهنگ این اهمیت چند برابر خواهد شد. ما برای اینکه امکان انتقال اهدافمان را داشته باشیم و حرفهای فرهنگی، پیشینه و اعتقادات کشورمان را به دنیا بگوییم باید بیشتر در عرصه بینالمللی حاضر شویم و عرصه بینالمللی حتما رفتن به بیرون نیست و میتوان دیگران را به کشور دعوت کرد.
رییس سازمان سینمایی در پایان گفت: برگزاری جشنوارههایی در داخل کشور که بتوانیم از طریق این جشنوارهها حرفهایمان را گفته و هنرمندان دیگر کشورها را به درستی با ایران آشنا کنیم یک دیپلماسی فرهنگی است. این مهمانهایی که به سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر میآیند، سفیرانی خواهند بود که کمک میکنند بتوانیم با سرعت بیشتری به اهدافمان نزدیک شویم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟