حسن لطفی در اعتماد نوشت :فرش قرمز محصول تفکر ایرانی نیست. در این شکی ندارم! همان طور که شک ندارم سینما هم اختراع ما نیست. مبل، صندلی، کت، شلوار، اتومبیل، پیتزا، سوسیس و خیلی چیزهای دیگر هم از جای دیگری وارد ایران شده است. با خودش هم آداب و تشریفات خاصی آورده است. بد هم نیست! زندگی را قابل تحمل تر کرده است. نمی توانیم مثل آقایی مدعی باشیم مدرنیته و دستاوردهایش بد است و برای بیان این ادعا از همه دستاوردهایش استفاده و از سنت دفاع کنیم. (مثل گادفری رجیو که چند سال قبل با هواپیما مسافت زیادی را در زمان اندک طی کرد و به جشنواره فیلم فجر آمد تا بعد از پخش فیلم زندگی بدون توازن در سینمایی که محصول مدرنیته بود پشت میکروفن برود و به دستاوردهای دوره جدید بتازد) یا همانند آقایی (گمانم مهندس حجت) باشیم که در اواسط دهه شصت در جشنواره سینمای جوان، به ماهیت غربی سینما تاخت. معتقد بود سه پایه به ما ایرانی ها نگاه از بالا به پایین دارد، می گفت ما ایرانی ها روی زمین می نشینیم و همین باعث این اتفاق می شود. ادعا می کرد دوربین به عنوان چشم سوم نامحرم است و وقتی وارد حریم ما می شود… بگذریم ترسم این است که گذر سال ها به نقل نادرست آن گفته ها برساندم! البته در اینکه برایش سینما دستاورد غرب بود و باید پی ایرانی کردنش می بودیم شکی ندارم. تفکری که سال هاست دنبال می شود. شده یا نشده را درست نمی دانم. فقط خوب می دانم فرهنگ ها روی هم اثر می گذارند. همان طور که فرش دستباف ایرانی وارد کشورهای دیگر می شود فرش قرمز کشورهای دیگر هم وارد ایران می شود. با زور هم نمی توانیم جلوی این رفت و برگشت را بگیریم. یک بده بستان طبیعی است. آن که قدرتمندتر باشد تاثیر بیشتری می گذارد. (منظورم قدرت نظامی و فیزیکی نیست، چراکه خودتان در تاریخ زورمندان زیادی را سراغ دارید که نتوانستند با زور جایی در فرهنگ و تمدن پیدا کنند و باورهای خودشان را به دیگران بقبولانند و ماندگار کنند). برای همین بهتر است به جای سیاسی کاری و برخورد سیاسی با فرهنگ تن به اجرای برنامه های نو و تازه ای بدهیم که قدرت داشته باشد دیگران را مجاب کند. شرط اول چنین اتفاقی احترام به دیگران است. گمانم غرب ستیزی به شکل رجزخوانی راه حلش نباشد. پاسخگویی، نگاه مهربان، خود را مدار دنیا ندانستن و… راه حل بهتری است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرش قرمز اسکار امسال، قرمز نیست!
- «نگران نباشید فرش قرمز ایرانی است»/بازخوانی یادداشت حجتالله ایوبی در سال ۹۴
- سوءبرداشت از فرش قرمزی که پهن شد
- اولین نمایش جهانی فیلم جدید جیمز باند / گزارش تصویری
- مهمترین تغییر جشنواره ۳۴/ اتفاقات ویژه نخستین سال برگزاری کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر
- کاریکاتور / حاتمیکیا روی فرش قرمز نرفت
- فرش قرمز در جشنواره امسال فیلم فجر تعریف دیگری دارد/ راه رفتن روی فرشی از اسکناس
- واکنش ایوبی به “فرش قرمز”
- فمینیستها جشنواره لندن را به آشوب کشیدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





