داریوش بابائیان، تهیهکننده فیلم در حال اکران «حقهباز دمدراز»، نسبت به تصمیمات اخیر شورای صنفی نمایش اعتراض و در دادسرای فرهنگ و رسانه از رئیس این شورا شکایت کرده است. با او دراینباره گفتوگوی کوتاهی کردیم.
آقای بابائیان! در تمام این سالها در عرصه پخش و اکران فیلمها همواره مشکلات وجود داشته و این نکته مسئله جدیدی نیست. چرا الان به فکر علنیکردن این مسئله و شکایت افتادهاید؟
در شورای صنفی نمایش افراد مختلف با دیدگاههای متفاوت حضور دارند که متأسفانه طبق آییننامه عمل نمیکنند. این مسئله حدود هفت، هشت سال وجود داشته و الان شکل بحرانی به خود گرفته است. مهمترین چالش هم تبعیض در نحوه اکران فیلمها در ششماهه اول و دوم سال است. ما شش گروه سینمایی داریم و تعداد صد فیلم هم در سال تولید میشوند که از این میان سه فیلم در شش گروه تقسیم میشوند و در ششماهه اول سال اکران میکنند و درنهایت ۱۸ فیلم در جذب سرمایه و گیشه منتفع و ۸۲ فیلم باقیمانده تلف میشوند.
خب باز هم این مسئله جدیدی نیست. مگر سالها فیلمهای سینمای ایران اینگونه اکران نمیشدند؟
ورود تهیهکنندگان غیرمتخصص مثل الان اینقدر بیضابطه نبود؛ مثلا شخصی فقط بهواسطه داشتن پول، خود را تهیهکننده معرفی میکند. به او مجوز میدهند. قطعا او آنقدر پول دارد که برای فیلمش تبلیغ کند. ضمن اینکه سالنسازی هم زیاد شده و به شکل نامناسبی سینماداران فقط دنبال سود خود هستند، در نتیجه صاحبان فیلم هم برای اکران فیلمهایشان خیلی تلاش نمیکنند.
درست است، چون آنها سودشان را در تولید بردهاند و دغدغه اکران ندارند. به نظر شما چاره چیست؟
احسنت. آنها سودشان را در تولید بردهاند و دیگر به فکر ما که سودمان را در اکران فیلم میبریم نیستند؛ یعنی بخش خصوصی دچار رکود و ضرر میشود و واقعا این نکته تبعیضآمیز است. این روزها شاهدیم خیلیها صدایشان بلند شده و از این وضعیت ناراضی هستند؛ مثل خانم بیتا منصوری که تهیهکننده فیلمهای «زادوبوم» و «قهرمانان کوچک» هستند یا در حق فیلمهای «گذر موقت»، «آزادی به قید شرط» و «شنل» اجحاف شده است. الان شما ببینید فیلمهای «حقهباز دمدراز» و «قهرمانان کوچک» در چه وضعیتی قرار گرفتهاند. فیلمهای «حقهباز دمدراز» و «قهرمانان کوچک» را با فروش خوب با توجه به روزهای تعطیل عوض میکنند و جایش را به دو فیلم «قاتل اهلی» و «ثبت با سند» میدهند. آنها الان ۶۰ سالن سینما در تهران دارند. بهطور خودکار فروش فیلمهای «خالتور» و «خفهگی» ریزش میکند و فیلمهای «قهرمانان کوچک» و «حقهباز دمدراز» لطمه شدید میبینند و همه این کارها بدون ضابطه صورت میگیرد. واقعا چرا؟
آقای موسوی اخیرا مسئله فیلمسوزی را انکار کردند. نظرتان چیست؟
قطعا فیلمسوزی وجود دارد. من با ایشان امشب در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر مناظره خواهم کرد. زمانی فیلمسوزی وجود ندارد که یک فیلم ۹ تا ۱۰ هفته در ششماهه دوم و ۱۰ تا ۱۲ هفته در تابستان بتواند بهطور طبیعی اکران شود و فروش خوبش را ادامه دهد. تازه با این اوصاف، میخواهند فیلم خارجی در ایران اکران کنند که نمیدانم چهجوری!
شکایت شما از آقای اسعدیان بهعنوان رئیس شورای صنفی نمایش در چه مرحلهای است؟
شکایتنامه به دادسرای فرهنگ و رسانه تسلیم شده و منتظر دادگاه هستیم. هرچند من از شخص ایشان گلایهای ندارم، بلکه دلیل شکایت ما از عدم اجرای قانون در شورای صنفی نمایش است.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





