سینماسینما، رویا فتحاللهزاده
فیلم مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» به کارگردانی زینب تبریزی روایتگر مبارزه دو زن با بیماری سرطان است. مهناز و جمیله هر دو پنج سال پیش به بیماری سرطان پستان مبتلا شدند و مهناز پس از مبارزهای طولانیمدت از دنیا رفت، اما جمیله به زندگی همراه با فعالیتهای خیرخواهانهاش برای مبارزه با این بیماری ادامه میدهد. تبریزی پیش از این فیلمهای موفق و جسورانهای به نام «سلاطین خیابان» و «والسی برای تهران» را کارگردانی کرده و موفق به دریافت جوایز فراوانی شده است. فیلمهای تبریزی دارای سوژههایی خاص و شالودهای دراماتیک است و به همین دلیل برای مخاطب جذاب به نظر میرسد. فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» با یک حسرت بزرگ آغاز میشود که سرچشمه آن نیستیِ راوی و سوژه اصلی فیلم است. مهناز پس از مبارزهای طولانیمدت با سرطان پستان از دنیا میرود و اکنون در غیابش ما از نگاه او که اکنون یک دانای کل و روحی آرامگرفته است، داستان زندگیاش را میشنویم. چه کسی جز او میتواند راوی داستان تراژیک مهناز باشد؛ زنی که مانند تمام زنانی که به بیماری سرطان پستان مبتلا شدهاند، هر لحظه از خود میپرسید: «چرا من؟» و پاسخش را نمییافت. علاوه بر این، ما در متن زندگی مهناز و از سوی خود او در مقام راوی، داستان زندگی جمیله را میشنویم و میبینیم. تجربه منحصربهفردی که فیلم برای مخاطب به ارمغان میآورد، ترکیبی از ناامیدی و امید، اندوه و شادی، ناتوانی و توانمندی است و با تمام اینها ما امیدواری، شادی و توانمندی انسان را در چالش با سختترین بیماریها باور میکنیم. راوی داستان با معرفی جمیله و نمایش فعالیتهای خیرخواهانه و آگاهیدهنده او بزرگترین خطا و اشتباهش را در رویارویی با بیماری سرطان بازگو میکند. او در سکانسی که جمیله و دیگر بهبودیافتگان سرطان در همایشی، عکس دستهجمعی میاندازند، اعتراف میکند که نمیتوان بیماری سرطان را بهتنهایی شکست داد. راوی فکر میکند او نیز میتوانست یکی از این زنان بهبودیافته باشد، اگر با آنها در مبارزه با این بیماری همراه میشد. فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» به شیوهای دراماتیک و تأثیرگذار، مخاطب را با مهمترین روش مبارزه با بیماری سرطان پستان (یعنی همراهی با دیگر بیماران یا بهبودیافتگان) آشنا میکند. همراهی با گروه، همدلی با یکدیگر، راهنمایی دادن و مشاوره گرفتن از یکدیگر، خندههای دستهجمعی و ارادهای که از تمام اینها حاصل میشود، میتواند مسیر درمان هر بیماری را هموار و هر غیرممکنی را ممکن سازد.
کارگردان در فیلم با استفاده از تصاویر آرشیوی به روایت زندگی مهناز میپردازد و با تصاویر تولیدشده از فعالیتهای جمیله ماجرای نبرد او و دوستانش را با سرطان بازگو میکند. جمیله پس از بهبودی تمام زندگیاش را وقف یاری، راهنمایی و آگاهیبخشی به زنان مبتلا به سرطان پستان کرده است و اینگونه، علاوه بر اینکه به آنها کمک میکند، احساس رضایت بیشتری نسبت به خودش دارد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مستندهای خارجی بلند و نیمه بلند مسابقه بینالملل «سینماحقیقت» معرفی شدند
- مستندهای کوتاه و نیمه بلند «سینماحقیقت» معرفی شدند
- افزایش مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ ۵۰ میلیون تومان جایزه بهترین فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن