سینماسینما، رویا فتحاللهزاده
فیلم مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» به کارگردانی زینب تبریزی روایتگر مبارزه دو زن با بیماری سرطان است. مهناز و جمیله هر دو پنج سال پیش به بیماری سرطان پستان مبتلا شدند و مهناز پس از مبارزهای طولانیمدت از دنیا رفت، اما جمیله به زندگی همراه با فعالیتهای خیرخواهانهاش برای مبارزه با این بیماری ادامه میدهد. تبریزی پیش از این فیلمهای موفق و جسورانهای به نام «سلاطین خیابان» و «والسی برای تهران» را کارگردانی کرده و موفق به دریافت جوایز فراوانی شده است. فیلمهای تبریزی دارای سوژههایی خاص و شالودهای دراماتیک است و به همین دلیل برای مخاطب جذاب به نظر میرسد. فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» با یک حسرت بزرگ آغاز میشود که سرچشمه آن نیستیِ راوی و سوژه اصلی فیلم است. مهناز پس از مبارزهای طولانیمدت با سرطان پستان از دنیا میرود و اکنون در غیابش ما از نگاه او که اکنون یک دانای کل و روحی آرامگرفته است، داستان زندگیاش را میشنویم. چه کسی جز او میتواند راوی داستان تراژیک مهناز باشد؛ زنی که مانند تمام زنانی که به بیماری سرطان پستان مبتلا شدهاند، هر لحظه از خود میپرسید: «چرا من؟» و پاسخش را نمییافت. علاوه بر این، ما در متن زندگی مهناز و از سوی خود او در مقام راوی، داستان زندگی جمیله را میشنویم و میبینیم. تجربه منحصربهفردی که فیلم برای مخاطب به ارمغان میآورد، ترکیبی از ناامیدی و امید، اندوه و شادی، ناتوانی و توانمندی است و با تمام اینها ما امیدواری، شادی و توانمندی انسان را در چالش با سختترین بیماریها باور میکنیم. راوی داستان با معرفی جمیله و نمایش فعالیتهای خیرخواهانه و آگاهیدهنده او بزرگترین خطا و اشتباهش را در رویارویی با بیماری سرطان بازگو میکند. او در سکانسی که جمیله و دیگر بهبودیافتگان سرطان در همایشی، عکس دستهجمعی میاندازند، اعتراف میکند که نمیتوان بیماری سرطان را بهتنهایی شکست داد. راوی فکر میکند او نیز میتوانست یکی از این زنان بهبودیافته باشد، اگر با آنها در مبارزه با این بیماری همراه میشد. فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» به شیوهای دراماتیک و تأثیرگذار، مخاطب را با مهمترین روش مبارزه با بیماری سرطان پستان (یعنی همراهی با دیگر بیماران یا بهبودیافتگان) آشنا میکند. همراهی با گروه، همدلی با یکدیگر، راهنمایی دادن و مشاوره گرفتن از یکدیگر، خندههای دستهجمعی و ارادهای که از تمام اینها حاصل میشود، میتواند مسیر درمان هر بیماری را هموار و هر غیرممکنی را ممکن سازد.
کارگردان در فیلم با استفاده از تصاویر آرشیوی به روایت زندگی مهناز میپردازد و با تصاویر تولیدشده از فعالیتهای جمیله ماجرای نبرد او و دوستانش را با سرطان بازگو میکند. جمیله پس از بهبودی تمام زندگیاش را وقف یاری، راهنمایی و آگاهیبخشی به زنان مبتلا به سرطان پستان کرده است و اینگونه، علاوه بر اینکه به آنها کمک میکند، احساس رضایت بیشتری نسبت به خودش دارد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مستندهای خارجی بلند و نیمه بلند مسابقه بینالملل «سینماحقیقت» معرفی شدند
- مستندهای کوتاه و نیمه بلند «سینماحقیقت» معرفی شدند
- افزایش مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ ۵۰ میلیون تومان جایزه بهترین فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





