سینماسینما، نگار اسکندرفر:
سلام آقای کیارستمی عزیز
آن درخت ۴۰، ۵۰ ساله روبهروی ساختمان قدیمی باغ را خاطرتان هست؟ دو سال پیش که باغبان به دلیل کهولت و پوسیدگی درخت را از خاک درآورد، گفتید حیف شد. گفتم سال آینده بهجایش درخت دیگری با دست شما خواهیم کاشت. پارسال فصل درختکاری شما به بیمارستان رفتید. بنا بود که چهار، پنج روز بعد مرخص شوید. قرار گذاشتیم که در باغ ساکن شوید برای استراحت بعد از بیمارستان. گفتید برادرم بهرام از کانادا به ایران میآید. چندروزی به دیدار فامیلی خواهد گذشت، بعد از آن خواهم آمد. آن چند روز کذایی چند ماه به درازا کشید و شما نیامدید. ما ماندیم و انتظاری تلخ و دلهره و اضطرابی حاصل از ناز طبیبان… و بهار از راه رسید.
درختان باغ به امید بازگشت شما شکوفه دادند. من از طراوت بهار گذشته همان چند شاخه گیلاس نصیبم شد که برایتان آوردم و عکسی از درختان پرشکوفه که برای بهمن عزیز فرستادم و نوشتم: شکوفههای باغ گیلاس زردبند در انتظار…
جواب داد: «عباسآقا میگه تا گیلاسها رنگ ننداختن میام انشاءالله». ما و درختان همچنان منتظر ماندیم و گیلاسها در حسرت حضور شما با شرم رنگ انداختند. آخرین تکدانههای گیلاسهای باغ را در سبدی برایتان آوردم، اما فرصت نشد که بپرسم آیا از آن گیلاس خوردید؟
بهار تمام شد و اوایل تابستان شما سفر طولانی خود را آغاز کردید.
ما همه میدانستیم که درختان نامتان را میدانند. در لحظههای دلتنگی سراغتان را از آب و باد و درخت گرفتیم. پاییز که رسید، از باد و باران قصههای شما را شنیدیم و پرواز کلاغها بر فراز کوههای سفید پوشیده از برف زمستانی، هزار تصویر از شما را به ذهنمان کشاند.
«زردبند» همیشه شما را بهخاطر خواهد داشت. شاگردان شما به یاد «کارگاههای فیلمسازی»، دیروز اینجا جمع شدند تا به یاد چهارشنبههایی که میآمدند تا با شما جهان را معنا کنند، به نام شما و بهجای آن درخت گیلاس، نهال گیلاس تازهای بکارند. آنها «زردبند» را مکانی به یاد شما میشناسند.
شما هرگز از یادها نخواهید رفت. من، شاگردان شما، دوستان شما و هزارانهزار نفر در سراسر جهان به خود میبالیم که زندگیمان در عصر «کیارستمی» گذشت و باور دارم که نسلهای بعد از ما نیز شما را به یاد خواهند آورد. این نهال گیلاس را میکاریم که «طعم گیلاس» آن، همچنان خاطرهای باشد از شما که هرگز فراموش نخواهید شد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» در راه سنگاپور
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- هستی محمایی برترین بازیگر فستیوال فیلم زنان اسوان شد
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





