سعید فانیان / مدرس و کارشناس رسانه:
طی ماه رمضان سال جاری شاهد پخش سه سریال جدید از یادها رفته ( شبکه یک ) دلدار ( شبکه دو ) و برادرجان ( شبکه سه ) بودیم . زمان بندی و کنداکتور پخش برنامه های سیما بنحوی بود که از اولین دقایق افطار امکان دیده شدن هرسه سریال چسبیده و پشت سرهم برای مخاطبان فراهم بود، ضمن اینکه چند شبکه دیگر هم باز پخش برخی از سریالهای قبلی را در دستور کار خود قرار داده بودند ، امسال ضمن انکه هم همانند بیشتر سالهای اخیر شاهد تولید و پخش سریالی مفرح یا با مضامین طنز اجتماعی نبودیم ، در سریالها شاهد صحنه های متعدد خشونت ، شکنجه ، قتل و نمایش ابراز تنفر بودیم . عجیب است که بارها کارشناسان و مدیران تلویزیون در برنامه ها از نیاز جامعه بر شادی ، نشاط ، آرامش و پرهیز از خشونت تاکید میکنند ، از لزوم ترویج فرهنگ گذشت و عفو و مدا را میگوند اما در برنامه های تولیدی از قبل برنامه ریزی شده و طراحی و کنترل شده در همه مراحل تولید و نهایتا نظارت پخش شاهد بیشترین تعداد نمایش خشونت و صحنه های متعدد و خسته کننده آزار جسمی و نزاع و درگیری فیزیکی بودیم . بدیهی است که هرسه سریال را بطور کامل ندیدم ولی آن مقدار که موفق به تماشا شدم ، مملو از نمایش خشونت و درگیری بود . در سریال برادرجان شاهد درگیرهای فیزیکی ، ناسزا گویی ها و انتقام گیریهای متعدد بودیم . حد اقل در دو صحنه مختلف شاهد پاشیدن نفت و یا ماده قابل اشتعال دیگر به منزل مسکونی و به آتش کشیدن آن ها بعنوان راهی برای انتقام بودیم . نمیگویم که چنین صحنه هایی در زندگی جاری مردم در جامعه پیش نمی آید ولی تنها در چند قسمت از یک سریال سه مرتبه به آتش کشیدن منازل برای انتقام گرفتن قطعا زیاده روی است . از آن گذشته نمایش مکرر سهولت این نوع انتقام یعنی ریختن نفت و انداختن کبریت می تواند لااقل برای تعدادی نوجوان ولو اندک تحریک کننده و بدآموز باشد .
در سریال از یاد رفته ها نیز شاهد صحنه های متعدد به دار کشیدن، شکنجه کردن و البته قتل های متعدد بودیم . برخی از صحنه های شکنجه و به دار اویختن بسیار طولانی ، کشدار و تلخ بود ، اگر اینگونه صحنه ها برای نقل قصه و به پیش بردن داستان آن ضروری بود لااقل میشد از مدت نمایش این بخش ها حتی المقدور کاست ، بدتر از این ها صحنه های متعدد تیر اندازی و قتل با اسلحه شخصی بود که در برخی از صحنه ها تداعی فیلم های وسترن میکرد .

در گذشته تلویزیون دستور العمل هایی داشت مبنی بر منع به تصویر کشیدن و نمایش خشونت و آزار جسمی و قتل ، بعید است آن چهارچوب ها منقضی و منتفی شده باشد ولی آنچه به نمایش درآمد آزار دهنده و خسته کننده بود .
آنچه بیان شد نقد نمایش میزان خشونت و کم شدن لطافت و آرامش بخشی در سریالهای اخیر تلویزیون بود و نه نقد کل داستان ها ، اتفاقا داستان های سریال های سالجاری کمابیش کشش و جذابیت داستانی لازم برای بیننده داشت . اکثر بازیها قابل قبول و برخی از جمله بازی استاد نصیریان قابل تقدیر بودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سوئیچ پن»/ تناقض در معنا؛ مروری بر دو مجموعه تلویزیونی مناسبتی رمضان ۹۸
- سلطان محمدی: هیچ کدام از سریالهای امسال رمضانی نبودند
- نگاهی به سریال «برادرجان»/ عدالتطلبی با «قانون جنگل» محقق نمیشود
- ضیافت نقشآفرینان سیما در سایه «کریم بوستان»/ رمضان۹۸ ستارهساز نشد
- آقای باشکوه
- «سینماسینماست»/ نگاهی به سریال «از یادها رفته»؛ «از سالهای دور»
- انتقاد تهیهکننده سریال رمضانی شبکه یک از آنتن دزدی شبکههای دیگر / جذب مخاطب شبکه دیگر اشتباه است
- «دلدار» برادران محمودی درحال تدوین است/ پایان ۷۰ درصد فیلمبرداری + تصاویر
- نگاهی به مجموعههای مناسبتی ماه رمضان ۱۳۹۷/ از تلخی تا شیرینی!
- ساخت «از یادها رفته» در شهرک غزالی ادامه دارد/ تکذیب بیپولی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





