سینماسینما، وحید ضرابی نسب*
در این بیست و اند سالی که در عرصهی رسانه و سینما فعالیت دارم -کج دار و مریز- شاهد بودهام رخت بربستن اعاظم و اکابر فرهنگ و هنر این مرزوبوم را که فقدان سنگین هرکدامشان، چراغی تابناک از خانهی پدری خاموش کرده و تَرَکی عمیق بر جان سرزمین مادری نشانده است. اما از آنجا که مرگ را اساسا یک شوخی بزرگ بیمزه و یک کمدی هزل رقتانگیز میدانم، عهد بستهام در مراسم تشییع و تعزیتی حاضر نشوم. و البته که به غایت معتقدم این دورهمیهای پر آه و ناله و اشک؛ نه برای آن خدایگان فَرّ و فرهنگِ از دسترفته اثری دارد و نه بر ما بداقبالان جایمانده تاثیری.
اما برای دو والامرد دانشمند، نتوانستم صرفا از قاب رسانه، پیگیر باشم و عهدم را شکستم. دو سینماگر رفیع، که اتفاقا هر دو “تصویر” را برای فلسفیدن برگزیده بودند و هنر هفتم، گریزراهشان بود برای آفرینش معنا در دل بیمعنایی، خلق زیبایی در اوج نازیباها و تمرین اندیشیدن و داناییّت در روزگاران جهل و خرافه.
اولیاش کیارستمی بزرگ بود که جهان اندیشه و منظومهی تفکرش، نگاه من و خیلیها را به زیستن تغییر داد و سحر گفتار و جادوی نوشتار و افسون تصاویرش، جهانبینی ما شد نسبت به زندگی و مرگ و عشق و تنهایی و تاریخ. هنوز هم با اختلاف، عباس سینمای ایران را جهانیترین کارگردان تاریخ این منطقهی جغرافیایی میدانم، نه از بُعد بینالمللی و شناخت خارج مرز، که از جنبهی نگاه خارق العادهاش به گیتی و کائنات و آدمها و هر چیز ذیحیات و نازندهای که در آن است.
و دومی هم داریوش عزیز بود. که چند روزیست بدرقهاش کردهایم به اشک و زخم. در تابوت گذاشتیمش به حزن و یاس و کفنپیچش کردیم به داغ و شرم. خاک کردیم هم بدن شرحه شرحهی او را و هم جان آزرده و مجروح خودمان را. خالق ماندگارترین شخصیتها و فیلمها و سکانسها و لحظاتمان. آفرینشگر بهترین فیلم کمدی سینمای ما (اجاره نشینها) بهترین فیلم فلسفی سینمای ما (هامون) دوتا از بهترین فیلمهای اجتماعی ما (لیلا و سنتوری) یکی از بهترین شاعرانههای سینمای ما (درخت گلابی) یکی از بهترین عارفانههای سینمای ما (پری) یکی از بهترین اقتباسهای سینمای ما (سارا) سرخوشترین فیلم سینمای ما (مهمان مامان) اثرگذارترین فیلم سینمای ما (دایره مینا) و شاید بهترین و موجسازترین فیلم تاریخ سینمای ایران (گاو).
اگر کیارستمی برای ما از چرایی زیستن میگفت، مهرجویی از چگونه زیستن. اگر عباس سینمای ایران دلیل و حدوث عشق را مینمایاند، داریوش سینمای ما از کیفیت و وضعیت عاشقی میگفت. از روابط و آدمها، از شرایط و موقعیتها، از سرخوشی و ناخوشی، از روزمرگی و عادیبودگی، از دل جامعه و کف اجتماع، از خیال و رویا، از ظهور و حضور، از جوهره و ماهیت، از حقیقت و واقعیت، از دانشورزی و خودآگاهی و ادراک و حکمت. از فلسفه. او در جست و جوی معنا، همه جا را میگشت و ما را میگرداند. چه در قاب تصاویر و شاهکارهای سینماییاش، چه در خطوط کتابها و ترجمهها و رمانهای ستودنیاش.
نمیخواهم سینمای مهرجویی را واکاوی کنم که این مجال نیست، اما وجه مشترک پررنگ او و کیارستمی، مظلومیت و انزوای تاریخی هنرمند ایرانی در سرزمین مادریاش است. مرد جریانساز و پیشروی سینمای اندیشه، سینمای روشنفکر، سینمای دغدغهمند، سینمای پاک و سینمای اعتراض، از زخم چاقوی قاتلان جان داد پیش از آن نیز از بیتوجهی مدیران و برخی اهالی فرهنگ و هنر و برخی منفعتطلبان ناآگاه رنج کشید.
*فعال سینما و رسانه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- پایان تصویربرداری در تورنتو؛ تدوین «شریفه» به «خرقهپوش» رسید
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





