سینماسینما، حسین آریانی
- هر سه اپیزود «محدوده ابری» در مورد ورود اشخاصی به طبیعتی بکر، زیبا و البته تهدیدگر، و سرانجام رویارویی آنها با پدیده «مرگ» است. مضامین معناگرایانه یا به عبارتِ درستتر، معنوی فیلم هم در همین تقابل با مرگ است که امکان بروز و ظهور پیدا میکنند.
- در اپیزود اول پیرمردی بیمار و در جدال با مرگ، سرگردان در ناکجاآبادی مهآلود در جستوجوی یاریرسانی است. مرغابی که پیرمرد از پسربچهای فقیر خریده، در پایان به گونهای غافلگیرکننده، منجیاش میشود. این اپیزود با صحنههای ملموس و تاثیرگذارِ جدال پیرمرد با مرگ و گرهگشایی معناگرایانه موجز و بیاغراقش، بهترین بخش فیلم است.
- ایده اصلی اپیزود دوم، یعنی رفتن دو مرد به کوهستانی دورافتاده و برفی و محاصرهشده از سوی گرگها، برای تفریح(!) منطقی نیست. این اپیزود در مورد شک، بدگمانی و قضاوت عجولانه و باز هم جدال با مرگ است. نجات یافتن مرد زخمی در پایان این اپیزود، خلقالساعه و ناهمگون با مضمون فیلم به نظر میرسد؛ مضمون معناگرایانهای که در این اپیزود ماهیت روشن و جذابی ندارد.
- اگر خطر پیش رو، در اپیزود دوم از ابتدا پیداست، و در آغاز اپیزود اول هم میتوان آن را احساس کرد، در اپیزود سوم اما در آغاز همه چیز خوب و خوش است. زن و شوهری شاد و لبخندزنان به دیدار یک بنای متروک تاریخی در میان طبیعتی بکر میروند. اما بهناگاه فاجعه از راه میرسد. زن شوکزده و حیران و گویی در اعماق یک کابوس، یک جابهجایی در ذهنش میان شخصیتها انجام میدهد و مانند یک خوابگرد با مصدوم همراه میشود. گرهگشایی پایانی و ایده بازگشت شخصیتها به جایگاه اصلیشان، غافلگیرکننده و متفاوت است؛ و تِم معناگرایانه این اپیزود را کامل میکند. ای کاش این اپیزود در همان نمایی که زن با ماشین از ساحل دور میشود، به پایان میرسید و نماهای شیرفهمکننده بعدی وجود نداشت.
- در میان فیلمهای خوب و شاخصِ اپیزودیکِ سینمای ایران باید از دو فیلم «دستفروش» و «تولد یک پروانه» یاد کنم. «محدوده ابری» اگرچه از نظر کیفی در سطح این آثار نیست، اما فیلم اولی قابل اعتناست.
«محدوده ابری» با اینکه ۱۱ سال پس از ساخته شدنش و چهار سال بعد از نمایش فیلم دوم سهرابی-«خاکستر و برف»- اکران شده (با چشمپوشی از کشدار بودن برخی نماهایش)، آشکارا فیلم بهتری است، چراکه پرداخت گلدرشت و شعاری مضامین در «خاکستر و برف»، اینجا جای خود را به محتوا و فُرمی ناپیداتر و موجزتر داده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- مدیر اسبق نظارت و ارزشیابی مطرح کرد؛ سهرابی و امثال او، تصویر یک جمهوریِ سانسورچی را به جهان مخابره کردند
- به راحتی دروغ میگویید و ککتان هم نمیگزد/ پاسخ مجید برزگر به یادداشت روحالله سهرابی
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- هشدار سهرابی به سینماگران؛ به سمت عواملی که بر مدار قانون رسمی حرکت نمیکنند، نروید
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- از ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان؛ موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- دبیر جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ اعلام آثار سودای سیمرغ تا پنجم بهمن/ معرفی اعضای هیات انتخاب فجر۴۱
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- خط و نشان تلویحی سازمان سینمایی/ سهرابی: فیلمهای حاضر در جشنواره فجر در اولویت اکران سال ۱۴۰۲ قرار میگیرند
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- تکلیف تعیین قیمت بلیتها به عهده مدیران پردیسها و سینماها گذاشته شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- برپایی جلسه فوقالعاده مقابله با قاچاق فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش