ابراهیم فروزش کارگردان سینما درروزنامه همشهری نوشت:
با وجود ساخت بزرگراهها در سالهای اخیر و گسترش مترو، تهران همچنان شهر شلوغی است؛ یعنی با تمام همتی که صرف ساخت بزرگراه شده و تلاش فراوان برای افتتاح ایستگاههای مترو باز هم پایتخت در برخی ساعات دچار ترافیک سنگین است.
از سویی شاهدیم که روزانه اتومبیلهای تازهای تولید و وارد همین خیابانها میشوند؛ اتفاقی که بهخصوص در ۲دهه اخیر شاهدش بودهایم و حالا خیابانهای پایتخت تبدیل به پارکینگ عمومی شدهاند. جدای از این شیوه رانندگی برخی شهروندان نیز مسئلهآفرین است. رعایتنکردن مقررات حین رانندگی به تصادف میانجامد و پیامد این اتفاق هم راهبندان است.
با این شیوه رانندگی بهترین و مدرنترین بزرگراهها همدردی را دوا نمیکنند. اکثر خیابانهای لندن تنگ است ولی اتوبوس دوطبقه هم در آنجا تردد میکند. به این دلیل که در آنجا شهروندان بسیار مقید به رعایت قواعد رانندگی هستند. آنها به قوانین احترام میگذارند و بسیار راحتتر از ما در خیابانها به تردد میپردازند. بسیاریشان اتومبیلهای گرانقیمتی دارند ولی ترجیح میدهند تنها در برخی مواقع از پارکینگ بیرونشان بیاورند. در آنجا درصد بالایی از شهروندان از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنند. در تهران خودمان در بسیاری از خانوادههای طبقه متوسط و مرفه شاهد پدیده چنداتومبیلی هستیم.
هرکدام از اعضای خانواده برای خودشان اتومبیل اختصاصی دارند و با آنها به خیابان میآیند. بعد انتظار داریم خیابانهای تهران اینقدر شلوغ نباشد و جای پارک راحت گیر بیاید. برای رفع مشکل شلوغی تهران هم باید داستان ورود بیرویه اتومبیلهای تازه تولیدشده سر و سامان بیابد و هم اینکه از خودمان شروع کنیم. در اتوبان لایی نکشیم، به مقررات راهنمایی و رانندگی احترام بگذاریم و تا آنجا که امکان دارد از اتومبیل شخصی استفاده نکنیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری