مسعود کلانتری و کیهان خسروانی دو مدیر لابراتوارهای قدیمی سینمای ایران دارفانی را وداع گفتند.
محسن شمس خبر درگذشت مسعود کلانتری و کیهان خسروانی دو مدیر لابراتوارهای سینمای ایران را تایید کرد.
کیهان خسروانی از مدیران با سابقه لابراتوار بدیع بهدلیل بیماری دارفانی را وداع گفت. استودیو بدیع قدیمیترین لابراتوار خصوصی ظهور و چاپ فیلمهای سینمایی در ایران بود.
این لابراتوار که نقش مهمی در سینمای ایران داشتهاست در اوایل سال ۱۳۹۳ به دلیل دیجیتالی شدن صنعت سینما تعطیل شد. کیهان خسروانی از اوایل دهه۶۰ مسیٔولیت فنی و مدیریت این مرکز را به عهده داشت.
خسروانی در مرحله اجرای طرح توسعه و تجهیز لابراتوار بدیع در دوره گذار فیلمسازی به عصر دیجیتال زحمات و دلسوزی بسیاری را متحمل شد. حتی پس از دوران توقف فعالیتهای لابراتوار بدیع نیز برای واگذاری، انتقال، نصب و راهاندازی تجهیزات فنی لابراتوار در فیلمخانه ملی ایران، بسیار مسئولانه، مشتاقانه و دلسوزانه عمل کرد.
مسعود کلانتری از بنیانگذاران استودیو (لابراتوار فیلمساز) در اثر ابتلا به بیماری کوید۱۹ در آمریکا دارفانی را وداع گفت.
از دههی ۱۳۶۰ با از رونقافتادن فیلمهای تبلیغاتی و افزایش محصولات سینمای ایران، «شرکت فیلمساز» به یکی از اصلیترین لابراتوارهای ظهور و چاپ فیلمهای سینمایی بدل شد و به نوسازی و گسترش تجهیزات فنی پرداخت و تا پایان کارش در کنار دیگر لابراتوار بخش خصوصی (لابراتوار بدیع) و دو لابراتوار فیلم بخش دولتی در وزارت ارشاد و صداو سیما لابراتواری معتبر و مکانی برای حضور همیشگی بسیاری از فیلمسازان تاریخ سینمای ایران بود.
فعالیت لابراتوارهای فیلم در سالهای بین ۹۱ تا ۹۲ در دوران رشد فیلمسازی دیجیتال با فراز و نشیبهایی مواجه شد. و در نهایت نیز این لابراتوار و دیگر لابراتوار بخش خصوصی مجبور به توقف فعالیتهای خود شدند.
فیلم «جدایی نادر از سیمین» از آخرین فیلمهایی بود که خدمات لابراتواری آن در این مرکز انجام شد. در این سالها مرحوم کلانتری در کنار بیژن جباری مسئولیت مدیریت لابراتوار فیلمساز را به عهده داشت.
با پیگیریهای انجام شده در سال های ۹۵ و ۹۶ و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی تجهیزات فنی و قدیمی این دو لابراتوار فیلم خریداری و با هدف بهرهبرداری و نگهداری به فیلم خانه ملی ایران منتقل شد.
محل لابراتوار فیلمساز نیز با هدف حفظ و نگهداری بخشی از خاطره جمعی اهالی سینمای ایران، بههمت مجید مسچی خریداری و پس از بازسازی هماکنون بهعنوان ساختمان اداری موسسه سینما شهر بهرهبرداری میشود.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند







