دبیر سابق جشنواره فیلم فجر درباره آنچه باعث توقیف فیلم «قاتل و وحشی» در این پنج سال شده، بیان کرد: این فیلم مطلقا جنسیتگرا نیست بلکه فیلمی کاملا خشن است و میتوان در مورد سر تراشیده بازیگر با اغماض به موضوع نگاه کرد.
به گزارش سینماسینما، فیلم «قاتل وحشی» به کارگردانی حمید نعمت الله از جمله آثار توقیفی سینمای ایران در چند سال گذشته است که از سال ۹۹ تاکنون متقاضی حضور در جشنواره فجر بوده اما به دلیل موهای تراشیده شده بازیگر زن لیلا حاتمی، مجوز نمایش آن برای اکران داخلی صادر نشد البته این فیلم مجوز اکران خارجی با همان شکل و شمایل اصل خود را گرفته است.
نعمت الله مدتی قبل و در آستانه برگزاری جشنواره چهل و سوم فیلم فجر از دست اندرکاران این رویداد خواست تا اجازه نمایش این فیلم را در سینمایی رسانه برای یک نوبت و حتی در یک سالن کوچیک فراهم کنند که در آخر دبیر جشنواره (منوچهر شاهسواری) تصمیم گرفت یک بخش ویژه را در جشنواره امسال در کنار بخش مسابقه تدارک ببیند تا «قاتل و وحشی» و چند فیلم مسئلهدار دیگر فرصت نمایش پیدا کنند.
حالا که کمتر از یک هفته تا پایان جشنواره فیلم فجر باقی مانده خبرهای غیر رسمی تأیید میکنند که «قاتل و وحشی» در آخرین روز جشنواره در سینمای رسانه نمایش داده خواهد شد. همچنین در این مورد نقل قول شده است که پروانه نمایش فیلم نعمت الله برای اکران در جشنواره صادر شده است.
در این زمینه سید محمدمهدی طباطبایینژاد – دبیر دبیر پیشین جشنواره فجر و مدیر ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در سالهای قبل- در گفتوگویی در سینمای رسانه جشنواره فجر امسال درباره فیلم «قاتل و وحشی» بیان کرد: اینکه به تازگی آقای نائیجی در برنامه اعلام کرده است که این فیلم پروانه نمایش برای حضور در جشنواره فجر دریافت کرده، بیاطلاعم و ممکن است چنین مجوزی صادر شده باشد اما اینکه چرا فیلم «قاتل و وحشی» طی پنج سال در محاق توقیف مانده، علتی دارد که تقریبا همه آن را میدانند؛ بیش از ۴۳ دقیقه در این فیلم خانم لیلا حاتمی با سر تراشیده ایفای نقش کرده است.
وی افزود: ممکن است این سوال پیش بیاید که مگر پیشتر در سینمای ایران، تصویر زن با سر تراشیده نداشتهایم؟ بله داشتیم و فکر میکنم ۶ یا ۷ مورد این سابقه را داشتیم. معروفترین آنها هم فیلم «سرب» است که حدود یک و نیم دقیقه خانم فریماه فرجامی با سر تراشیده در قاب حضور دارد. باز ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر نمایش سر تراشیده یک زن همان حکم موی او را دارد، خب چرا آن یک دقیقه مجاز بوده و این ۴۰ دقیقه مجاز نیست؟ آیا حرمت آن، زمان دارد؟ اینها مسائل فقهی است که طبق قانون تصمیمگیری درباره آن برعهده روحانی عضو شورای پروانه نمایش است و آییننامه در این زمینه تأکید دارد.
طباطبایینژاد در این مصاحبه در حاشیه برنامه کافه آپارات ادامه داده است: در تمام این سالها همواره نظر دوستان این بود که از نظر شرعی، برای نمایش این فیلم ممنوعیت وجود دارد چرا که معتقدند از نظر فقهی، پوست سر زن، حکم موی سر او را دارد.
وی افزود: نکته دیگر در این زمینه این بود که در فیلمهای قبلی، تایم حضور بازیگر زن با سر تراشیده بسیار کوتاه بوده و فیلم سریع از آن عبور میکند اما در فیلم «قاتل و وحشی» در تایم اصلی فیلم این بازیگر با این شمایل حضور دارد. از طرف دیگر پاسخ دیگری به این استدلال داده میشود و آن اینکه اساسا حرمت موی زن بهواسطه مفسدهانگیزی و جلبتوجه است، در حالی که فیلم «قاتل و وحشی» مطلقا فیلم جنسیتگرایی نیست. فیلمی کاملا خشن است و اصلا حضور خانم حاتمی در این فیلم، جنبه جنسی ندارد و میتوان گفت اساسا زنانگیای در فیلم وجود ندارد. شاهد یک موقعیت خشن مردانه هستیم. در این شرایط شاید بتوان اغماض کرد. گمان خود من این است که حداقل نمایش این فیلم برای اصحاب رسانه و سینماگران در قالب یک سانس در جشنواره واقعا بلامانع است.
این مدیر اسبق سینمایی درباره عدم تأثیر تغییر دولتها بر سرنوشت این فیلم هم گفت: این مشکلی است که باید توسط فقها حل شود. فیلم «قاتل و وحشی» نه به لحاظ سیاسی و نه محتوایی هیچ منعی برای نمایش در این سالها نداشته و تنها مسئلهاش همین مورد بوده است. این مورد هم توسط روحانی شورای پروانه نمایش که زمانی آقای خاموشی بود و در دورههای بعد افراد دیگر، باید تصمیمگیری شود.
وی افزود: زمانی که بنده دبیر جشنواره فجر بودم و به دنبال نمایش این فیلم بودم هم همین پاسخ را از سوی شورا دریافت کردیم که گفتند اجازه شرعی برای مجوز نمایش این فیلم نداریم. غیر از این مورد هیچ فشار بیرونی و داخلی برای عدم اکران فیلم در جشنواره وجود نداشت. آییننامه شورا هم شخص روحانی حاضر در شورا را تصمیمگیر میداند، البته این به معنای مخالفت یک شخص نیست براساس نظر روحانی، شورای پروانه نمایش درباره فیلم به جمعبندی نرسیده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- حمید نعمتالله: تا تکلیف «قاتل و وحشی» مشخص نشود «بُت» را به جشنواره نمیدهم
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





