فیلم «درس های فارسی» به دلیل عدم تطابق با قوانین شاخه بهترین فیلم بین المللی از رقابت در جوایز سینمایی اسکار ۲۰۲۱ کنار گذاشته شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، سینمای بلاروس امسال فیلم «درس های فارسی» به کارگردانی «وادیم پرلمان» را به عنوان نماینده خود در شاخه بهترین فیلم بین المللی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار در سال ۲۰۲۱ انتخاب کرده بود اما این فیلم به دلیل این که اکتریت عوامل دخیل در ساخت آن از کشور بلارووس نبودند، در نهایت واجد شرایط رقابت در این شاخه از جوایز اسکار شناخته نشد.
طبق قوانین آکادمی اسکار مربوط به بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی (بینالمللی)، چنانچه کشور ارسال کننده اثر به آکادمی، کنترل هنری کافی بر اثر نداشته باشد، فیلم به احتمال فراوان شرایط رقابت و نامزدی در این بخش را از دست خواهد داد. تا کنون چندین فیلم به این دلیل شانس رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی را از دست دادهاند که از آن جمله میتوان به فیلم «شهوت، احتیاط» (۲۰۰۷) نماینده سینمایی تایوان در هشتادمین دوره جوایز آکادمی اسکار اشاره کرد که به دلیل تایوانی نبودن عوامل اصلی فیلم و همچنین تعداد کم عوامل تایوانی دخیل در ساخت فیلم از سوی آکادمی اسکار مجوز رقابت در این شاخه را دریافت نکرد.
داستان فیلم درس های فارسی که اولین نمایش جهانی خود را در بخش نمایش های ویژه جشنواره فیلم برلین تجربه کرد در سال ۱۹۴۲ در دوران جنگ جهانی دوم میگذرد که یک بلژیکی به همراه شماری یهودی توسط نیروهای نازی بازداشت و به یکی از اردوگاه مرگ در آلمان منتقل میشود. او با تلاش فراوان میتواند نازیها را متقاعد کند که یهودی نیست، بلکه یک ایرانی است. این دورغ اگر چه او را نجات میدهد، اما مأموریتی غیرممکن را نیز برای او به همراه دارد و نازیها او را مامور آموزش زبان فارسی به یکی از افسران خود می کنند.
باید منتظر انتشار فهرست رسمی فیلم های واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم بین المللی (غیرانگلیسی زبان) اسکار ۲۰۲۱ از سوی آکادمی باشیم. سال گذشته، ۹۲ کشور در رقابت شاخه اسکار بین المللی حضور داشتند که در نهایت فیلم «اَنگل» ساخته «بونگ جون هو» از کره جنوبی موفق به کسب جایزه شد.
فهرست نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۱ روز ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) اعلام می شود و مراسم پایانی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ) برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ایران و ۲۳ تلاش ناکام برای اسکار
- نماینده سینمای آلمان در اسکار معرفی شد
- گفتوگو با وادیم پرلمان درباره «درسهای فارسی» / گزارشی در باب ابتذال شر
- امروز نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی میشوند/ هیجان برای «خورشید»
- وقتی فارسی شکر نیست
- خورشید مجید مجیدی در لیست ۱۵ تایی اسکار بهترین فیلم بین المللی
- تعداد فیلمها در فهرست اولیه بخش بینالملل اسکار ۲۰۲۱ افزایش یافت
- ورایتی ۱۰ شانس اول برای اسکار بهترین فیلم بینالمللی را معرفی کرد
- حذف نماینده کانادا از رقابت اسکار بهترین فیلم بین المللی
- نماینده چین در اسکار معرفی شد
- نماینده بلاروس در اسکار معرفی شد/ «درسهای فارسی» به اسکار رفت
- رقابت داغ مستندها در بخش بینالملل اسکار/ شانس دریافت ۲ جایزه
- نماینده هنگکنگ در اسکار معرفی شد
- هند نماینده خود در اسکار را معرفی کرد
- کشورهایی که فیلمهای مستند را برای رقابتهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی کردهاند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





