قاضی یک دادگاه آمریکا دیروز سهشنبه درخواست رومن پولانسکی برای اعاده مجدد حق حضور او در آکادمی اسکار را رد کرد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، دادگاهی که رومن پولانسکی به آن به خاطر اخراجش از آکادمی اسکار شکایت برده بود، از آکادمی حمایت کرد و گفت حق داشت او را سال ۲۰۱۸ اخراج کند.
پولانسکی در آوریل (فروردین) ۲۰۱۹ از آکادمی شکایت و طرح کرد بدون هیچ اخطار و بدون طی شدن روند منصفانه بیرون شده است. این در حالی است که پولانسکی از سال ۱۹۷۸ از آمریکا فراری است و تلاش برای استرداد وی ناموفق بوده است.
طبق رای قاضی این پرونده، آکادمی میتوانست به او اخطار دهد، اما در نهایت به وی امکان برگزاری یک دادرسی عادلانه را داده است.
مری استرابل که یک قاضی زن است در رای خود تاکید کرد هیات مدیره اسکار حق اخراج وی را داشت و در حالی که میتوانست به ادعاهای وی درباره فراری بودنش گوش دهد، اما در هر حال این عمل هیات مدیره خودسرانه وسوءاستفاده از اختیاراتش نبوده است.
وکیل پولانسکی گفت وی احتمالاً درخواست تجدید نظر نخواهد داد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا عضویت در آکادمی برای پولانسکی مهم است؛ گفت: مهم نیست اما این مساله که بدون طی روند معمول از آکادمی اخراج شده برایش ناخوشایند بود.
جلسه دادرسی دادگاه عالی لسآنجلس از راه دور برگزار شد و وکلای آکادمی از طریق ویدیو کنفرانس در آن شرکت کردند، اما وکیل پولانسکی با ماسک در دادگاه حضور یافت.
وکیل پولانسکی در طی سالها درخواست کرده موکلش به صورت غیابی محاکمه شود، اما دادگاه این درخواست را رد کرده و گفته است وی باید به آمریکا برگردد تا بتواند محاکمه شود.
این وکیل ماجرای این کارگردان نامدار را با وضعیت دریفوس افسری که بیگناه بود ولی دولت فرانسه به دلیل بروکراسی نمیتوانست اشتباه خودش را به گردن بگیرد، مقایسه کرد و گفت وضعیت پولانسکی مثل همین مورد تاریخی و شاید از آن جالبتر هم باشد.
فیلم جدید پولانسکی درباره وضعیت دریفوس ساخته شد که با اقبال هم روبهرو شد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





