سینماسینما: سبا حیدرخانی گزارشی درباره شانزدهمین انتخابات هیات مدیره خانه سینما نوشته که در روزنامه هم میهن منتشر شده است. این گزارش را میخوانید:
روزهایی پر التهاب برای خانهای که «حاشیه» همدم همیشگیاش بوده است؛ از روزهای سیاه ریاست جمهوری محمود احمدینژاد و حضور جواد شمقدری برکرسی ریاست سازمان سینمایی تا دولت سیزدهم که دولت قصد کرده تا استقلال «خانه سینما» را از بین ببرد. اما این نهاد صنفی با تصمیماتی که در هفتههای اخیر گرفته، نشان داده که قرار نیست به این آسانی کوتاه بیاید.
انتخاباتی پر حاشیه
انتخابات پرحاشیه شانزدهمین دوره هیات مدیرهی خانه سینما سرانجام روز نهم شهریور با برپایی مجمع عمومی برگزار شد؛ پس از یک دوره تعویق و با اما و اگرهای فراوان. نقطه عطف این حاشیهها به لغو مجمع عمومی و انتخابات در تاریخ قبلی، براساس درخواستی از وزارت ارشاد برمیگردد. قصه از این قرار است که ابتدا قرار بود مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره خانه سینما روز دوم مرداد برگزار شود. اما تنها چند ساعت مانده به شروع مجمع، نامهای از وزارت ارشاد به خانه سینما ارسال شد که در آن تاکید شده بود نامزدهای هیأت مدیره باید توسط این وزارتخانه تایید صلاحیت شوند.
بنابراین با وجود آنکه تاریخ انتخابات از مدتها قبل تعیین و اعلام رسمی شده بود و حتی گفته میشد که رییس سازمان سینمایی در نامهای، نمایندهی سازمان را برای نظارت بر انتخابات به خانه سینما معرفی کرده است، این برنامهریزی لغو و به زمانی دیگر موکول شد.
پس از این ماجرا، هیات مدیره اسامی نامزدهای صنوف را به وزارت ارشاد برای احراز صلاحیت ارسال کرد که در بین آنها فرهاد توحیدی تایید نشد. اگرچه این موضوع هیچ وقت به صورت کتبی و رسمی اعلام نشد، اما نتیجهاش انصراف توحیدی از نامزدی در انتخابات بود؛ همانگونه که پیشتر مجید برزگر هم مجبور به انصراف شده بود.
اما به جز ماجرای تایید صلاحیتها، آنچه اوضاع خانه سینما را به صدر اخبار روزهای اخیر رساند، استعفای ناگهانی مدیرعامل خانه سینما بود که در پنجم شهریور و چند روز مانده به برگزاری انتخابات رسانهای شد.
کارشکنی اقلیت، دوگانگی و استعفا
روز چهارشنبه دوم شهریور منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما از این سمت استعفا داد. استعفایی که خیلی زود پذیرفته و البته با استعفای رئیس هیات مدیره خانه نیز همراه شد. محمدعلی نجفی، رئیس هیات مدیره خانه سینما که پیش از آن در واکنش به استعفای منوچهر شاهسواری گفته بود: «این استعفا فعلاً قبول نمیشود؛ مگر اینکه من خودم نیز به این نتیجه برسم که مصلحت بر این است که من هم در هیئت مدیره نباشم.» روز جمعه چهارم شهریور به دلیل «دوگانگی و تشتّت مستمر در تصمیمگیریهای هیئت مدیره و همچنین شائبه دخالتهای فراقانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»از سمتش استعفا کرد. نجفی در متن استعفای خود تاکید کرده بود که نمیتواند با کارشکنی اقلیت جریانهای متأثر از دخالتهای خارج از صنف و مخالف موجودیت فراگیر خانه سینما همراهی کند. او در ادامه نوشت که برخی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما تمایلی به برگزاری انتخابات ندارند؛ انتخابات و مجمعی عمومی که پیشبینی میشد برگزاریاش با ابهام فراوانی روبهروست، در نهایت روز ۹ شهریور برگزار شد و نتیجه آن پیام روشنی برای دولت داشت.
در اولین جلسه هیئت مدیره خانه سینما که در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد، اعضای هیئت مدیره پس از بحث و گفتگو درباره اولویتها، نیازها و برنامههای پیشبینی شده، به اتفاق آرا محمدمهدی عسگرپور را به عنوان رئیس هیات مدیره دوره شانزدهم خانه سینما انتخاب کردند.
بر اساس اعلام سخنگوی هیات مدیره خانه سینما، طی این جلسه علی لقمانی به عنوان نایب رییس، رسول صدرعاملی به عنوان سخنگو و مسعود امینی تیرانی به عنوان دبیر هیات مدیره برگزیده شدند. هیات مدیره متشکل از علی لقمانی، رسول صدرعاملی، محمد مهدی عسگرپور و مسعود امیری تیرانی، علی دهکردی، حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی به عنوان اعضای اصلی و جابر قاسمعلی و امیرحسین اثباتی به عنوان اعضای علی البدل هستند.
پیام روشن خانه سینما برای وزارت ارشاد
پس از انتخابات، تحرکاتی برای زیر سوال بردن آن از سوی جریان مخالف خانه سینما شکل گرفت که همچنان نیز تداوم دارد. این تحرکات با محوریت محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد و همچنین رئیس یکی از صنوف تهیهکنندگان همچنان تداوم دارد. تحرکاتی شبیه آنچه که پیش از این و در دولت محمود احمدینژاد منتهی به تعطیلی خانه سینما شده بود.
محمدحسین نیرومند در روزهای اخیر در یادداشتی به ابطال مصوبه هیات وزیران درباره تشکیل نهادهای صنفی فرهنگی زیر نظر وزارت کار توسط دیوان عدالت اداری، اشاره و تاکید کرده بود که «خانه سینما باید تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد بازگردد تا معافیتهای مالیاتی و کمکها به این نهاد صنفی امکان تداوم پیدا کند.»؛ موضعگیریهایی مشابه دوره ریاست شمقدری بر سازمان سینمایی و این بار با هدف از بین بردن استقلال خانه سینما.
مناقشاتی که سابقه تاریخی دارد اما این بار ابعاد تازهتری یافته و خانه سینما را به آوردگاهی برای این نبرد سینمایی-سیاسی تبدیل کرده است. بسیاری، حضور محمدمهدی عسگرپور را در سمت ریاست هیات مدیره خانه سینما، که قبلا مدیرعامل آن هم بوده پیام روشن این صنف در برابر ماجراجوییهای رییس سازمان سینمایی و مجموعه وزارت ارشاد دانستهاند. کسی که با حضوری فعال در جریانهای سیاسی دولت احمدینژاد و تعطیلی خانه سینما، نشان داده قرار نیست از مواضع صنفی خود کوتاه بیاید. اما آیا این بار کشتی پرتلاطم خانه سینما بدون تلفات، به ساحل آرامش میرسد؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





