سینماسینما، حسین آریانی
- هر سه اپیزود «محدوده ابری» در مورد ورود اشخاصی به طبیعتی بکر، زیبا و البته تهدیدگر، و سرانجام رویارویی آنها با پدیده «مرگ» است. مضامین معناگرایانه یا به عبارتِ درستتر، معنوی فیلم هم در همین تقابل با مرگ است که امکان بروز و ظهور پیدا میکنند.
- در اپیزود اول پیرمردی بیمار و در جدال با مرگ، سرگردان در ناکجاآبادی مهآلود در جستوجوی یاریرسانی است. مرغابی که پیرمرد از پسربچهای فقیر خریده، در پایان به گونهای غافلگیرکننده، منجیاش میشود. این اپیزود با صحنههای ملموس و تاثیرگذارِ جدال پیرمرد با مرگ و گرهگشایی معناگرایانه موجز و بیاغراقش، بهترین بخش فیلم است.
- ایده اصلی اپیزود دوم، یعنی رفتن دو مرد به کوهستانی دورافتاده و برفی و محاصرهشده از سوی گرگها، برای تفریح(!) منطقی نیست. این اپیزود در مورد شک، بدگمانی و قضاوت عجولانه و باز هم جدال با مرگ است. نجات یافتن مرد زخمی در پایان این اپیزود، خلقالساعه و ناهمگون با مضمون فیلم به نظر میرسد؛ مضمون معناگرایانهای که در این اپیزود ماهیت روشن و جذابی ندارد.
- اگر خطر پیش رو، در اپیزود دوم از ابتدا پیداست، و در آغاز اپیزود اول هم میتوان آن را احساس کرد، در اپیزود سوم اما در آغاز همه چیز خوب و خوش است. زن و شوهری شاد و لبخندزنان به دیدار یک بنای متروک تاریخی در میان طبیعتی بکر میروند. اما بهناگاه فاجعه از راه میرسد. زن شوکزده و حیران و گویی در اعماق یک کابوس، یک جابهجایی در ذهنش میان شخصیتها انجام میدهد و مانند یک خوابگرد با مصدوم همراه میشود. گرهگشایی پایانی و ایده بازگشت شخصیتها به جایگاه اصلیشان، غافلگیرکننده و متفاوت است؛ و تِم معناگرایانه این اپیزود را کامل میکند. ای کاش این اپیزود در همان نمایی که زن با ماشین از ساحل دور میشود، به پایان میرسید و نماهای شیرفهمکننده بعدی وجود نداشت.
- در میان فیلمهای خوب و شاخصِ اپیزودیکِ سینمای ایران باید از دو فیلم «دستفروش» و «تولد یک پروانه» یاد کنم. «محدوده ابری» اگرچه از نظر کیفی در سطح این آثار نیست، اما فیلم اولی قابل اعتناست.
«محدوده ابری» با اینکه ۱۱ سال پس از ساخته شدنش و چهار سال بعد از نمایش فیلم دوم سهرابی-«خاکستر و برف»- اکران شده (با چشمپوشی از کشدار بودن برخی نماهایش)، آشکارا فیلم بهتری است، چراکه پرداخت گلدرشت و شعاری مضامین در «خاکستر و برف»، اینجا جای خود را به محتوا و فُرمی ناپیداتر و موجزتر داده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- مدیر اسبق نظارت و ارزشیابی مطرح کرد؛ سهرابی و امثال او، تصویر یک جمهوریِ سانسورچی را به جهان مخابره کردند
- به راحتی دروغ میگویید و ککتان هم نمیگزد/ پاسخ مجید برزگر به یادداشت روحالله سهرابی
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- هشدار سهرابی به سینماگران؛ به سمت عواملی که بر مدار قانون رسمی حرکت نمیکنند، نروید
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- از ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان؛ موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- دبیر جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ اعلام آثار سودای سیمرغ تا پنجم بهمن/ معرفی اعضای هیات انتخاب فجر۴۱
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- خط و نشان تلویحی سازمان سینمایی/ سهرابی: فیلمهای حاضر در جشنواره فجر در اولویت اکران سال ۱۴۰۲ قرار میگیرند
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- تکلیف تعیین قیمت بلیتها به عهده مدیران پردیسها و سینماها گذاشته شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- برپایی جلسه فوقالعاده مقابله با قاچاق فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند