سینماسینما، وحید ضرابی نسب*
در این بیست و اند سالی که در عرصهی رسانه و سینما فعالیت دارم -کج دار و مریز- شاهد بودهام رخت بربستن اعاظم و اکابر فرهنگ و هنر این مرزوبوم را که فقدان سنگین هرکدامشان، چراغی تابناک از خانهی پدری خاموش کرده و تَرَکی عمیق بر جان سرزمین مادری نشانده است. اما از آنجا که مرگ را اساسا یک شوخی بزرگ بیمزه و یک کمدی هزل رقتانگیز میدانم، عهد بستهام در مراسم تشییع و تعزیتی حاضر نشوم. و البته که به غایت معتقدم این دورهمیهای پر آه و ناله و اشک؛ نه برای آن خدایگان فَرّ و فرهنگِ از دسترفته اثری دارد و نه بر ما بداقبالان جایمانده تاثیری.
اما برای دو والامرد دانشمند، نتوانستم صرفا از قاب رسانه، پیگیر باشم و عهدم را شکستم. دو سینماگر رفیع، که اتفاقا هر دو “تصویر” را برای فلسفیدن برگزیده بودند و هنر هفتم، گریزراهشان بود برای آفرینش معنا در دل بیمعنایی، خلق زیبایی در اوج نازیباها و تمرین اندیشیدن و داناییّت در روزگاران جهل و خرافه.
اولیاش کیارستمی بزرگ بود که جهان اندیشه و منظومهی تفکرش، نگاه من و خیلیها را به زیستن تغییر داد و سحر گفتار و جادوی نوشتار و افسون تصاویرش، جهانبینی ما شد نسبت به زندگی و مرگ و عشق و تنهایی و تاریخ. هنوز هم با اختلاف، عباس سینمای ایران را جهانیترین کارگردان تاریخ این منطقهی جغرافیایی میدانم، نه از بُعد بینالمللی و شناخت خارج مرز، که از جنبهی نگاه خارق العادهاش به گیتی و کائنات و آدمها و هر چیز ذیحیات و نازندهای که در آن است.
و دومی هم داریوش عزیز بود. که چند روزیست بدرقهاش کردهایم به اشک و زخم. در تابوت گذاشتیمش به حزن و یاس و کفنپیچش کردیم به داغ و شرم. خاک کردیم هم بدن شرحه شرحهی او را و هم جان آزرده و مجروح خودمان را. خالق ماندگارترین شخصیتها و فیلمها و سکانسها و لحظاتمان. آفرینشگر بهترین فیلم کمدی سینمای ما (اجاره نشینها) بهترین فیلم فلسفی سینمای ما (هامون) دوتا از بهترین فیلمهای اجتماعی ما (لیلا و سنتوری) یکی از بهترین شاعرانههای سینمای ما (درخت گلابی) یکی از بهترین عارفانههای سینمای ما (پری) یکی از بهترین اقتباسهای سینمای ما (سارا) سرخوشترین فیلم سینمای ما (مهمان مامان) اثرگذارترین فیلم سینمای ما (دایره مینا) و شاید بهترین و موجسازترین فیلم تاریخ سینمای ایران (گاو).
اگر کیارستمی برای ما از چرایی زیستن میگفت، مهرجویی از چگونه زیستن. اگر عباس سینمای ایران دلیل و حدوث عشق را مینمایاند، داریوش سینمای ما از کیفیت و وضعیت عاشقی میگفت. از روابط و آدمها، از شرایط و موقعیتها، از سرخوشی و ناخوشی، از روزمرگی و عادیبودگی، از دل جامعه و کف اجتماع، از خیال و رویا، از ظهور و حضور، از جوهره و ماهیت، از حقیقت و واقعیت، از دانشورزی و خودآگاهی و ادراک و حکمت. از فلسفه. او در جست و جوی معنا، همه جا را میگشت و ما را میگرداند. چه در قاب تصاویر و شاهکارهای سینماییاش، چه در خطوط کتابها و ترجمهها و رمانهای ستودنیاش.
نمیخواهم سینمای مهرجویی را واکاوی کنم که این مجال نیست، اما وجه مشترک پررنگ او و کیارستمی، مظلومیت و انزوای تاریخی هنرمند ایرانی در سرزمین مادریاش است. مرد جریانساز و پیشروی سینمای اندیشه، سینمای روشنفکر، سینمای دغدغهمند، سینمای پاک و سینمای اعتراض، از زخم چاقوی قاتلان جان داد پیش از آن نیز از بیتوجهی مدیران و برخی اهالی فرهنگ و هنر و برخی منفعتطلبان ناآگاه رنج کشید.
*فعال سینما و رسانه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- پایان تصویربرداری در تورنتو؛ تدوین «شریفه» به «خرقهپوش» رسید
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





