سینماسینما، انسیه نجفی نشلی
«راه رفتن روی سیم» اثر احمدرضا معتمدی، کارگردان فیلمهای «آلزایمر» و «قاعده بازی» و «دیوانه از قفس پرید»، است که نامزد رشتههای اصلی جشنواره بیستویکم فجر بود. در سکانس افتتاحیه با ورود و طرح موضوعی مخاطب با موضوع موسیقی مواجه میشود که به نظر میرسد موضوع اصلی و سوژه فیلم است و مابقی موضوعات حول محور آن میچرخد. درحالیکه در طول مسیر قصه از مقوله اصلی دور میشویم. با ورود داوود، مرد تنبورنواز شهرستانی، ماجرا شکل دیگری به خود میگیرد. داوود فرزند یک استاد هنرمند تنبورنواز، فردی محجوب و باحیا و تربیتشده در حالات عرفانی و مقامی موسیقی سنتی است که وجود ساز تنبور و داوود از یک محدوده جغرافیایی و فرهنگی و نحوه تربیت خاص، در فیلم با توجه به نحوه انتخاب روایت و گسترش موضوع داستانی، توجیه منطقی و الزام دراماتیک ندارد. به عبارتی، حذف این پرسوناژ مشکلی در منطق روایی فیلم ایجاد نمیکند. روایت داستانی روی خطی حرکت میکند که خردهروایتهای متفاوتی شاخههای فرعی این خط داستانی را گسترش میدهد، اما متاسفانه این خط داستانی در میانه راه از هم گسسته شده و در فراسوی مه جاده پرپیچوخم روایت، گم میشود! به عبارتی، ناپدید شدن خط داستانی و خردهروایتهای زیاد بیمنطق و بیاستفاده و غیرقابل باور در نیمه راه و تلاش بینتیجه برای جمع کردن و ارتباط شخصیتهای قصه بدون منطق روایی، مشکل ایجاد میکند. بیان ناموفق وضعیت بیسروسامان اجتماعی، فیلم را مجموعهای ناموزون از مشکلات اجتماعی بیارتباط با یکدیگر ساخته که در طول مسیر به عنوان مسئله مطرح شده، اما در ادامه بدون ارائه راهحل یا حل شدن، رها میشوند. هر مسئله حلنشده همانا یک رشته خردهروایت گسسته از خط اصلی داستانی است که در جاده مهآلود روایت، در فضای جنگل انبوه مسائل، با جریان تند بوران ضعف ساختاری، به رقصی نازیبا میپردازد.
مسائل حلنشده برگرفته از مشکلات اجتماعی طرحشده در فیلم، از جمله گروه غیرمجاز زیرزمینی، مهاجرت، بیکاری، بند زیرزمینی (جیرجیرکها)، روابط بین همسران، افسانه و دختر بازپرس قضایی، حادثه مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی، آشی نپخته شده که جز دلدرد برای مخاطب به همراه ندارد! مخاطب تا پایان فیلم باید به دنبال ارتباط میان خردهروایتها باشد؛ ارتباطی که کلید گمشده درام برای گشایش قفل این مسائل درهمتنیده است. جوانان عاشق شهرت و نامآوری، قصههاشان روایت میشود، اما تا کجا و چگونه؟! داستان واضح و موضوع قابل ارائه است، اما پتانسیل فیلم در حد تحمل این گستره خردهروایت و مسئله و خط فرعی داستانی نیست و درنتیجه آشفتگی روایی و خط داستانی به بلوغ و انسجام نرسیده و ارزشمندی بصری و محتوایی خدشهدار شده است و در بخشهای کلیدی و اصلی به مسائل کلیشهای و معضلات تکراری میپردازد. نقطه تعلیق فیلم یافتن مواد مخدر و مشکلات در کشتی است که ضعیف پرداخته شده است. سکانس پایانی تا حدودی با اوایل فیلم هماهنگ است. تفاوت نقد ژورنالیستی فیلم که اهالی رسانه ارائه میدهند، با نقد محتوایی و فنی فیلم اینجاست که نقد فنی با بررسی میزان سازگاری میان فرم و محتوای کلامی فیلم و بررسی میزان سازگاری میان فرمهای فیلم، لایههای پنهان درام را بیرون میریزد. بههرحال از خالق «دیوانه از قفس پرید» بیش از این توقع داشتیم.
داستان سرراست است، اما حواشی، اتفاقات و موضوعات متعدد ملغمهای ناموزون و درهم و برهم از موضوعات و خردهروایتهای سطحی و مصنوعی و غیرمنطقی و غیرقابل باور ساخته است که مخاطب را سردرگم میکند. ارائه این ناسازگاری توسط منتقدان صدالبته به طور حرفهای و بیغرض میتواند راهگشای دیدگاه مخاطبان باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «قاعده بازی» حاوی بازیهای پست مدرنیستی است
- در نشست «راه رفتن روی سیم» مطرح شد؛ دغدغه معتمدی نسبت به مسائل اجتماعی برجسته است
- بزرگداشت «احمدرضا معتمدی» در موزه سینما برگزار شد؛ معتمدی سینما را به نوعی دیگر تالیف کرد
- واکنش احمدرضا معتمدی به حواشی «عنکبوت مقدس»
- بزرگداشت «احمدرضا معتمدی» در اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر
- هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- آخرین وضعیت درمان احمدرضا معتمدی
- احمدرضا معتمدی: برای ساخت «سوءتفاهم» بد و بیراهها شنیدم
- احمدرضا معتمدی در گفتوگو با سینماسینما/ نمیگویم شبیه تارکوفسکی فکر میکنم
- پژمان جمشیدی در گفتوگو با سینماسینما/ با قدرت به راهم ادامه خواهم داد
- نگاهی به فیلم سوتفاهم/ یک فراواقعیت
- بازیگران «سوء تفاهم» معرفی شدند
- «راه رفتن روی سیم» شب یلدا میآید
- کارگاههای آموزشی فیلمنامهنویسی با حضور هنرجویان ۳۲ کشور
- احمدرضا معتمدی و کارگاه فیلمنامهنویسی در جشنواره جهانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه