معاونت نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای اینکه سلامت روان جامعه حداقل در حوزه سینما تضمین شود باید در ابتدا به سلامت روان سینماگران کمک کنیم. یعنی نباید باعث تخریب روان سینماگران شویم و اجازه دهیم که به شکل حیات طبیعی؛ فیلمهایی که علاقه دارند را بسازند و به آنها اعتماد کنیم.
به گزارش سینماسینما ،ابراهیم داروغه زاده در گفتوگویی با ایسنا درباره رفع توقیف تعدادی از فیلمهای سینمایی و امکان اکران آنها در سینما گفت: تاکنون تعدادی از فیلمهایی که مشکل اکران داشتند با رفع این مسائل توانستند روی پرده سینما بروند. «عصبانی نیستم»، «دلم میخواد»، «خانه دختر»، «زادبوم» و … از آن جمله بودند. فیلمهای «پارادایس» و «آشغالهای دوست داشتنی» هم به احتمال زیاد تا پایان سال اکران خواهد شد، «خانه پدری» هم اکنون مجوز نمایش در سینماهای «هنرو تجربه» را دارد.
او که دبیری سی و ششمین جشنواره ملی فجر را برعهده داشت، با بیان اینکه «طبیعتاً تمایل ندارم که دبیری جشنواره را برعهده بگیریم» دربارهی دبیری دورهی پیش رو جشنواره، گفت: همانطور که میدانیم انتخاب دبیر جشنواره برعهده رئیس سازمان سینمایی است و ما تابع دستورات و نظر ایشان هستیم اما این وظیفه سنگینی است که معاونت نظارت و ارزشیابی همزمان بخواهد، دبیری جشنواره را هم داشته باشد.
داروغهزاده که در حاشیه برگزاری سومین جشنواره فیلم سلامت این گفتوگو را انجام می داد، درباره تولید فیلمهایی با درونمایه سلامت و بهداشت روانی و جسمی با توجه به مسوولیتاش در وزارت ارشاد، توضیح داد: تعداد فیلمهایی که در حوزه سلامت ساخته میشود ارتباط مستقیمی به اداره نظارت و ارزشیابی ندارد. در این میان وظیفه ما این است که نظارت داشته باشیم تا فیلمی که در حوزه سلامت ساخته میشود، علمی و درست باشند. به همین دلیل فیلمسازان را به کارشناسان وزارت خانه معرفی میکنیم تا مشورت بگیرند. به طور مثال اگر فیلمی راجع به پیوند اعضا، ایدز یا هر موضوع دیگری مرتبط با سلامت ساخته شده باشد، ما از فیلمسازان خواهش میکنم با کارشناسان حوزه سلامت مشورت کنند تا فیلم از نظر حوزه سلامت بتواند به درستی حرفش را بیان کند.
او با تاکید بر اینکه “فیلمهایی که با نیت خوب ساخته میشوند باید اطلاعات درست هم به مخاطب بدهند” گفت: در سه، چهار سال گذشته فیلمهایی که با موضوع سلامت ساخته و نمایش پیدا کردند زیاد بودهاند. همچنین بخش مهمی از فیلمهایی که در جشنواره فجر هم حضور داشتند به موضوع سلامت پرداخته بودند. برای ما در سازمان سینمایی بسیار مهم است که فیلمها غلط فاحش در حوزه سلامت نداشته باشند یعنی اطلاعات اشتباه در حوزه سلامت به مخاطب ندهند. سازمان سینمایی و معاونت نظارت و ارزشیابی از اینکه فیلمی درباره موضوعات مرتبط با سلامت ساخته شود، استقبال میکند زیرا که شاید نتوان برخی مسایل را از طریق تلویزیون، به خاطر آنکه رسانهای عمومی است بیان کرد اما میتوان این پیامها را از طریق سینما به گروه خاص مخاطب منتقل کرد.
داروغه زاده که خود پزشک است در پاسخ به اینکه پزشک بودن او چقدر در سمت معاونت نظارت و ارزشیابی برای نمایش فیلمهایی در حوزه سلامت تاثیر گذار بوده، توضیح داد: دغدغه پزشکی که در سازمان سینمایی میآید این است که از طریق سینما به سلامت روان مردم و جامعه کمک کند. برای این کار هم باید کمک کنیم فیلمسازان فیلمهایی که دوست دارند را بسازند و وقتی فیلمهای شاد و مفرح ساخته میشود خوشحال میشوند، زیرا که میتوانند در جامعه حس خوب ایجاد کنند.
این مدیر فرهنگی در پایان گفت: برای اینکه سلامت روان جامعه حداقل در حوزه سینما تضمین شود باید در ابتدا به سلامت روان سینماگران کمک کنیم. یعنی ما نباید باعث تخریب روان سینماگران شویم و اجازه دهیم که به شکل حیات طبیعی، فیلمهایی که علاقه دارند را بسازند و به آنها اعتماد کنیم. سخت گیری های بلاوجه و خارج از قانون نکنیم. همیشه هم این روش جواب داده است به نحوی که اگر همین الان هیچ دستگاه نظارتی وجود نداشته باشند، فیلمی توسط سینماگران ساخته نخواهد شد که با منافع ملی یا باورهای دینی مردم در تضاد باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- فیلم کوتاه «رسیدن» در دو جشنواره اتریشی
- بازیگر اثرگذار اما همیشه مهجور/ نگاهی به بازیهای نازنین فراهانی به بهانه حضورش در فیلم «مصلحت»
- تجدد و تحجر/ نگاهی به «خانه پدری»
- همین است که هست؟!/ بازخوانی قتل رومینا در خانه پدری
- کیانوش عیاری: «خانه پدری» را دوباره بهخاطر مردم و حفظ امنیت و سلامت روان جامعه اکران کنید
- کنایه تند مازیار میری به مجری هفت به خاطر واکنشش در زمان اکران خانه پدری
- رسول صدرعاملی: کیانوش عیاری عزیز، طعنه چرا؟ شفاف و زلال حرف بزن!
- واکنش کیانوش عیاری به خبر قتل یک دختر نوجوان توسط پدرش
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۱)/ کیانوش عیاری
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ افزایش دو میلیاردی فروش
- پایان اکران «خانه پدری»/ بازگشت به صندوقخانه
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ «مطرب» و «چشم و گوش بسته» میفروشند!
- به بهانه رفع توقیف «خانه پدری»/ توفیق پس از سه توقیف!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





