دبیر سابق جشنواره فیلم فجر درباره آنچه باعث توقیف فیلم «قاتل و وحشی» در این پنج سال شده، بیان کرد: این فیلم مطلقا جنسیتگرا نیست بلکه فیلمی کاملا خشن است و میتوان در مورد سر تراشیده بازیگر با اغماض به موضوع نگاه کرد.
به گزارش سینماسینما، فیلم «قاتل وحشی» به کارگردانی حمید نعمت الله از جمله آثار توقیفی سینمای ایران در چند سال گذشته است که از سال ۹۹ تاکنون متقاضی حضور در جشنواره فجر بوده اما به دلیل موهای تراشیده شده بازیگر زن لیلا حاتمی، مجوز نمایش آن برای اکران داخلی صادر نشد البته این فیلم مجوز اکران خارجی با همان شکل و شمایل اصل خود را گرفته است.
نعمت الله مدتی قبل و در آستانه برگزاری جشنواره چهل و سوم فیلم فجر از دست اندرکاران این رویداد خواست تا اجازه نمایش این فیلم را در سینمایی رسانه برای یک نوبت و حتی در یک سالن کوچیک فراهم کنند که در آخر دبیر جشنواره (منوچهر شاهسواری) تصمیم گرفت یک بخش ویژه را در جشنواره امسال در کنار بخش مسابقه تدارک ببیند تا «قاتل و وحشی» و چند فیلم مسئلهدار دیگر فرصت نمایش پیدا کنند.
حالا که کمتر از یک هفته تا پایان جشنواره فیلم فجر باقی مانده خبرهای غیر رسمی تأیید میکنند که «قاتل و وحشی» در آخرین روز جشنواره در سینمای رسانه نمایش داده خواهد شد. همچنین در این مورد نقل قول شده است که پروانه نمایش فیلم نعمت الله برای اکران در جشنواره صادر شده است.
در این زمینه سید محمدمهدی طباطبایینژاد – دبیر دبیر پیشین جشنواره فجر و مدیر ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در سالهای قبل- در گفتوگویی در سینمای رسانه جشنواره فجر امسال درباره فیلم «قاتل و وحشی» بیان کرد: اینکه به تازگی آقای نائیجی در برنامه اعلام کرده است که این فیلم پروانه نمایش برای حضور در جشنواره فجر دریافت کرده، بیاطلاعم و ممکن است چنین مجوزی صادر شده باشد اما اینکه چرا فیلم «قاتل و وحشی» طی پنج سال در محاق توقیف مانده، علتی دارد که تقریبا همه آن را میدانند؛ بیش از ۴۳ دقیقه در این فیلم خانم لیلا حاتمی با سر تراشیده ایفای نقش کرده است.
وی افزود: ممکن است این سوال پیش بیاید که مگر پیشتر در سینمای ایران، تصویر زن با سر تراشیده نداشتهایم؟ بله داشتیم و فکر میکنم ۶ یا ۷ مورد این سابقه را داشتیم. معروفترین آنها هم فیلم «سرب» است که حدود یک و نیم دقیقه خانم فریماه فرجامی با سر تراشیده در قاب حضور دارد. باز ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر نمایش سر تراشیده یک زن همان حکم موی او را دارد، خب چرا آن یک دقیقه مجاز بوده و این ۴۰ دقیقه مجاز نیست؟ آیا حرمت آن، زمان دارد؟ اینها مسائل فقهی است که طبق قانون تصمیمگیری درباره آن برعهده روحانی عضو شورای پروانه نمایش است و آییننامه در این زمینه تأکید دارد.
طباطبایینژاد در این مصاحبه در حاشیه برنامه کافه آپارات ادامه داده است: در تمام این سالها همواره نظر دوستان این بود که از نظر شرعی، برای نمایش این فیلم ممنوعیت وجود دارد چرا که معتقدند از نظر فقهی، پوست سر زن، حکم موی سر او را دارد.
وی افزود: نکته دیگر در این زمینه این بود که در فیلمهای قبلی، تایم حضور بازیگر زن با سر تراشیده بسیار کوتاه بوده و فیلم سریع از آن عبور میکند اما در فیلم «قاتل و وحشی» در تایم اصلی فیلم این بازیگر با این شمایل حضور دارد. از طرف دیگر پاسخ دیگری به این استدلال داده میشود و آن اینکه اساسا حرمت موی زن بهواسطه مفسدهانگیزی و جلبتوجه است، در حالی که فیلم «قاتل و وحشی» مطلقا فیلم جنسیتگرایی نیست. فیلمی کاملا خشن است و اصلا حضور خانم حاتمی در این فیلم، جنبه جنسی ندارد و میتوان گفت اساسا زنانگیای در فیلم وجود ندارد. شاهد یک موقعیت خشن مردانه هستیم. در این شرایط شاید بتوان اغماض کرد. گمان خود من این است که حداقل نمایش این فیلم برای اصحاب رسانه و سینماگران در قالب یک سانس در جشنواره واقعا بلامانع است.
این مدیر اسبق سینمایی درباره عدم تأثیر تغییر دولتها بر سرنوشت این فیلم هم گفت: این مشکلی است که باید توسط فقها حل شود. فیلم «قاتل و وحشی» نه به لحاظ سیاسی و نه محتوایی هیچ منعی برای نمایش در این سالها نداشته و تنها مسئلهاش همین مورد بوده است. این مورد هم توسط روحانی شورای پروانه نمایش که زمانی آقای خاموشی بود و در دورههای بعد افراد دیگر، باید تصمیمگیری شود.
وی افزود: زمانی که بنده دبیر جشنواره فجر بودم و به دنبال نمایش این فیلم بودم هم همین پاسخ را از سوی شورا دریافت کردیم که گفتند اجازه شرعی برای مجوز نمایش این فیلم نداریم. غیر از این مورد هیچ فشار بیرونی و داخلی برای عدم اکران فیلم در جشنواره وجود نداشت. آییننامه شورا هم شخص روحانی حاضر در شورا را تصمیمگیر میداند، البته این به معنای مخالفت یک شخص نیست براساس نظر روحانی، شورای پروانه نمایش درباره فیلم به جمعبندی نرسیده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمید نعمتالله: تا تکلیف «قاتل و وحشی» مشخص نشود «بُت» را به جشنواره نمیدهم
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





