تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۸:۲۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 79308

سری چهارم برنامه «هفت» شامگاه گذشته همزمان با افتتاح سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر پس از کش‌وقوس‌های فراوان مبنی بر انتخاب مجری مناسب این ویژه‌برنامه، با اجرای رضا رشیدپور به روی آنتن رفت. بر این اساس اولین چالش رشیدپور در مقام مجری یک برنامه سینمایی، با عوامل فیلم «شعله‌ور» شکل گرفت.

به گزارش سینماسینما، برنامه «هفت» شامگاه جمعه میزبان دو منتقد سینمایی بود و برای اولین بار از یک منتقد خانم برای حضور در این برنامه دعوت به عمل آمده بود.

همچنین دکور برنامه هفت با آرم سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر چیدمان شده بود.

هفت

رضا رشیدپور در ابتدای برنامه در سخنانی با بیان اینکه آنچه در این سری از «هفت» می‌بینید، بازتاب سینما در قاب تلویزیون خواهد بود، تأکید کرد: آنچه که در این سری از «هفت» خواهید دید بازتاب شب‌هایی خواهد بود که در آن جشنواره بزرگ و باشکوه فیلم فجر در گوشه و کنار کشورمان در حال برگزاری است.

این مجری از همان ابتدا از فریدون جیرانی که «هفت» ‌را آغاز کرد و همچنین محمود گبرلو، بهروز افخمی و مسعود فراستی که این برنامه را ادامه دادند، یاد کرد و توضیح داد که همه این افراد نقش پررنگی در این برنامه سینمایی داشتند.

وی گفت: از فریدون جیرانی کارگردان عزیز، دوست‌داشتنی و صاحب سبک سینمای ایران یاد می‌کنم که برنامه «هفت» را پرقدرت آغاز کرد و بنیان «هفت» را بسیار مستحکم گذاشت.

رشیدپور همچنین از محمود گبرلو یاد کرد و گفت: گبرلو به سبب تسلطش به نقد مطبوعاتی و فیلم‌شناسی فوق‌العاده‌ای که داشت، برنامه «هفت» را با متانت و وزانت و به دور از حاشیه‌های آزاردهنده ادامه داد.

این مجری ضمن یاد کردن از ترکیب بهروز افخمی و مسعود فراستی در سری سوم «هفت» گفت: یاد می‌کنم از آقای بهروز افخمی و مسعود فراستی عزیز که در برنامه «هفت» چالش‌هایی را به وجود آوردند و باعث شدند سینما در افکار عمومی به پدیده بسیار قابل لمس و جذاب‌تر از همیشه تبدیل شود.

او گفت: قدر هر سه بزرگوار را می‌دانیم که برای رشد برنامه «هفت» و تبدیل آن به یک برند تلویزیونی سینمایی بسیار زحمت کشیدند.

رشیدپور در بخش ابتدایی «هفت» از علی معلم یاد کرد و گفت: آنچه در قلبم هست اینکه امسال شاید بیش از هر کسی جای علی معلم در پشت این میز خالی است. فرد نازنین و دانشمندی که همه ما می‌دانیم چقدر به حوزه سینما مسلط بود. وقتی سخن می‌گفت دلسوزانه بودن حرف و نقد درستش نافذ بود به سبب سابقه روشنی که در سینمای ایران داشت.

این مجری از مهران مدیری یاد کرد که قرار بود اجرای «هفت» را بر عهده بگیرد و در توضیحاتی گفت: مهران مدیری را که همه ما دوست داریم از جمله خود من و از دوستان نازنین‌مان است. قسمت نشد که در «هفت» مقابل دوربین شبکه سه سیما بنشیند. در هر صورت از مجموع همه این عزیزان قرعه به نام من دیوانه زدند و امیدوارم در این ۱۰ شبی که در خدمتتان هستم بتوانم برنامه «هفت» را به دور از حاشیه‌های آزاردهنده به ثمر برسانم.

وی درباره رویکرد برنامه «هفت»و حاشیه‌هایی که ممکن است دامن‌گیر آن شود، ‌تأکید کرد: طبیعتا وقتی در یک برنامه سینمایی چالش‌های کلامی به وجود می‌آید، حاشیه‌ساز است، امیدوارم از حاشیه‌های آزاردهنده دور باشیم. تلویزیون تصمیم خودش را گرفته است تا در حمایت از سینمای ایران و حمایت از سینماگران نجیب ایران فعالیت کند. هنر سینمای ایران همیشه تحت تأثیر انواع و اقسام فشارها بوده است اعم از فشار اقتصادی که به گردونه سینما نیز ارتباط پیدا می‌کند که این گردونه در گیشه خوب نمی‌چرخد و تهیه‌کنندگان نجیبی که با چنگ و دندان این صنعت را حفظ کردند و همچنین فشارهای مختلف اجتماعی و سیاسی؛ همه و همه باعث شد ما فیلمسازان بسیار آبدیده و البته سختی کشیده در سینمای ایران داشته باشیم و حالا در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر امیدواریم همراهی تلویزیون با سینمای ارجمند ایران پدیده رسانه‌ای مبارکی برای چه مخاطبان سینما و چه مخاطبان تلویزیون باشد.

رشیدپور همچنین برنامه را با یک نقد آغاز کرد. او گفت: به طور کلی ما در برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه فیلم فجر و نه فقط در این مراسم بلکه در هیچ جشنواره و هیچ پدیده دیگری نتوانستیم استاندارد عمل کنیم و قضیه اصلی و مشکل اصلی ما اطاله کلام و طولانی بودن کلام است. اینکه چه در مراسم افتتاحیه و چه در مراسم اختتامیه ما طبق درخواست مدیرانمان باید به تمام اتفاقات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و … واکنش‌هایی داشته باشیم به همراه سخنرانی‌هایی که عموما طول می‌کشند. حال در این جشنواره آقای وزیر و دبیر جشنواره خیلی کوتاه صحبت کردند ولی ما مورد داشته‌ایم که مقام مسئول حرف زده است مردم هم دست و سوت زده‌اند و او فکر کرده که تشویقش می‌کنند و بیشتر و بیشتر حرف زده است.

او با بیان اینکه افتتاحیه جشنواره، افتتاحیه نجیبی بوده است، درباره جزئیات اولین قسمت از ویژه‌برنامه هفت توضیح داد: در اولین «هفت» از سری جدید قرار است به یک فیلم شاخص در جشنواره و سه فیلم دیگر با حضور منتقدان بپردازیم.

در ادامه حمید نعمت‌الله ـ کارگردان «شعله‌ور» ـ به همراه هادی مقدم‌دوست و امین حیایی در برنامه سینمایی هفت حاضر شدند و به بررسی این فیلم و همچنین مقایسه آن با دیگر فیلم‌های حمید نعمت‌الله به ویژه «بوتیک» پرداختند.

حمید نعمت‌الله در این گفت‌وگو با پرسش‌هایی که رضا رشیدپور در مقام کارگردان از او پرسید، مخالفت‌هایی داشت و در پاسخ به این پرسش که آیا «شعله‌ور» بهتر از فیلم‌های قبلی‌ات است یا نه؟ اظهار کرد: اصلا علاقه‌ای ندارم که به این پرسش پاسخ بگویم و بگویم که «شعله‌ور» از کارهای قبلی‌ام بهتر بوده است چرا که تو می‌خواهی از این ماجرا استفاده جذاب ژورنالیستی کنی.

رضا رشیدپور سپس این مطلب را خطاب به نعمت‌الله عنوان کرد که چرا با اعتماد به نفس نمی‌گویید «شعله‌ور» از کارهای قبلی‌تان بهتر بوده است که این کارگردان پاسخ داد: من وقتی بگویم شعله‌ور از فیلم قبلی‌ام بهتر است سعی می‌کنم به مردم بگویم که این فیلم خوب است پس بروید و آن را حتما ببینید. در حالی که این عبارت‌ها نسبی است، شما حتی راجع به زیبایی هم نمی‌توانید به این شکل حرف بزنید.

نعمت‌الله در ادامه خطاب به رضا رشیدپور گفت: تو با رفتن پشت این سنگر، می‌خواهی بگویی پشتم ساده است اما عاقل‌تر به نظر نمی‌آیی. نکات من را گوش کن و بعد سوال بعدی‌ات را بپرس.

حمید نعمت‌الله درباره اینکه آیا می‌پذیرد که او به همراه هادی مقدم‌دوست به عنوان یک زوج هنری، مطرح هستند، اظهار کرد: این همکاری چهارمین همکاری مشترکمان است و حضور و ایفای نقش امین حیایی و فرزندش را در این فیلم موفقیت‌آمیز می‌دانم.

او گفت: نقشه یک فیلمنامه همه چیز است، بقیه فیلمسازی به نظر من پیش‌رفتنی است. وقتی تو فیلمنامه را پیش می‌بری می‌توانی امیدوار باشی که قرار است یک فیلم خوب بسازی و به آن اطمینان داری که قرار است یک طوفان فکری در مراحل مختلف شکل بگیرد و حال کم کم آن سازمان دادن هم اتفاق می‌افتد.

هادی مقدم‌دوست نیز در پاسخ به این پرسش که آیا «شعله‌ور» بهتر از فیلم‌های قبلی‌شان است، اظهار کرد: به نظرم فیلمنامه‌نویسی مشترک، کیفیت هم‌فکری است. کیفیت، تفکیک وظایف نیست آن کیفیت تفکیک وظایف در مدل فیلمسازی، فرمتی است. اینکه یکی دیالوگ بنویسد، یکی طرح بزند و دیگری صحنه‌ها را بنویسد. اما در این کار کیفیت، صرفا کیفیت همفکری است.

امین حیایی نیز درباره‌ی حمید نعمت‌الله که از او به عنوان کارگردانی یاد می‌شود که همواره به دیالوگ‌هایش وفادار است،‌ اظهار کرد: صد درصد عوامل به ایشان وفادار هستند و سعی می‌کنند آن چیزی که او دوست دارد را اجرا کنند. من خودم به شخصه این اتفاق برایم افتاد و مو به مو چیزی که آقای نعمت‌الله دوست داشتند را پیاده کردم چرا که می‌دانستم ایشان ذهن بازتری نسبت به من دارند و به هر حال نویسنده فیلمنامه و واقف به کار هستند و من کافی است خودم را در اختیار ایشان قرار بدهم.

او همچنین گفت: حمید نعمت‌الله حساسیت و صبر خوبی دارد و راهنمایی‌هایی که در کار می‌کند، نت به نت و میلی‌متری است. برخی‌ها سانتی‌متری کار می‌کنند اما ایشان میلی‌متری کار می‌کند و حساسیتش بالاست و این نشان می‌دهد آن طوفان فکری مو به مو جلو می‌رود.

هادی مقدم‌دوست نیز در پاسخ به اینکه آیا می‌توان «شعله‌ور» را با «بوتیک» مقایسه کرد، اظهار کرد: اگر «بوتیک» بار دیگر تکرار می‌شد باز هم ممکن بود حرفی در آن باشد، مبنی بر اینکه نتوانسته است موفقیت خود را تکرار کند اما وقتی تجربه‌گری وجود دارد که در آن بتوان مدل مختلف فیلم را کار کرد. خود به خود انگار اتفاق دفعه اول است اما چون واقعا دفعه اول نیست و فیلمت خود به خود با دفعه اول مقایسه می‌شود در حالی که هر کدام از فیلم‌ها پنجره جدید هستند.

حمید نعمت‌الله در پاسخ به این پرسش که اذیت نمی‌شوید وقتی فیلم‌های فعلی شما را با «بوتیک» مقایسه می‌کنند، اظهار کرد: باید به این موضوع فکر کنم اما کم کم شروع به اذیت شدن می‌شوم. تماشاگران زیادی دارم که می‌گویند آرایش غلیظ بهترین فیلم است. برخی‌ها هم می‌گویند «رگ خواب»‌ و  برخی دیگر هم می‌گویند بی‌پولی و بوتیک، اما در بین منتقدان هم برخی اصرار دارند که آرایش غلیظ و وضعیت سفید یا بی‌پولی بهترین کارم بودند. بنابراین اینکه ناراحت‌کننده باشد و «بوتیک» برایم آزاردهنده، اینگونه نیست و در روند کارهایم قرار نیست مقایسه شود که با ساخت هر فیلمی نسبت به کار قبلی‌ام رشد بیشتری داشته‌ام یا نه.

امین حیایی نیز در پاسخ به پرسش رضا رشیدپور مبنی بر مقایسه «شعله‌ور» با «بوتیک»، به طنز اظهار کرد: من بوتیکی‌ام، قبلا هم ساندویچی بودم.

در بخش میانی برنامه «هفت» چالش‌هایی بر سر سوال‌ها ایجاد شد و رضا رشیدپور با طرح این پرسش که آیا «شعله‌ور» فیلم رو به جلویی است و از کارهای قبلی حمید نعمت‌الله موفق‌تر است، با پاسخی که او را قانع کند مواجه نشد و گفت: هیچکس به پرسش‌های من جواب نداد.

امین حیایی سپس گفت: به جهت اینکه در «شعله‌ور» نقش متفاوتی دارم حضورم در این فیلم کاملا متفاوت است و پرداخت شخصیت‌ها فرق دارد. به هر حال برای هر بازیگری این اتفاق می‌افتد که دوست داریم کار بعدی‌مان متفاوت‌تر از قبلی باشد. چرا که اگر کار تکراری باشد تو دوباره درجا می‌زنی.

او همچنین در پاسخ به این پرسش مجری که آیا در انتخاب فیلم‌ها و ایفای نقش‌هایت تصمیم‌گیرنده‌ بوده‌ای یا اینکه با جریان کارگردان کارت را پیش برده‌ای، گفت: من را جریان جلو برده و با جریان جلو آمده‌ام؛ البته بر روی کارهایی که انجام می‌دهم انتخاب و فکر می‌کنم و اینگونه نیست که هیچ دخالتی نداشته باشم.

امین حیایی در پاسخ به اینکه آیا سال ۹۶ تولد دوباره برای امین حیایی در سینمای ایران خواهد بود، اظهار کرد: باید دید نتایج کار چه می‌شود. به هر حال انتخاب‌های امسالم متفاوت از سال‌های پیش است.

در این برنامه همچنین به پوشش لباس مراسم جشنواره فجر اشاره و بحث شد که هادی مقدم‌دوست در این باره گفت:‌ اگر مطالبه‌ای برای پوشش رسمی جشنواره وجود دارد پشت‌بند آن باید کار تعریف شود.

امین حیایی نیز درباره پوشش متفاوت خود در جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: هر مراسمی لباس و آداب مخصوص خود را دارد و من نیز سعی کرده‌ام در هر مراسمی این ویژگی را داشته باشم که از لباس‌های مناسب استفاده کنم و هیچ گاه طراح لباس برای خودم نداشتم.

او که با پوشش متفاوتی به برنامه «هفت» آمده بود درباره کلاهی که بر سرش گذاشته بود در پاسخ به سوال رضا رشیدپور که آیا لباس‌هایت را مناسب جشنواره می‌دانی؟ اظهار کرد: به جهت کوتاه بودن مویم و همچنین سرما این کلاه را گذاشته‌ام.

حمید نعمت‌الله نیز در این باره اظهار کرد:‌ هیچ قانون مشخصی برای پوشش وجود ندارد و فکر نمی‌کنم نوع پوشش مسئله‌ساز باشد و نباید آن را تبدیل به حاشیه کرد.

رضا رشیدپور به جهت پرسش‌هایی که از مهمانان برنامه داشت و مخالفت‌هایی که از سوی حمید نعمت‌الله در پاسخ به این پرسش‌ها داشت او را به عنوان دموکرات‌ترین دیکتاتور سینمای ایران عنوان کرد که با پرسش‌هایش مخالفت می‌کند.

رضا رشیدپور همچنین به حضور پسر امین حیایی و ایفای نقشش در «شعله‌ور» اشاره کرد که پدر و پسر در این فیلم نقش واقعی‌شان را ایفا کرده‌اند.

بخش بعدی برنامه «هفت» به حضور دو منتقد آنتونیا شرکا و غلامعباس فاضلی دیگر منتقد اختصاص داشت و در این بخش فیلم‌های کامیون، جاده قدیم و فیلشاه مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها