سینماسینما، حسین آریانی
- هر سه اپیزود «محدوده ابری» در مورد ورود اشخاصی به طبیعتی بکر، زیبا و البته تهدیدگر، و سرانجام رویارویی آنها با پدیده «مرگ» است. مضامین معناگرایانه یا به عبارتِ درستتر، معنوی فیلم هم در همین تقابل با مرگ است که امکان بروز و ظهور پیدا میکنند.
- در اپیزود اول پیرمردی بیمار و در جدال با مرگ، سرگردان در ناکجاآبادی مهآلود در جستوجوی یاریرسانی است. مرغابی که پیرمرد از پسربچهای فقیر خریده، در پایان به گونهای غافلگیرکننده، منجیاش میشود. این اپیزود با صحنههای ملموس و تاثیرگذارِ جدال پیرمرد با مرگ و گرهگشایی معناگرایانه موجز و بیاغراقش، بهترین بخش فیلم است.
- ایده اصلی اپیزود دوم، یعنی رفتن دو مرد به کوهستانی دورافتاده و برفی و محاصرهشده از سوی گرگها، برای تفریح(!) منطقی نیست. این اپیزود در مورد شک، بدگمانی و قضاوت عجولانه و باز هم جدال با مرگ است. نجات یافتن مرد زخمی در پایان این اپیزود، خلقالساعه و ناهمگون با مضمون فیلم به نظر میرسد؛ مضمون معناگرایانهای که در این اپیزود ماهیت روشن و جذابی ندارد.
- اگر خطر پیش رو، در اپیزود دوم از ابتدا پیداست، و در آغاز اپیزود اول هم میتوان آن را احساس کرد، در اپیزود سوم اما در آغاز همه چیز خوب و خوش است. زن و شوهری شاد و لبخندزنان به دیدار یک بنای متروک تاریخی در میان طبیعتی بکر میروند. اما بهناگاه فاجعه از راه میرسد. زن شوکزده و حیران و گویی در اعماق یک کابوس، یک جابهجایی در ذهنش میان شخصیتها انجام میدهد و مانند یک خوابگرد با مصدوم همراه میشود. گرهگشایی پایانی و ایده بازگشت شخصیتها به جایگاه اصلیشان، غافلگیرکننده و متفاوت است؛ و تِم معناگرایانه این اپیزود را کامل میکند. ای کاش این اپیزود در همان نمایی که زن با ماشین از ساحل دور میشود، به پایان میرسید و نماهای شیرفهمکننده بعدی وجود نداشت.
- در میان فیلمهای خوب و شاخصِ اپیزودیکِ سینمای ایران باید از دو فیلم «دستفروش» و «تولد یک پروانه» یاد کنم. «محدوده ابری» اگرچه از نظر کیفی در سطح این آثار نیست، اما فیلم اولی قابل اعتناست.
«محدوده ابری» با اینکه ۱۱ سال پس از ساخته شدنش و چهار سال بعد از نمایش فیلم دوم سهرابی-«خاکستر و برف»- اکران شده (با چشمپوشی از کشدار بودن برخی نماهایش)، آشکارا فیلم بهتری است، چراکه پرداخت گلدرشت و شعاری مضامین در «خاکستر و برف»، اینجا جای خود را به محتوا و فُرمی ناپیداتر و موجزتر داده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- مدیر اسبق نظارت و ارزشیابی مطرح کرد؛ سهرابی و امثال او، تصویر یک جمهوریِ سانسورچی را به جهان مخابره کردند
- به راحتی دروغ میگویید و ککتان هم نمیگزد/ پاسخ مجید برزگر به یادداشت روحالله سهرابی
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- هشدار سهرابی به سینماگران؛ به سمت عواملی که بر مدار قانون رسمی حرکت نمیکنند، نروید
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- از ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان؛ موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- دبیر جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ اعلام آثار سودای سیمرغ تا پنجم بهمن/ معرفی اعضای هیات انتخاب فجر۴۱
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- خط و نشان تلویحی سازمان سینمایی/ سهرابی: فیلمهای حاضر در جشنواره فجر در اولویت اکران سال ۱۴۰۲ قرار میگیرند
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- تکلیف تعیین قیمت بلیتها به عهده مدیران پردیسها و سینماها گذاشته شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- برپایی جلسه فوقالعاده مقابله با قاچاق فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





