فرناندو سولاناس یکی از مهمترین فیلمسازان آرژانتین و یکی از چهره های برجسته آمریکای لاتین براثر ابتلا به کرونا در ۸۴ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از دویچه وله اسپانیا، فرناندو سولاناس فیلمساز مشهور و کهنه کار آرژانتینی و سناتور سابق این کشور که با فیلمهای خود بارها در جشنواره های مطرح سینمایی از جمله کن و ونیز و برلین حضور داشت در ۸۴ سالگی در پاریس براثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ درگذشت. سولاناس در این سالها سفیر آرژانتین در یونسکو نیز بود.
وزیر فرهنگ آرژانتین در واکنش به این خبر گفت: درگذشت سولاناس موجب اندوه بزرگی برای ما شده است، او را بابت آثار هنری و مسئولیت های سیاسی اش به یاد می آوریم.
سولاناس روز ۱۶ اکتبر در صفحه توییتر با گذاشتن عکسی از خود در حالی که ماسک به صورت داشت، اعلام کرده بود خودش و همسرش به بیماری کرونا مبتلا شده اند و در بیمارستانی در پاریس تحت مراقبت قرار دارند. این کارگردان ۵ روز بعد نیز از وضعیت شکننده خود و همینطور مقاومتش دربرابر بیماری پستی گذاشته بود.
فرناندو سولاناس سال ۱۹۳۶ در بوینوس آیرس بدنیا آمده بود او سال ۱۹۶۷ اولین فیلمش که یک اثر مستند بود را به همراه اکتاویو ختینو با عنوان «ساعت کوره ها» ساخت، فیلمی که امروزه از آن به عنوان یک اثر کلاسیک سیاسی در آمریکای لاتین یاد می شود.
این فیلمساز آرژانتینی در طول دوران کاری خود در جشنواره مهم سینمای جهان جوایز متعددی دریافت کرد که از جمله آنها می توان به فیلم «تانگوها؛ تبعید گاردل» (۱۹۸۵) (برنده جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره فیلم ونیز) و «جنوب» (۱۹۸۸) (برنده جایزه بهترین کارگردان جشنواره فیلم کن) اشاره کرد. این کارگردان سرشناس آرژانتینی سال ۲۰۰۴ جایزه خرس طلای افتخاری جشنواره فیلم برلین را نیز از آن خود کرده بود.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





