ابراهیم فروزش کارگردان سینما درروزنامه همشهری نوشت:
با وجود ساخت بزرگراهها در سالهای اخیر و گسترش مترو، تهران همچنان شهر شلوغی است؛ یعنی با تمام همتی که صرف ساخت بزرگراه شده و تلاش فراوان برای افتتاح ایستگاههای مترو باز هم پایتخت در برخی ساعات دچار ترافیک سنگین است.
از سویی شاهدیم که روزانه اتومبیلهای تازهای تولید و وارد همین خیابانها میشوند؛ اتفاقی که بهخصوص در ۲دهه اخیر شاهدش بودهایم و حالا خیابانهای پایتخت تبدیل به پارکینگ عمومی شدهاند. جدای از این شیوه رانندگی برخی شهروندان نیز مسئلهآفرین است. رعایتنکردن مقررات حین رانندگی به تصادف میانجامد و پیامد این اتفاق هم راهبندان است.
با این شیوه رانندگی بهترین و مدرنترین بزرگراهها همدردی را دوا نمیکنند. اکثر خیابانهای لندن تنگ است ولی اتوبوس دوطبقه هم در آنجا تردد میکند. به این دلیل که در آنجا شهروندان بسیار مقید به رعایت قواعد رانندگی هستند. آنها به قوانین احترام میگذارند و بسیار راحتتر از ما در خیابانها به تردد میپردازند. بسیاریشان اتومبیلهای گرانقیمتی دارند ولی ترجیح میدهند تنها در برخی مواقع از پارکینگ بیرونشان بیاورند. در آنجا درصد بالایی از شهروندان از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنند. در تهران خودمان در بسیاری از خانوادههای طبقه متوسط و مرفه شاهد پدیده چنداتومبیلی هستیم.
هرکدام از اعضای خانواده برای خودشان اتومبیل اختصاصی دارند و با آنها به خیابان میآیند. بعد انتظار داریم خیابانهای تهران اینقدر شلوغ نباشد و جای پارک راحت گیر بیاید. برای رفع مشکل شلوغی تهران هم باید داستان ورود بیرویه اتومبیلهای تازه تولیدشده سر و سامان بیابد و هم اینکه از خودمان شروع کنیم. در اتوبان لایی نکشیم، به مقررات راهنمایی و رانندگی احترام بگذاریم و تا آنجا که امکان دارد از اتومبیل شخصی استفاده نکنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





