صبح امروز دوشنبه ۱۲ مهرماه نشست خبری هیات مدیره خانه سینما در محل خانه سینما برگزار و در این نشست درباره بسیاری از مسایل سینمای کشور صحبت شد.
به گزارش سینماسینما، در ابتدای این نشست، ابراهیم مختاری با اشاره به گرامیداشت فعالیت های رضا میرکریمی مدیرعامل سابق خانه سینما و کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، گفت: در این دوره از جشن ۶ هزار نفر مراسم را تماشا کردند که این نشان دهنده استقبال بالای مردم از این جشن است. همچنین آیین نامه جشن خانه سینما با تغییراتی همراه شده است که احتمال لابی در آرا را کم می کند.
این عضو هیات مدیره خانه سینما اضافه کرد: امسال در تلاش هستیم تا آیین نامه جشن شکل تازه ای به خود بگیرد و هیات رئیسه ای برای جشن خانه سینما تشکیل شده است که اعضای آن شامل تشکل هایی که از جشن تندیس میگیرند، است. علاوه بر آن دبیرخانه دائمی جشن نیز تشکیل شده است و فعالیت های خود را آغاز می کند.
وی با اشاره به وضعیت بیمه هنرمندان گفت: تعداد متقاضیان بیمه در سال جاری افزایش پیدا کرده و روند بیمه شدن آنها از طریق توافقنامه ای که میان صندوق اعتباری هنر و خانه سینما منعقد شده در حال انجام است. همچنین بیمه تکمیلی هنرمندان نیز در حال انجام است.
مختاری با اشاره به فعالیت های صندوق اعتباری هنر تاکید کرد: علاوه بر مساله بیمه، بسیاری از هنرمندان متقاضی وام هستند که صندوق اعتباری هنر پاسخگوی این افراد است. البته در کنار آن، خانه سینما با تشکیل کمیسیونی تقاضاها را مورد بررسی قرار می دهد و با همکاری صندوق اعتباری هنر به آن پاسخ می دهد.
وی با اشاره به بودجه خانه سینما توضیح داد: در این دوره بودجه بخش ستادی و همچنین بودجه جشن خانه سینما کاهش و در کنار آن بودجه بخش رفاهی افزایش پیدا کرده است که این نشان دهنده گرایش مدیریت به مساله رفاه اعضا است.
مختاری گفت: یکی دیگر از فعالیت هایی که به تازگی انجام شده است، تصویب باشگاه کارورزان در خانه سینما است که افراد را با توجه به گرایش هنری که دارند، ساماندهی می کند. این باشگاه می تواند پل ارتباطی بین نورسیده ها و حرفه ای های سینما باشد. آیین نامه این تشکل نیز به زودی تدوین و به اطلاع می رسد.
توضیح درباره بازسازی ساختمان خانه سینما
در ادامه این نشست، شادمهر راستین با اشاره به بازسازی ساختمان خانه سینما با همکاری ناصر عنصری گفت: سازه این ساختمان برای ۷۰ سال پیش است و با توجه به قدمت تاریخی که داشت، تصمیم گرفتیم خانه سینما صاحب ساختمانی شود که در شان سینمای ایران باشد به همین دلیل طراحی و اجرای آن را آقای شاه ابراهیمی بر عهده گرفت.
وی افزود: ما نگران طبقه دوم این ساختمان بودیم به همین دلیل در قسمت طبقه دوم هم بازسازی هایی صورت گرفت. البته ما در تلاش هستیم که این ساختمان را به عنوان میراث ملی ثبت کنیم. به همین منظور شورای شهر و وزارت ارشاد بودجه ای را تامین کرد که ما سعی میکنیم بودجه های دیگری نیز اضافه کنیم.
سیاست ما کاهش تنشها برای امنیت سرمایهگذاری در سینما است
در ادامه نشست ابراهیم مختاری با اشاره به اساسنامه خانه سینما گفت: سیاست اساسی خانه سینما بعد از دوره تنش، ایجاد نوعی ثبات در جهت تامین امنیت برای فعالیت در سینمای ایران است. گاهی میبینیم به اشخاص و نهادهای سینمایی حمله می شود که ما این موضوع را مخل می دانیم چون امنیت را متزلزل می کند و این تزلزل باعث فرار سرمایه می شود و به دنبال آن تولید فیلم ها در بخش خصوصی کم میشود و به دنبال آن دولت پا به این عرصه می گذارد که با خود رانت هم به همراه می آورد. کوشش ما در جهت تامین این امنیت است به همین دلیل سعی می کنیم موضوعاتی را که باعث تنش می شود کم کنیم.
وی افزود: آمار فروش فیلمها در سال های ۹۴ و ۹۵ نسبت به سال ۹۲ و ۹۳ صددرصد افزایش داشته است که حضور جوانان در این عرصه یکی از عوامل افزایش فروش است.
پروانه ساخت و نمایش باید برای همه نهادها محترم باشد
مختاری درباره مساله صدور پروانه نمایش و ساخت و ایستادگی دولت پای مجوزهایش نیز گفت: ۲ موضوع دیگر یعنی تزلزل در سندیت پروانه نمایش و پروانه ساخت می تواند آرامش موجود در سینما را متزلزل کند. گاهی با وجود آنکه پروانه ساخت یک فیلم صادر می شود، برخی به آن اعتنا نمی کنند. در این هنگام وقتی صاحبان فیلم برای تامین بودجه فیلم هایشان به مراجع و نهادها مراجعه می کنند آنها می گویند ما ابتدا باید سناریو را بخوانیم. این در حالی است که پروانه ساخت آن فیلم ها از پیشتر تایید شده است. این نشان می دهد که پروانه ساخت ضمانت ندارد. گاهی هم با وجود آنکه پروانه نمایش فیلم ها صادر شده است، این امر از سوی صادرکنندگان زیر پا گذاشته می شود و نهادهای دیگر اجازه نمایش فیلم را در سالن های خود نمی دهند. گویی مدیریت طایفه ای بر سینما حاکم شده است. این موضوع باید از بین برود زیرا ما حاکمیت ملی در سینما داریم. باید وجاهت پروانه ساخت و پروانه نمایش از طریق نهادهای دیگر پذیرفته و اجرا شود.
وی افزود: ماموریت عمومی مجمع خانه سینما، ثبت تشکل ها در خانه سینما بود، هیئت مدیره با استفاده از تجربه پیشین اساسنامه های خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونه ای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد، که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.
این عضو هیات مدیر خانه سینما تاکید کرد: ماموریت عمومی مجمع خانه سینما ثبت تشکل ها بود که هیات مدیره با استفاده از تجربه پیشین از اساسنامه های خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونه ای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.
مختاری در ادامه این نشست درباره حمایت خانه سینما از سینماگران برای مشکلاتی که در زمینه اکران فیلمهای آنها رخ می دهد، توضیح داد: زمانی که اتفاقی برای فیلمی رخ می دهد پیش از هر چیز شاکی خصوصی باید اقدام کند بعد از آن صنف مربوطه وارد عمل می شود و سپس خانه سینما در مورد مشکل مورد نظر اقدام می کند. البته در این میان گاهی مدیریت خانه سینما اقداماتی انجام می دهد که نمی خواهد بازتاب مطبوعاتی داشته باشد؛ چراکه ممکن است این بازتاب به نفع جریان ایجاد شده نباشد.
صدور کارت صنفی در سینما
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به صدور کارت صنفی برای اعضای خانه سینما توضیح داد: کارت صنفی با کارت اعضای خانه سینما کاملا متفاوت است و صدور آن نیازمند شرایط خاصی است. دریافت کارت صنفی به نسبت صدور کارت عضویت بسیار سخت است و فرد باید بر اساس شرایطی که در هر صنف توصیف شده است این کارت را دریافت کند.
محمدرضا مویینی نیز در ادامه با اشاره به فعالیت های صندوق اعتباری هنر بیان کرد: در دولت قبلی رییس صندوق اعتباری هنر اعلام کرد کسانی که حرفه ای سینما هستند می توانند از طریق ارشاد به این صندوق معرفی شوند تا خدمات لازم را دریافت کنند. بخشی از سینماگران حرفه ای در آن دوره از سوی وزارت ارشاد به این صندوق معرفی شده اند که همچنان خدماتی را دریافت می کنند.
وی با اشاره به مطالبی که در برخی از نشریات علیه سینماگران منتشر می شود، توضیح داد: گاهی مطالبی در برخی از نشریات منتشر می شود که این نشریات آداب روزنامه نگاری را رعایت نمی کنند، اما آنها باید بدانند که خانه سینما از اعضای خود دفاع می کند و این نحوه دفاع در هر ماجرایی متفاوت است. این را باید بدانیم که صدور بیانیه نمی تواند یک راهکار اصلی باشد.
واکنشها در حد بیانیه صادر کردن نمیماند
مویینی ادامه داد: در همین راستا و در زمینه صدور پروانه نمایش فیلم و بعد از آن اشکال در اکران نیز خانه سینما همین برخورد را می کند. در این رابطه پیش از هر چیز صاحب اثر یا مالک حقوقی اثر باید اقدام قانونی انجام دهد. اگر خانه سینما در این زمینه با تاخیر ورود می کند به این دلیل است که شاید صاحب اثر در حال رایزنی برای حل مشکل است. در صورتی که صاحب اثر به جواب قانعکنندهای نرسد، می تواند به صنف خود اعلام کند و صنف پیگیری قانونی انجام دهد و بعد از آن خانه سینما به این امر ورود پیدا می کند. در چنین شرایطی دیگر نیازی نیست که هر لحظه بیانیه ای صادر کنیم. خانه سینما بسیاری از فعالیت ها و اقدامات خود را بدون اطلاع رسانی مطبوعاتی انجام می دهد.
ابراهیم مختاری رییس هیات مدیره خانه سینما نیز تاکید کرد: برای حل مشکلاتی از این دست ما نیازمند حل مساله حق مولف در سینمای ایران هستیم البته در این مورد صحبتهای بسیاری شده است، اما هیچ گاه نسبت به احقاق آن کاری صورت نگرفته است. هیات مدیره خانه سینما در دوره فعلی تشکلی را از صاحبان رایت که شامل فیلمنامه نویس، آهنگساز و کانون کارگردانان است تشکیل داده تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم.
وی ادامه داد: هیات مدیره خانه سینما در حد بضاعت خود مقدمات ایجاد این تشکل را فراهم کرد و حال نوبت اعضای تشکل است تا مسائل مورد نظر برای حق مولف را تدوین کند تا این مشکل هر چه سریعتر برطرف شود.
آتیلا پسیانی سخنگوی خانه سینما نیز بیان کرد: هیات مدیره قبلی به دلیل شرایطی که خانه سینما درگیر آن بود، واکنش گرا بود و توانست حملاتی که به خانه سینما می شود به خوبی رد کند و ما اگر امروز اینجا هستیم به مدد تلاش ها و حمایت های آنها است، اما هیات مدیره جدید مسائل صنفی را جزو اولویت های خود در نظر گرفته است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟