عسل عباسیان – زمزمه تحریم چند فیلم سینمایی نظیر «ابد و یک روز»، «مالاریا» و… در اکران نوروز ۹۵، بحث داغ این روزهای سینمای ایران است. تحریم برخی از فیلمهای سینمایی، توسط حوزه هنری و نهایتا نمایشدادهنشدنشان در سالنهای زیرمجموعهاش، تبدیل به بحرانی شده که چندسالی است گریبان سینمای ایران را گرفته و صدمات جبرانناپذیری به پیکره آن وارد کرده است.
علیرضا داودنژاد، سینماگری که علاوه بر کارگردانی، تهیهکنندگی هم میکند و مستقیما با حسابوکتاب و اعداد و ارقام در سینما سروکار دارد، درباره اثر تخریبی این دست اقدامات میگوید: «سینما در ایران مشکلات زیادی دارد. یکی از مشکلاتش رابطهاش با نهادهای پیرامونی است، مثل رابطهاش با تلویزیون، با شهرداری، با حوزه هنری و… این مشکلات، باید هرچهزودتر در محکمههای قانونی رسیدگی و حل شود وگرنه سینمای ایران پا نمیگیرد و کمر راست نمیکند. اما در رابطه با تحریم حوزه هنری باید گفت اگر حوزه هنری هم مثل امامخمینی(ره) فکر میکند «بدترین فیلم ایرانی حتی از بهترین فیلم خارجی بهتر است»، پس باید مسائلش را با سینمای ایران حل کند».
اما در شرایطی که برخی از سینماگران ایده تحریم متقابل حوزه توسط سینماگران را مطرح کردهاند، داودنژاد به تبعیت از رویدادهای اخیر عرصه دیپلماسی در ایران، ایده مذاکره را برای رفع تحریم، ارجح بر مقابلهبهمثل میداند و معتقد است: «با تحریم فیلمهایی توسط حوزه، تولید آن فیلمها متوقف نمیشود. اگر سینماگران هم حوزه را تحریم کنند و نخواهند به آن فیلمی برای نمایش بدهند، اینبار حوزه میتواند بگوید: «بدترین فیلم خارجی از بهترین فیلم ایرانی بهتر است» و فیلمهای خارجی بیاورد و نمایش دهد و ضربهای متقابل بر پیکره سینما وارد شود. در نتیجه نه تحریمکردن حوزه توسط سینما و نه تحریم سینما توسط حوزه، هیچ مشکلی را حل نمیکند! تحریم هیچیک از طرفین، بهنفع سینما نیست، درحالیکه این دست تحریمها میتواند در بازیهای سیاسی منفعت داشته باشد. تحریم از جانب هیچیک از این دو سو سودی برای سینما ندارد ولی برای گرایشهای جناحی ممکن است سود داشته باشد».
در روزگاری که گفتوگو، بهجای تحریم، ایدهای است که چهرهای دیگر از ایران و مناسبات بینالمللیاش در سال اخیر نشان داده، طبق گفتار داوودنژاد، تبعیت از این الگو برای حل چالشهای فرهنگی از جمله رابطه حوزه هنری و سینما، میتواند کلیدی باشد که یکی از قفلهای کنونی عرصه سینما را میگشاید.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علی پاکزاد آزاد شد
- علی پاکزاد با خانواده خود تماس گرفت/ خبرنگار شرق بازداشت شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- فیلم اکراننشده رضا داودنژاد به سینما میآید
- چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمیکنید؟/ یادداشت علیرضا داودنژاد
- داودنژاد خطاب به وزیر ارشاد: علاج ابتذال، اعتلای سلیقه است
- سینماسینما/ علیرضا داودنژاد خطاب به وزیر پیشنهادی ارشاد: نگرانم به دنبال تبدیل کردن ارشاد به نسخه المثنای تلویزیون باشید
- سینماسینما / حذف یادداشت علیرضا داودنژاد درباره شهید فخریزاده توسط اینستاگرام
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه اعضای تحریریه سینماسینما (۲)
- علیرضا داودنژاد: راهاندازی «وی او دی ملّی» تبدیل تهدیدی بزرگ به فرصتی کارساز است
- انصراف موقت علیرضا داودنژاد از اکران «مصائب شیرین ۲»
- علیرضا داودنژاد: اگر فیلمی بنگاه شادمانی و مملو از ستاره باشد با یک انگشت،کار پخش فیلم انجام میشود
- داودنژاد با «مصائب شیرین ۲» به جشنواره جهانی فجر رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





