سینماسینما، منوچهر دینپرست
عباس کیارستمی همچنان جذابیت دارد. منظومه فکری و هنری او برای بسیاری از نسل جوان نهتنها جذابیت دارد، بلکه توانسته به الگویی برای آنها تبدیل شود که هر کسی بر اساس خلاقیت و ذوق خود مسیر او را ادامه دهد. اگرچه باید اذعان کرد این هم از خاصیت و سرشت هنری و فکری کیارستمی است که توانسته تعداد بسیاری از جوانان را همراه خود کند. کیارستمی در دوران حیات خود نهتنها آثار منحصری را از خود به جای گذاشت، بلکه به معلمی تبدیل شد که کلاس درس او همان آثارش هم تلقی میشوند. افراد بسیاری کتابها و مقالاتی به زبان فارسی و غیرفارسی درباره کیارستمی نوشتند و با استقبال خوبی هم برخوردار شدند. در این میان حتی کسانی هم بودند که پایاننامههای دانشجویی خود را به کیارستمی اختصاص دادند و این نشاندهنده اهمیت کیارستمی است که توانسته در محافل دانشگاهی و آکادمیک هم نفوذ کند و تاثیرگذار باشد. نگارنده این یادداشت پایاننامه خود را از منظری فلسفی به کیارستمی اختصاص داد و در زمان حیاتش با او در جلساتی گفتوگو کرد که سرانجام این کار به پایان رسید و دفاعی هم صورت گرفت و من این موضوع شخصی را هم نشان از اهمیت و تاثیرگذاری کیارستمی میدانم.
مستند «و کیارستمی ادامه دارد» را من از منظر تاثیرگذاری میپذیرم. به نظرم کیارستمی توانسته بر نسلی که آثار او را در سینما ندیدند و در کارگاهها و کلاسهای او نبودند، چنان تاثیرگذار باشد که از سر عشق و علاقه مستندی درباره کیارستمی بسازد. این مستند بر این اساس ساخته شده که کارگردان چند روز بعد از فوت کیارستمی سری به لوکیشنهای فیلمهای «خانه دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» (موسوم به سهگانه کوکر) زده و از اهالی محل درباره کیارستمی و اینکه آیا خبر درگذشت او را شنیدهاند، پرسیده است. گویا نحوه واکنش نسبت به درگذشت کیارستمی برای کارگردان این مستند مهم بوده است. او ضمن ثبت این واکنشها به بازسازی رویدادها هم پرداخته است. از نحوه قرار گرفتن در جاده منتهی به منجیل که در فیلم «زندگی و دیگر هیچ» آمده تا بازسازی و یادآوری برخی از صحنههای فیلمهای «زیر درختان زیتون» و «خانه دوست کجاست؟».
در این مستند که بیشتر صحبت آن با بابک احمدپور، احمد احمدپور، حسین رضایی، خدابخش دفاعی و محمدرضا پروانه صورت گرفته، آنها به بیان خاطراتی از کیارستمی و نحوه بازی در آن زمان که حدودا بیش از ۳۰ سال گذشته، میپردازند.
با این توصیفی که ارائه شد، به نکتهای که اشاره کردم، مجددا بازمیگردم و آن تاثیرگذاری کیارستمی است. این مستند با تمام خوبیها و معایبی که دارد، خود گواهی بر اهمیت کیارستمی است. او با دقت و خلاقیت خود روستایی ساده و گمنام از توابع منجیل را اهمیت بخشید. او با ساخت فیلمش نهتنها به این روستا هویت بخشید، بلکه توانست به اهالی آنجا اهمیتی هنری دهد و اهالی این روستا حتی کسانی که زندگی ساده و روستایی دارند، بهخوبی این نکته را فهمیدند و پس از درگذشت او با روشن کردن شمع و تجمع در محلی در روستا و بر اساس سنت دینی و مذهبی خود مرثیهسرایی هم کردند، که این نیز نشان از اهمیت اوست. کسانی که در فیلمهای کیارستمی بازی کردند، اگرچه هیچوقت بازیگر حرفهای نشدند، اما همان تک بازی آنها توانست تاثیر شگرفی در زندگی آنها گذارد. بهخصوص بازیگران «خانه دوست کجاست؟» و «زیر درختان زیتون». صحبتهای بازیگر «زیر درختان زیتون» که چهرهاش اکنون دگرگون شده، و بیان خاطراتش از آن دوران و توصیف همان محلی که اکنون به جایی خشک و لمیزرع تبدیل شده، گویی بیشتر خاطرهبازی است از آن دوران. اگرچه گویا طاهره، بازیگر دخترِ فیلم «زیر درختان زیتون»، به دلایلی حاضر به گفتوگو نشده، اما بدون شک زندگی او هم بیتاثیر از این بازی نبوده است.
از این مورد که بگذریم، به نکته دیگری باید اشاره کنم. مستند «و کیارستمی ادامه دارد» بیشتر به حالوهوای خاطرهبازی مشغول است. خاطراتی از جنس نوستالژیک که توانسته جنس ناب آن روزها را زیر زبان مخاطب شیرین کند. خاطراتی که بسیاری از علاقهمندان به کیارستمی با دیدن این مستند، متوجه میشوند برخی از وجوه زندگی آن افراد و مکانها بعد از سالها چگونه شده است. این مستند یادآور دگرگونی زمانی و مکانی است. همان چیزی که کیارستمی هم خود در آثارش تاکید دارد که حاق و ذات هر چیزی در دنیا بر دگرگونی استوار است و چیزی ایستا نیست و آن چیزی که ارزش دارد، زندگی است. در این مستند ما همان جریان زندگی را میبینیم که نابازیگران چگونه در صحنه واقعی زندگی به بازیگری خود مشغولاند و خط زندگی را چگونه میگذرانند. بدون تردید این مستند توانسته در آشکارسازی این نکته پنهان موفق باشد. اگرچه از این گونه مستندها بسیار ساخته میشوند و ما با مورد جدید و منحصربهفردی روبهرو نیستیم، کارگردان در حد بضاعت و توانایی از عهده آن برآمده است. البته باید تاکید کرد این گونه مستندها فارغ از خاطرهبازی که حجم بیشتر مستندهایشان را آشکار میکنند، باید به دنبال کشف یک رویداد هم باشند تا ارزش افزوده مستند را به مخاطب تحویل دهند. اگر کارگردان میتوانست با پژوهش بیشتر به کنکاش لایههای بیشتر از سیر حضوری افراد بپردازد، قطعا کشف او اهمیتی بیشتر مییافت.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید